Senaste nytt

Service Fee för bonusresor med Star Alliance

fcx

Medlem
Möjlig att göra på hemsidan, räknas det som som om en sökning går att göra från avreseort till slutdestination, AAA-XXX, på hemsidan och får fram en möjlig resa, eller räknas det sträcka för sträcka med specifika bolag typ AAA-BBB (SK) BBB-CCC (TG) CCC-XXX (SQ) ? För om det är det förstnämnda blir jag ledsen, eftersom jag (och flera med mig här) ser resan som målet när jag bokar bonusresor, och inte nödvändigtvis att slutdestinationen i sig är viktig.

En relevant fråga. I mitt fall ringde jag för att boka en resa som var tillgänglig online, men som gav felmeddelande vid bokning.

För övrigt så skulle jag personligen vara villig att betala 375 kr för en friare routing, eller som morot att satsa mot EBD.
 

MrDollar

Medlem
mao så bör inte denna kostnad på 375:- tillämpas om man ska boka StarAlliance First? Då dessa inte går att boka online...?
 

MTheC

Medlem
Gjorde en ombokning idag och betalade bara 150 kr/p, så det stämmer (i skrivande stund, kan ju iofs redan vara ändrat...)
Jag gjorde en ombokning idag och fick lite förvirrande information angående avgiften. Först ville de ta ut 150+450 per person men ändrade sig sen till 150 SEK per person.
 

fcx

Medlem
Uppdatering:

Bokade om en award idag via telefon. Jag fick betala 150 kr eftersom jag är EBD.

Jag skulle även få tillbaka pengar pga minskade skatter, men det gick inte att kvitta utbetalningen mot bokningsavgiften.
 

chazzie

Medlem
Om man vill göra en telefonbokning så tillkommer det ytterligare en "convenience fee" på 375 kr. Undantag görs om bokningen inte är möjlig att göra på hemsidan (vilket agenten dubbelkollar under samtalet) eller om man är EBD.

Intressant var gränsen går där, t.ex. om Stockholm - Bangkok finns med Thai direkt men jag vill boka via t.ex. Frankfurt och med Lufthansa kostar det då?

Jag som oftast utgår från OER och det i princip är omöjligt att hitta ToR från OER till destination bör alltså nästan alltid kunna boka per telefon och slippa avgiften? Jag bokar hellre via hemsidan om det skulle gå, men det är väldigt svårt att baka ihop det man hittar från punkt A till B.
 

fcx

Medlem
Intressant var gränsen går där, t.ex. om Stockholm - Bangkok finns med Thai direkt men jag vill boka via t.ex. Frankfurt och med Lufthansa kostar det då?

Jag som oftast utgår från OER och det i princip är omöjligt att hitta ToR från OER till destination bör alltså nästan alltid kunna boka per telefon och slippa avgiften? Jag bokar hellre via hemsidan om det skulle gå, men det är väldigt svårt att baka ihop det man hittar från punkt A till B.

Jag tror att det är flytande materia. Reglerna har bara varit i drift i runt två veckor än, och antalet rapporter verkar glest.
 

richard87

Medlem
Jag ringde igår och fick höra att ombokningsavgift är 150 + 450 per person (är EBD) så det verkar fortfarande vara lotteri.
 

Canadien

Medlem
150 + 450? Vad är detta för summor?
Den nyhet de gick ut med 15 Mars var att Service feen är 375 SEK men gäller inte EBD.

Detta är riktigt förvirrande :D
Det är flera avgifter, så här har jag uppfattat dem

1) Serviceavgift (Telefonavgift) ifall det går att boka själv online - 375:- - gäller ej EBD
2) Serviceavgift Star Alliance-bokningar, tas ut både online och ifall man ringer - 450:- per person i bokningen, ska bara tas ut vid nybokning, ej vid ombokning, men jag har råkat ut för bägge fallen...
3) Ombokningsavgift - 150:- per person
 
Toppen