Senaste nytt

Semlor i handbagaget

Nemo

Medlem
Lite på samma tema: får man ta med sig en låda glass genom säkerhetskontrollen? Vi pratade lite om det på senaste BC-träffen. Glass är ju helt klart i fast form men blir ju flytande om man väntar tillräckligt länge. Skulle vara spännande att se hur säkerhetskontrollen klarar av det ;)
Det skulle isåfall vara Astronaut Ice Cream - Neopolitan : The Space Shop, den glassen är ju torr. Har själv försökt med fryst mjölk, det gick inte. Inte heller fryst äppelmos.
Rent principiellt är faktiskt glas (med ett "s") flytande; om du känner på ett hundraårigt fönsterglas är det tjockare nedtill än upptill pga att glas fysiskt sett är flytande. Således borde glasögon vara förbjudna, om de är av mineralglas, dvs ej i plast.
 

agehall

Medlem
Testade förra året att ta med ett gäng till Dubai.. Gick bra helavägen ner till dubai där de beslagtog dem.... basterds!!!
(Vid Xray innan man gårut från bagagehallen...)..

Vad motiverade de detta med!? Kan inte tänka mig att någonting i en semla är förbjudet i Dubai... Personligen tror jag mest på att vakten ville ha semlorna själv.
 

DrKlas

Medlem
Rent principiellt är faktiskt glas (med ett "s") flytande; om du känner på ett hundraårigt fönsterglas är det tjockare nedtill än upptill pga att glas fysiskt sett är flytande. Således borde glasögon vara förbjudna, om de är av mineralglas, dvs ej i plast.

Rent principiellt kanske man kan säga att allting är flytande men på hundra år flyter ett fönsterglas i princip ingenting. Däremot var det för hundra år sedan svårt att tillverka ett jämntjockt fönsterglas och man vände glasen vid monteringen så att den tjockare delen hamnade i nederkant.
 

gdaily

Medlem
Det skulle isåfall vara Astronaut Ice Cream - Neopolitan : The Space Shop, den glassen är ju torr. Har själv försökt med fryst mjölk, det gick inte. Inte heller fryst äppelmos.
Rent principiellt är faktiskt glas (med ett "s") flytande; om du känner på ett hundraårigt fönsterglas är det tjockare nedtill än upptill pga att glas fysiskt sett är flytande. Således borde glasögon vara förbjudna, om de är av mineralglas, dvs ej i plast.
Sorry, men det där är bara en skröna.

Orsaken är att för 100 år sedan kunde man inte göra helt platt glas pga tillverkningsmetoderna. Den tjockare delen monterades nederst så att det inte skulle belastas fel.
 

gdaily

Medlem
? Rinner glaset i fönsterrutorna vid rumstemperatur - väldigt, väldigt långsamt?
! Nej, åtminstone inte på miljarder år.

Glasets viskositet (hur trögflytande glaset är) vid rumstemperatur kan inte mätas. För att beräkna den måste man göra antagandet att den fortsätter att öka enligt en viss kurva när temperaturen sjunker. Sådana kalkyler visar att det skulle ta astronomiskt lång tid för glas att ändra form vid rumstemperatur.

Vid rumstemperatur är glas ett fast material, även om atomerna delvis är oregelbundet placerade på liknande sätt som i en vätska.

Det finns en gammal skröna som säger att beviset för att glas rinner är att gamla fönsterrutor är tjockare nedtill. Det naturliga förklaringen till detta har istället sitt ursprung i hur man tillverkade och monterade glasrutor förr i tiden.

Man ställde sig på en plattform och blåste upp en lång cylinder, som sedan klipptes upp och plattades ut till en plan glasskiva. Glaset som från början var nedåt i cylindern blev något tjockare än glaset i övre änden, och glasmästarna satte nästan alltid den något tjockare änden nedåt i fönstret
Google är vår vän
 

Nemo

Medlem
Eller wikipedia
Glas ? Wikipedia
"I rumstemperatur är glas ett fast ämne. Atomerna är dock placerade på samma oregelbundna sätt som i en vätska. Glas har en viskositet; i rumstemperatur är denna dock så hög att den inte kan mätas."
Vilket jag fick lära mig när jag läste fasta tillståndets fysik ("kristaller å sånt"), faktoiden förmedlades av läraren som är docent i fysik (familjens outbildade avkomma tydligen, då hans far liksom farfar har fått Nobelpriset i fysik).
 

Sofia

Medlem
Hur skulle man klara sig utan Wikipedia och Google? :confused:

Men nu kom vi ifrån ämnet lite tycker jag allt ;)
 

FF#1

Medlem
Löjrom är i all fall ok från LLA som tur är… vetesjutton vad det räknas som men man är garanterad att få med det som tur är.
Undra om Semlor skulle gå där?
 
Toppen