Senaste nytt

Tonton

Medlem
Du är fantaskisk !!
Har ju hört om dina planer på tidigare BC träffar

Tack! Ska bli skoj att ses på en träff snart igen. Vi har ju er USA-resa att gå igenom också - det ser jag fram emot! :)

Fantastisk resa. Lite som en bildningsresa som ynglingar från ”förr i tiden” gjorde. Jag bara älskar ditt otroligt direkta anslag i rapporten!

haha - tack!

Till och börja med så måste jag åter kalla fram Google maps för att se var i världen du är!
Tror inte att grannlandet Afghanistan lockar, så Kyrgyzstan är mitt tips på nästa resmål.

Afghanistan lockar - och jag har en vän som precis var där - men det skulle krävas så mycket planering, att det skulle jag isf göra en specifik resa för.

Ett tips: kika in på SilkRoadAfghanistanTravel på instagram - för inspiration. Synd att det är krig och väldigt osäkert i delar av landet - för det verkar otroligt vackert!

Har du varit i Azerbajdzjan, Baku? Hälsa Linda Woodruff aka Sarah Dawn Finer om det är dit du ska!

Jag tror du fått nog av -stan länder nu och kör Turkish till Kuala Lumpur via Istanbul i C.


Om det är DAC @Tonton måste du PM mig.
Har affärsbekant där nere så kan lösa chaufför om det behövs. Har massor med hotellkontakter och kan tipsa om bra restauranger!

Jag drar till med Egypten? Kairo? Via IST då. Tycker att det passar in i den här äventyrliga resan:)

Roliga gissningar! Alla ovan, förutom Afghanistan, som beskrivet, är potentiella möjliga destinationer.

Jag kan avslöja en sak - Både @trekker och @Benz har rätt i att det blir en sväng via Istanbul.

Ingen som har lyckats tolka min sista ledtråd som jag skrev tidigare? ;)
 

Tonton

Medlem
Till och börja med så måste jag åter kalla fram Google maps för att se var i världen du är!
Tror inte att grannlandet Afghanistan lockar, så Kyrgyzstan är mitt tips på nästa resmål.

Afghanistan lockar - och jag har en vän som precis var där - men det skulle krävas så mycket planering, att det skulle jag isf göra en specifik resa för.

Ett tips: kika in på SilkRoadAfghanistanTravel på instagram - för inspiration. Synd att det är krig och väldigt osäkert i delar av landet - för det verkar otroligt vackert!

Roliga gissningar! Alla ovan, förutom Afghanistan, som beskrivet, är potentiella möjliga destinationer.

Ja, vad ska man säga... Lite halvt (helt?) oväntat så tog jag mig, olagligt :rolleyes:, in på Afghansk mark idag!

Jag ville på äventyr och hade ett gammalt fort, cirka 1h utanför Dushanbe, som mål för dagen. När min guide väl kom till hotellet så förkastade han förslaget direkt haha. I princip sa att det var ett överskattat turistmål, där allting är uppbyggt senaste två åren för att likna hur det såg ut historiskt sätt. Istället föreslog han att vi skulle röra oss ner mot den afghanska gränsen, där det är fina vyer och är relativt bekvämt vandringsleder. Vi var båda överens om att en lättare vandring skulle passa oss två idag, då det var hela 36 (!) grader som varmaste under dagen.

Sagt och gjort - vi rörde oss söderut och började sedan vandra längsmed den Tajik/Afghanska-gränsen. När vi väl var nere vid vatten så fanns det på ett ställen en övergång - och jag kunde inte hålla mig ifrån att hoppa över och spendera knappt en kvart på den afghanska sidan av gränsen. Kändes lagom busigt att "olagligt" ta sig på afghansk mark utan tillstånd :D

Här bjuder jag på lite bilder - tyvärr inte i någon superkvalitet men ni får en lite förståelse över hur vackert hela området är:

56B0B378-58A0-4C61-8D55-05D2D179320A.jpeg


E3AD89C3-786F-40FE-9777-E82F6FB67142.jpeg


41B5AEE7-799F-486F-8DBB-53A7EE25764E.jpeg


19BFBCAD-63D8-4B7C-9156-1C7951E96BAD.jpeg


De första vilda kamelerna jag någonsin har sett :)
25199FA4-9C11-4ED9-A2FF-A471F08FD073.jpeg


A3867C41-BE73-489A-B473-FBF4375472B8.jpeg



Nu dags att sova... uppgång om knappt 3h för att hinna med min 05-flight.
 

Tonton

Medlem
Vänner!

Jag lyckades kriga mig upp och ta mig till flygplatsen - taxin var bokad för 03:20 - riktigt värdelöst haha.

8230842B-F852-4EAC-B5C1-2AAB16D6D9D1.jpeg




Taxichauffören blev verkligen överraskad när jag drickande honom 70kr på en resa som kostade 10kr - Men det var de sista kontanterna jag hade i TJS, och jag har ingen användning för dem i nära framtid :D

Nu sitter jag här i loungen på IST och har cirka 5h att slappa. Är det någon på BC som har vägarna förbi så är det bara att hojta till! Jag skulle inte tacka nej till att tala lite svenska i några minuter :rolleyes:

På återseende!
 

Tonton

Medlem
Jag drar till med Egypten? Kairo? Via IST då. Tycker att det passar in i den här äventyrliga resan:)

Kairo med referens till suez och frihetsgudinnan?

Korrekt! Extrapoäng till @mha321 som plockade min ledtråd rakt av! Det var såklart Frihetsgudinnan jag tänkte på. Den var från början avsedd att stå vid Suezkanalen, men Egypten tackade nej. Därefter hamnade den i New York och resten är historia... :)

Dagens kärra är en B737. Den har några år på nacken. Imorgon ska jag testa B777 :) frågan är bara var jag planerar att bege mig av då? ;)

871C4334-AE5C-403A-BF93-7D78C313AAD9.jpeg
5B0649D2-1AED-444F-851F-40C9A8825280.jpeg
786632EF-3D4C-459F-86B8-D3E354E8DED1.jpeg


E45983A9-A9D0-4CCA-BFF5-4C9C3C2013E0.jpeg
35889C22-7E98-4B16-82DA-C75A1F5D1CAF.jpeg
 
Toppen