Senaste nytt

Sensationella Svalbard: ett bildreportage

Timotey

Medlem
Har övervägt länge om jag ska nyttja EB poäng och åka dit. Och så blir det nog, fast förmodligen inte innan nästa sommar.
 

rob74

Medlem
Tog ni er bort till "Huset"? Det som var tänkt som en mötesplats mellan gruvarbetare och stadens styrande och ligger därför en bit bort från stadskärnan. De har en rejäl vinkällare med ca 20.000 flaskor, om jag inte minns fel. Den ansvarige när vi var där i fjol var visst en entusiastisk svensk.
Vi åt renfärsburgare och kunde inte låta bli att beställa in en flaska Krug Grand Cuvée. Krugen kostade ca 1.000 SEK, dvs billigare än på Systembolaget.
(Tyvärr fanns den inte att köpa i butik... :D)
Efter middagen fick vi en visning av vinkällaren.

Tydligen så jagar man ren i Svalbard!
Svalbardrenen har fettet insprängt i köttet istf utanpå som våra renar.
Så det blir ju en helt annan karaktär...
De försökte visst plantera in den i Norge, men renen fortsatte sitt ätmönster, dvs äta hela tiden, och åt helt enkelt ihjäl sig!
 

Valley

Medlem
Detta är klart något för mig. Kanske att satsa på till nästa sommar, för att komma åt midnattssolen
 

Agö

Medlem
Tog ni er bort till "Huset"? Det som var tänkt som en mötesplats mellan gruvarbetare och stadens styrande och ligger därför en bit bort från stadskärnan. De har en rejäl vinkällare med ca 20.000 flaskor, om jag inte minns fel. Den ansvarige när vi var där i fjol var visst en entusiastisk svensk.
Vi åt renfärsburgare och kunde inte låta bli att beställa in en flaska Krug Grand Cuvée. Krugen kostade ca 1.000 SEK, dvs billigare än på Systembolaget.
(Tyvärr fanns den inte att köpa i butik... :D)
Efter middagen fick vi en visning av vinkällaren.

Tydligen så jagar man ren i Svalbard!
Svalbardrenen har fettet insprängt i köttet istf utanpå som våra renar.
Så det blir ju en helt annan karaktär...
De försökte visst plantera in den i Norge, men renen fortsatte sitt ätmönster, dvs äta hela tiden, och åt helt enkelt ihjäl sig!

Yes, jag är i färd med recensionen av Huset! Kul att höra om renarna!
 

rob74

Medlem
Och recensionen av Huset, något mer åt fine dining, finner den intresserade på länken.

Svalbard: Huset, Longyearbyen | Solens mat

Intressant läsning!
När vi var där såg vi inte ens att de hade en avsmakningsmeny...
En del av det där lät ju smarrigt, men synd att de inte levererade fullt ut.
Vinerna tycker man att de hade kunnat vara mer fantasifulla med. Det fanns ju riktigt bra grejer där i källaren...
 
Toppen