Senaste nytt

Seoul, var ska man bo, tips mm?

Rickard_O

Medlem
Tar och bumpar den här tråden med ett par frågor.

Fick lite feeling inatt och bokade en 3 dagars tur till Seoul

En sak jag märkt är hur dåligt google maps fungerar nu när man ska börja reka grejer i området där jag tänkt bo.
Går inte att markera olika verksamheter såsom resturanger eller hotell för att sedan spara, blir bara en hel vanlig 'nål', kartfunktionen ser ju helt annorlunda ut mot andra städer.
Finns det någon annan bra internationell karta för Seoul som funkar likt google maps funkar i vanliga fall?

Vad är det mest prisvärda och smidiga sättet att ta sig in till Myeongdong när man landar vid 09 på morgonen?
En billig taxi verkade gå loss på 650:- när jag kikade i uber-appen, men eftersom google maps färdbeskrivning för bilar inte fungerar i Seoul för mig så vet jag inte om det är rimligt eller inte? o_O

Och om någon har några andra allmänna tips på saker att göra i stan som ensamresande, kommer att bo precis vid Myeongdong station.
 

MTheC

Medlem
Tar och bumpar den här tråden med ett par frågor.

Fick lite feeling inatt och bokade en 3 dagars tur till Seoul

En sak jag märkt är hur dåligt google maps fungerar nu när man ska börja reka grejer i området där jag tänkt bo.
Går inte att markera olika verksamheter såsom resturanger eller hotell för att sedan spara, blir bara en hel vanlig 'nål', kartfunktionen ser ju helt annorlunda ut mot andra städer.
Finns det någon annan bra internationell karta för Seoul som funkar likt google maps funkar i vanliga fall?

Vad är det mest prisvärda och smidiga sättet att ta sig in till Myeongdong när man landar vid 09 på morgonen?
En billig taxi verkade gå loss på 650:- när jag kikade i uber-appen, men eftersom google maps färdbeskrivning för bilar inte fungerar i Seoul för mig så vet jag inte om det är rimligt eller inte? o_O

Och om någon har några andra allmänna tips på saker att göra i stan som ensamresande, kommer att bo precis vid Myeongdong station.
Jag använda KakaoMap och funkade helt ok.
 

Jönsson

Medlem
Tar och bumpar den här tråden med ett par frågor.

Fick lite feeling inatt och bokade en 3 dagars tur till Seoul

En sak jag märkt är hur dåligt google maps fungerar nu när man ska börja reka grejer i området där jag tänkt bo.
Går inte att markera olika verksamheter såsom resturanger eller hotell för att sedan spara, blir bara en hel vanlig 'nål', kartfunktionen ser ju helt annorlunda ut mot andra städer.
Finns det någon annan bra internationell karta för Seoul som funkar likt google maps funkar i vanliga fall?

Vad är det mest prisvärda och smidiga sättet att ta sig in till Myeongdong när man landar vid 09 på morgonen?
En billig taxi verkade gå loss på 650:- när jag kikade i uber-appen, men eftersom google maps färdbeskrivning för bilar inte fungerar i Seoul för mig så vet jag inte om det är rimligt eller inte? o_O

Och om någon har några andra allmänna tips på saker att göra i stan som ensamresande, kommer att bo precis vid Myeongdong station.
Ta tåget mot Seoul central och taxi därifrån. Kring Myeongdong finns inom gångavstånd N-Seoul tower med fantastisk utsikt över jättestaden. Längs gågatorna i Myeongdong finns varuhus, restauranger, småbutiker samt Myeongdong market som är öppet kvällstid. Bör inte missas. Med tunnelbanan tar du dig lätt till något av palatsen. Changdeokgung är min favorit av de fem stora.

Vilket hotell?
 

Firetee

Medlem
Tar och bumpar den här tråden med ett par frågor.

