Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Diskussion i 'Restauranger' startad av SeaPlanePilot, 24 Februari 2013.

1. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den tredje stjärnrestaurangen under Tokyoresan var en som jag själv inte var involverad i valet av. Mötte upp några japanska vänner från studietiden i USA och de hade valt denna.

Restaurangen hette Rokukakutei. De serverar en en typ av mat kallad kushikatsu eller kushiage. Det påminner lite om tempura i att det är friterad mat panerad men någon form av panko, ägg och mjöl. Allt serverades på spett och med en uppsjö av olika såser. Jag var tyvärr lite dålig på att ta foton då det blev fokus på att prata med gamla vänner men se nedan för några foton.

Det var ganska intressant och vissa av spetten var väldigt goda t ex den med wagyu-biff och även flera av grönsaksspetten. Tvekar väl lite om det var värt att ha en stjärna men var intressant. Vinlistan var väldigt bra och de kunde köra en wine pairing också om man ville men vi avstod.

IMG_20190602_171125-01.jpeg IMG_20190602_171825.jpg IMG_20190602_172819.jpg IMG_20190602_173244.jpg IMG_20190602_185721.jpg

aruba1 och TravelARN gillar detta.
  2. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har inte testat Candlenut men kanske värt ett besök. Har tyckt att kvalitén på stjärnrestaurangerna i SG varierat enormt väldigt besviken på Jaan (dålig service, svajig matupplevelse och överpriser på mediokert vin, var dock flera år sedan så kan självklart ha ändrats) och tycker även (nämndes i tidigare post här) att de enklare Hawker-ställen med stjärnor är så där men har också ätit fantastiskt bra på Iggy’s, Alma, Burnt Ends, Odette och favoriten (vad gäller stjärnrestauranger) i Singapore Les Amis

Samosaguas gillar detta.
  4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nya Amber på Landmark Oriental i Hong Kong har gått igenom en rejäl förnyelseprocess sedan jag besökte krogen sist. Briljant, grönt, modernt och fräscht. Släpper lite på tyglarna med mellanrätt i köket. Och så servicen - vilket väloljat team. Plus för utvecklat Coravinsystem.

SeaPlanePilot, squeezen, aruba1 och 13 andra gillar detta.
  5. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser riktigt bra ut! Låter positivt med utveckling av vinutbudet per glas. Var ett tag sedan jag var där men vill minnas att det jag inte var helt nöjd med var vinerna.

Skönt att servicen håller klassen. Var en av de saker jag var mest nöjd med senast.

6. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Äntligen har jag lyckats besöka tvåstjärniga Ta Vie på Pottinger Hotel i Central, Hong Kong. Det är kul att efter 15 års ätande på krogar i denna klass kunna bli rejält glad över nya smaker och råvaror. Abalonen alone får mig att vilja gå tillbaka. Festligt dryckespaket också - kinesisk chardonnay och thailändsk (!) Syrah till lammet.

jerixon, aruba1, kedja och 10 andra gillar detta.
  7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Otroligt bra comfort food på SOMM på Landmark Oriental. Vill bara gå tillbaka och fortsätta äta pork belly med Mosel-pinot. Jösses. Imponerande (och dyr) glasvinlista också.

samet, aruba1, LPC123 och 10 andra gillar detta.
  8. Tjaeng

Tjaeng Medlem

År det någon som har utnyttjat Amex NU:s restaurangerbjudanden/paket? Många dubbelhajpade ställen (dubbel som i både Netflixhajpad och Guide/50best-hajpad) som annars är närapå omöjliga att boka. Noma, Can Roca, Osteria Francescana, Mirazur osv. Frågan är om extrapengen ($1500-2000/pers) är värt de extra goodies man ska få enl annonsen? Dvs guidad rundtur, mingel med kocken, hejdå-present etc.

9. Christiansson

Christiansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mirazur var otroligt bra, men om det blir rundtur och mingel så blir det en långdragen tillställning middagen tog nästan 4 timmar. Och man får lite kakor och grejer med sig.

10. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Fattar inte gur du klarar ta dessa fantastiska matbilder @Agö. Äter jag sådan mat är jag helt försjunken i njutning och mitt sällskap. Har inte en tanke på att ta bilder. Imponerende. :)

doc gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!