Senaste nytt

Shanghai - Taxi eller Maglev från flygplats?

tic

Medlem
Hur funkar det med baggage på T-banan? Trappor/hissar? Som referens, jag har inget emot att ta t-banan med baggage i Stockholm, men undviker det i London med alla gångar och trappor.
 

Jonas C

Medlem
Hur funkar det med baggage på T-banan? Trappor/hissar? Som referens, jag har inget emot att ta t-banan med baggage i Stockholm, men undviker det i London med alla gångar och trappor.

Skulle nog inte påstå att det är mycket värre än i Stockholm under rusningstrafik. Kom ihåg att visa ditt boardingkort i biljettluckan för Maglev så får du 20% rabatt på biljetten!
 
Kom hem från Shanghai för två veckor sedan, vi tog Maglev och sedan taxi till hotellet. (Bodde på Mariott City Centre ett stenkast från Radisson New World). Trots att vi följde anvisningar och tog en taxi från officiella taxikön blev vi med kinesiska mått rätt blåsta, fick betala nästan 300 yuan borde ha kostat 50, inte mycket pengar i sig men lämnar ändå en väldigt bitter eftersmak.

Såhär i efterhand fanns det en hel tecken som man borde förstått;
Taxichauffören pratade alldeles för bra engelska, inga andra chaufförer vi åkte med kunde ett ord engelska.
Han frågade om det var första gången vi var där.
Kvittot från taxameter "föll" snyggt framför taxametern så man inte så hur denna tickade upp.

Taxameterna ska alltid börja på 14 yuan under dagtid och 18 på natten, sen ska den inte börja ticka förrän efter 3 km.
Kan också vara bra att någon passagerare sitter fram, mycket bättre koll då.

Vi hann nog åka taxi totallt 30 gånger och det hände inget annat konstigt alls, så jag kan ändå rekommendera färdsättet, bara man är lite observant.

Tog taxi hela vägen ut från hotellet till Pudong på vägen hem, tog ca 1 timme kostade exakt 200 yuan. Dock erbjuder inte Shanghais taxiflotta de nyaste bilarna och en hel del taxichaufförer röker även i dessa, så taxi+maglev är bekvämaste alternativet enligt mig.

Budgetalternativet är tunnelbana hela vägen, enligt vad jag hörde så ca 80 min för 6 yuan, prisvärt!
 

agehall

Medlem
Det FlyingErik skriver stämmer nog rätt bra - om någon pratar bra engelska ska man se upp! Chansen är att de tänker lura dig.

Wikitravel har en bra artikel om shanghai och beskriver även deras taxisystem som är färgkodat (olika bolag har olika färg). Om man håller sig till rätt bolag så ska det inte vara några problem.
 
Jag har oftast varit på Radisson New World under timman om man har flyt med Maglev och tunnelbanan. Taxi är mer osäkert tidsmässigt speciellt i rusningstid. Men räkna inte med att åka tunnelbana ensam under rusningstid, det kan vara tjockt med folk.
 

rvarttinen

Medlem
Stämmer in i kören: passa på att åka maglev, framförallt som din destination är central. Taxi torde bli billigt ... tunnelbana och bagage? Nja, ofta när jag åkte t-banan så var de nog Tokyo-varning på trängseln! Men, det skiljer sig säkerligen mellan linjerna ...


Kom upp i 431 km/h.. om det går att se nedan ...

P3110643.jpg
 

Bernie

Medlem
Lite OT, men kan rekommendera appen Hi Shanghai (ganska säker på att den heter så). De flesta destinationer så som restauranger, hotell, butiker osv. finns inlagda på engelska. Du markerar t ex en restaurang, och när du sedan vänder telefonen horisontellt så byter den språk så att restaurang + adress står på kinesiska (mandarin antar jag..?). Denna text kan sedan visas för taxichauffören, så hamnar man oftast rätt. :cool:

Rekommenderar också Maglev!
 

bstark

Medlem
Som sagt, om nån snackar bra engelska bör man absolut vara vaksam. Brukar alltid vara väldigt uppmärksam. Men just i Shanghai föll jag dit. En rejäl jetlag var förmodligen en bidragande orsak.
 
Toppen