Senaste nytt

Shanghai Pudong-Chongqing med Air China

David

Medlem
Ungefär varannan vecka åker jag på tjänsteresa till Shanghai. Det blir ungefär samma rutin varje gång: eftermiddags-flight CKG-PVG och tillbaka med kvälls-flight ett par dagar senare. Denna gång tänkte jag berätta om en resa tillbaka som råkade bli lite annorlunda än de flesta andra.

Jag brukar försöka vara på flygplatsen i god tid, lämnar kontoret vid strax före 17, för att få sitta på rad 11 och där på en fönsterplats. Det gör resan på 2,5 timme lite lättare för en tvåmetersresenär som jag själv. Inte bara har rad 11 lite bättre knäutrymme utan gångplatserna är inte bokningsbara vilket gör att mittplatspassageraren kan flytta sig ett steg utåt, iaf på högersidan då säkerhetsvakten på 11C ibland sitter kvar hela flygningen. Även möjligheten att stiga på sent och av tidigt utan att trängas ges ju och det uppskattar jag, speciellt i Kina där alla verkar drabbas av panik så snart planet slår i backen och bara vill ur.

Denna dag var som de flesta andra, jag lyckades få min plats 11L och efter en snabb säkerhetskontroll tog jag den elektriska bilen som erbjuds utan kostnad till bl.a. Air China Phoenix Miles Gold-medlemmar till First class lounge no 90, bara ett stenkast från gate 96 ifrån vilken min flight skulle boardas en halvtimme senare. Jag passade på att ta några kort och studera loungen lite mer i detalj för en möjlighet att assistera med en lounge-guide framöver.

IMG_3202.jpg

Utropet för ombordstigning gavs och jag tog med mig en flaska vatten och begav mig till utgång 96. Det saknades idag priority boarding-kö men det rullade på rätt så bra i den vanliga kön så det kändes inte nödvändigt. När jag kom fram och mitt boardingkort scannades så plingade det som vanligt till - men inte det välkända plinget utan ett något annorlunda. Det var tydligen välkommen-till-första-klass-plinget som ljudat och jag fick tillbaka ett boardingkort med ett handskrivet 2A på. Tackar tackar!

Air China har ingen business class på inrikesflygningarna (vilken idag flögs med en Boeing 737-800) utan det är första klass som gäller ifall man skall åka premium. Detta innebär en 2-2 konfiguration med 40" pitch och ganska trevliga stolar med förutom lutbar rygg även skjutbar dyna. Dessa är i princip identiska med den Jacob flög i mellan Shanghai och Seoul tidigare i somras. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att ta några kort under denna flygning. Nere på marken serveras vid ombordstigning vatten eller juice, man får en varm handduk och tofflor delas ut (eller så sitter de redan i stolsfickan). Matbeställning tas upp och eftersom jag inte långt tidigare svept ett skrovmål på Burger King (man får passa på då Chongqing inte har BK) ber jag om att endast få en kopp kaffe och lite frukt. På menyn stod annars en kall kålsallad, en biffgryta med ris (samma som serveras i ekonomiklass såg det ut som) samt vitlöksbröd. Dryck som erbjöds var rött och vitt vin, öl och en rad läsker och juicer. Med största säkerhet fanns även té även om detta inte specifikt nämndes. :)

IMG_3208.jpg

Väl uppe i luften serveras mat och dryck strax efter att skylten för bältena har släckts, snabbt och effektivt ifall någon skulle vilja sova en stund innan landning (antar jag). Lustigt nog är jag den enda som inte får en duk på bordet - var detta för att jag inte skulle äta en helt mål mat eller hade de helt enkelt slut på dukar? :)

Jag blev även förvånad över att ingen on-board entertainment erbjöds. Alls. Detta minns jag inte sedan tidigare.

Annars gick flygningen väldigt smidigt, inte speciellt mycket turbulens, och vi stannade vid gate precis enligt tidtabell även om vi var några minuter sena vid push-back. På Chongqings flygplats brukar de vara duktiga på att lägga ut priority-taggat baggage först men idag hade jag bara handbaggage så jag stegade raskt ut genom dörrarna till parkeringen...
 

Mikael

Medlem
David, vet du om alla Air Chinas lounger även är *G-lounger? Jag ser på din bild att den i PVG är det, men enligt lounge-findern på staralliance.com verkar tex inrikes-loungen i PEK inte vara det (vilket jag tycker verkar vara konstigt).
 

David

Medlem
Hej Mikael,

Samma sak händer ifall jag söker på Star Alliance lounge finder i Bejing med referens till Phoenix Miles Gold men jag har aldrig haft några problem att komma in. Jag har väldigt svårt att tro att några andra *G skulle bli stående utanför men någon annan kanske har ett säkrare besked.
 

Gnopps

Medlem
Tack för rapporten och grattis till uppgraderingen! Om du har en ekonomiklassbiljett på den här sträckan, hur mycket skulle du vara beredd att betala för att uppgradera till deras första klass?
 

David

Medlem
Tack för rapporten och grattis till uppgraderingen! Om du har en ekonomiklassbiljett på den här sträckan, hur mycket skulle du vara beredd att betala för att uppgradera till deras första klass?

Innan jag fick mitt *G-kort brukar jag gå och fråga pris på en uppgradering (nu brukar jag få sitta på en bra plats och har tillgång till lounge etc). I de fall det kostar 500-700kr så brukade jag, beroende på situation, överväga. Jag har köpt några gånger när jag varit sen till incheckning, fått riktigt kass plats och flyget varit försenat och jag dessutom kommit från en långflygning men oftast känns det inte värt det (och oftast är det dyrare än så att uppgradera).
2500kr är skillnaden mellan lägsta ekonomipris och fullpris first, det är inte direkt intressant. ;)
 
Toppen