Fick lite feeling inatt och bokade en 3 dagars tur till Seoul

En sak jag märkt är hur dåligt google maps fungerar nu när man ska börja reka grejer i området där jag tänkt bo.
Går inte att markera olika verksamheter såsom resturanger eller hotell för att sedan spara, blir bara en hel vanlig 'nål', kartfunktionen ser ju helt annorlunda ut mot andra städer.
Finns det någon annan bra internationell karta för Seoul som funkar likt google maps funkar i vanliga fall?

Vad är det mest prisvärda och smidiga sättet att ta sig in till Myeongdong när man landar vid 09 på morgonen?
En billig taxi verkade gå loss på 650:- när jag kikade i uber-appen, men eftersom google maps färdbeskrivning för bilar inte fungerar i Seoul för mig så vet jag inte om det är rimligt eller inte? o_O

Och om någon har några andra allmänna tips på saker att göra i stan som ensamresande, kommer att bo precis vid Myeongdong station.
Jag bodde också vid myeongdong och landade vid 9. Tog tunnelbanan hela vägen, funkade smidigt och väldigt billigt. Fick byta på ett ställe tror jag men var väldigt enkelt. Kul att strosa runt lite i myeongdong sen, charmigt tyckte jag.
 

Rickard_O

Medlem
Ta tåget mot Seoul central och taxi därifrån. Kring Myeongdong finns inom gångavstånd N-Seoul tower med fantastisk utsikt över jättestaden. Längs gågatorna i Myeongdong finns varuhus, restauranger, småbutiker samt Myeongdong market som är öppet kvällstid. Bör inte missas. Med tunnelbanan tar du dig lätt till något av palatsen. Changdeokgung är min favorit av de fem stora.

Vilket hotell?
Härligt!

Bokat på Hotel Prince Seoul, men funderar på att byta till Ibis som ligger en 3-400 meter bort.
 

FF#1

Medlem
Bättre sent än aldrig, bodde på tre olika hotell.

Första helgen på Le Méridien.
Bokade en Jr svit med lounge access, car grymt nöjd. Riktigt bra mat, premium dricka och ala carte frukost. Återkommer mer än gärna dit. Fin uteplats bud lounge var trevligt med.





Gott o barer och restauranger i området, kort promenad ner till Gangnam

Sen några dagar senare så bodde jag en nattt på Mercure Gangnam, helt ok men ingen lyx.

Avslutade med en Natt på JW Marriot.
Bokade ett club room, hängde i Loungen, och softade på hotellet. Var riktigt bra det med.

381d672571ae96cc642daa45b0f8070e.jpg
 
Last edited:

bstark

Medlem
Använde nog inget annat än Google maps, klarade mig bra med det, bara att starta upp den när man har internetanslutning vilket finns på alla caféer. Laddade ner Naver map i förebyggande syfte, men behövde inte använda den.

Tunnelbanan in tar väldigt lång tid och är inte så bekväm, hade nog föredragit annat alternativ. Express är bekvämare men tyckte inte det skiljde så mycket i tid att jag tog det alternativet. Taxichafförer kan i regel inte engelska så man bör ha uppskrivet vart man ska.
Det är också extremt stort så man får ta med i beräkningen att det tar tid att ta sig mellan olika delar av stan.

Hade jag gjort om det så hade jag försökt åka tidigare än november, lite väl kallt och regnigt.


upload_2019-12-7_22-26-8.png

AREX "all stop".
 

Rickard_O

Medlem
Kom på mig själv varför googlar jag inte bara fram svaret på varför google maps inte funkar som det ska i Sydkorea, som man själv blir trött på människor som ställer dumma frågor istället för att googla så hamnar man där själv ibland.

"Google stores its maps on foreign servers and therefore has not been allowed access to South Korea's map data. ... Although Google Maps can't easily be used for navigation, there are other options for travelers. Locals have turned to South Korean services such as Naver and Kakao to get directions."

En sak jag märkte var att funktionen med satellitbild så kunde man klicka på resturanger och få upp vad dom heter och har för betyg osv, men den är ju rätt kass för man ser ju knappt gatorna.

Är det någon som har några erfarenheter av att åka till DMZ att tipsa om någon byrå som kan ta en dit?
 
Toppen