Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Diskussion i 'Restauranger' startad av SeaPlanePilot, 24 Februari 2013.

1. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inspirerad av Food & Fire (Viaplay) besökte jag Ekstedt förra veckan. En mycket imponerande tillställning från start till mål, rejält tryck i smakerna och riktigt, riktigt gott. Minst lika vasst som december 2018, mitt senaste besök här. Också trevligt med köksbordet som passar fint för ensamätande, lätt att komma i konversation med övriga gäster och personalen. Solklar stjärna i min bok.

Resenaren55, aruba1, Nirster och 11 andra gillar detta.
  2. Christiansson

Christiansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. Erik M

Erik M Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nån som varit på Koks, Färöarna, på sistone?

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stark rekommendation i Singapore: enstjärniga Meta i Tanjong. Asiatisk-franskt kök slår nästan aldrig fel och här var det japanska råvaror, koreanska smaker och fransk tillagning, en blandning av pincettvacker mat och rejält smaskigt käk. Briljant. Går ni hit så välj att sitta vid bardisken, de är mer än intresserade av diskussioner om allt möjligt. Superb service också och bra vinval.

5. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser bra ut, ska kolla upp det inför kommande besök i Singapore.

Har annars inte varit superimponerad av det tiotal stjärnkrogar jag testat i Singapore (har förutom Jaan inte varit dåligt någonstans bara inte toppklass)

6. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det jag tror sker nu är en utveckling liknande den vi sett i Köpenhamn, dvs offsprings från toppkrogarna. Kökschefen på Meta, Sun Kim (mkt trevlig koreansk och framförallt ung kock) har ett piggt CV. Dessutom en rätt avslappnad krog till skillnad från många andra (trötta) toppkrogar i Sydostasien, snart sagt varenda kock och servitör/servitris/sommelier var förbi och växlade några ord.

Jag tror också att Michelins intåg i Singapore för några år sedan betyder en hel del, krogarna synliggörs på ett helt annat sätt. På gott och ont förstås men mitt intryck är att Singapore helt klart är på väg upp och jag ser redan fram emot att åka dit igen. Bara synd att hotellen inte är på samma nivå som i Tokyo och Hong Kong.

Braving The Kitchen With Chef Sun Kim of Meta

MTheC gillar detta.
  7. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hoppas verkligen du har rätt, brukar bli 4-6 besök per år så skulle göra att jag igen skulle överväga att lägga in lite fine dining där.

Lite OT så har jag haft bättre kvalitet på hotellen i Singapore (vissa undantag) än i Hong kong och Tokyo men beror kanske på vilka kedjor man främst använder.

8. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Besökte Abantal i Sevilla (stans enda restaurang med 1 stjärna) strax efter nyår och tänkte rapportera lite kort om besöket här. Vi åt deras Gran menú degustación som jag tror kostade 100 euro per person. Menyn bestod av runt 13 rätter och det övergripande intrycket var habilt även om vi tyckte att både servicen och själva lokalen var lite svajig.

Inleder med några av favoriterna från menyn. Inledningsvis dessa goda aptitretare.
    IMG_5504.JPEG
    Tomatsvamp ;) (Esponja de tomate, bacalao, ajo y pimiento)
    IMG_5506.JPEG
    Mycket god carabinero (Carabinero al vapor, arroz salteado de verduras y ali oli).
    IMG_5513.JPEG
    Svamp och ägg var också gott!
    IMG_5649.JPG
    Ett antal rätter var bra men långt ifrån fantastiska. Här följer några av dessa.
    IMG_5509.JPEG IMG_5511.JPEG IMG_5514.JPEG IMG_5515.JPEG IMG_5653.JPG IMG_5650.JPG
    Efterrätter fick vi också...bland annat denna som var en favorit (Granizado de hinojo, cilantro, manzana y limón)
    IMG_5648.JPG IMG_5647.JPG IMG_5646.JPG IMG_5651.JPG
    Sammantaget en trevlig kväll men absolut inget måste om man är i Sevilla!

Bifogade filer:

Jönsson, rosenstam, Agö och 1 annan gillar detta.
  9. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser i alla fall gott ut. Hur var vinutbudet? Körde de någon wine pairing?

10. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi tog inte vinpaketet utan körde på olika spanska viner per glas. Utbudet har så klart en väldig tonvikt på spanska viner men fanns en del annat också. Finns en del av vinutbudet här: Carta | Abantal Restaurante. Som vanligt väldigt prisvärda viner när man är på restaurang i Spanien. Skål! :D

rosenstam och MTheC gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!