Senaste nytt

jerixon

Medlem
Red Flag!

Nästa stad och land i fråga blev... som flera redan vet om - Dushanbe, Tajikistan!

Flyget? Ja, det var resan sista i ekonomi och sista med Uzbekistan Airways. Inte mycket mer att säga om det förutom att jag är riktigt nöjd. Kan defintivt tänka mig flyga med dem i igen.Tashkent flygplats lämnar dock mycket att önska. Inte mycket käk, eluttag eller för all del, PriorityPass-lounge.

Dushanbe och Tajikistan? Ja, det börja lite klurigt att ta sig från flygplatsen - och slutade nästan med att behöva betala 100 USD för en 5 min taxiresa :D (kan inte tänka mig att jag skulle få tillbaka något mycket växel från fulåkarna på flygplatsen mitt i natten).

inför min vistelse i Tajikistan så had jag tagit ut USD (100-dollarsedlar) som tanken var att växla in på flygplatsen när jag kom fram. Det gick sådär.

  1. Det går INTE att roama här - inte ens mot kostnad med tre.
  2. Flygplatsen har inget Wi-fi
  3. Växlingskontoret på flygplatsen var stängt
  4. Bankomaten accepterade bara Visa, och på mitt Visa (Revolut) hade jag 30kr kvar (dumt att jag inte laddat på tidigare...) Utan internet kunde jag inte ladda på Revolut.
Flyt som jag alltid har så gick det att ta ut motsvarande 20 SEK hos bankomaten. Taxiresan, den gick på 10kr. Det gäller att ha marginalerna på rätt sida :rolleyes:

Hotell
Först natten bodde jag på Green House Hostel. Jag hade ett eget rum med toalett och dust. I princip så var det jag och en massa motorcykelturister. Jag träffade bland annat två killar och en tjej som kört hit hela vägen från Stuttgart. Riktigt coolt! Inget fel på hostel - men jag och hostels är inte riktigt kompatibla.

Jag har i flera månader haft en awardbokning hos Hilton i Dushanbe 2 nätter. I slutet av augusti så märkte jag att de hade skjutit på invigningen av hotellet från 1 september till 1 oktober. Jag låg lågt och inväntade att Hilton skulle höra av sig. Först 10 dagar innan ankomst fick jag ett mail från en customer service-representant i USA.

Long story short så har det bollats ganska mycket mail emellan mig och diverse personer på Hilton angående detta och när jag landade i Dushanbe igår så hade jag inget boende för de två kommande nätterna. Eftersom att mina mail med USA-representaten var som att tala med en vägg så spelade jag speltet så långt ut som möjligt och bestämde mig för att åka till hotellet på morgonen utan en reservation och tala med GM direkt. Lösningen i slutändan?

  • 60k Hiltonpoäng returnerat till mig för den avbokade awardbokningen
  • 60k Hiltonpoäng i kompensation
  • 2 (!) Be My Guest Certificates
  • 2 nätter gratis på H Hotel (Det som ska bli Hilton) med svituppgradering och lounge access.
Måste helt klart erkänna att jag är nöjd med detta :)

Precis kommit till rummet, druckit en god kopp kaffe, och nu är det dags att gå ut och göra staden! På återseende :)
 

Tonton

Medlem
Sjukt att Hilton låter dig boka överhuvudtaget, de lär ju gå back på dig.....

haha! So far på denna resan har vi 91 000 Hiltonpoäng utgående och 60 0000 Hiltonpoäng inkommande. Således en nettoförlust på 31 000 poäng över 7 nätter, eller cirka 4500 poäng per natt :p

Dushanbe

Jag har två heldagar här i Tajikistan, där jag utgår från Dushanbe alla nätter. Dagen har spenderats med att promenera runt i huvudstaden, och ska jag vara ärlig så måste jag säga att det är en ganska sömning stad - ändock väldigt fin - och förvånadsvärt utvecklad. Bussarna i kollektivtrafiken är fräschare än de som SL rullar med, det byggs väldigt mycket nya hus, vilket alla verkar få en västerländsk standard/design på osv.

Nu ska man dock kanske vara tydlig med att, likt Kyrgistan, så åker man inte hit för att spendera tid i huvudstaden. Det är naturen som är det unika med landet. Tajikistan består till 90% av berg. Hit ska man åka för att se de unika vyerna och åka längs Pamir Highway. Jag ska inte avslöja något för framtiden - men det finns lite ogrundade planer på att inkluderas detta i kommande resor - då det tyvärr inte hinns med nu.

Ikväll valde jag att vara tråkig och käka på hotellet, då jag är lite sjuk, men också känner mig väldigt sliten efter allt flängande - så en soft kväll på hotellet ska nu firas med sömn efter att LHC tagit säsongens första poäng hemma mot Brynäs! :)

Imorgon är planen att utforska lite saker utanför Dushanbe samt testa lite olika matställen jag har blivit rekommenderad. Förhoppningsvis ska två ställen hinnas med iaf.

Förresten - lite oklart vad det är för ställe jag bor på precis - detta hotell drevs fram till 2 år sedan som Sheraton, därefter fristående fram tills nu, när de preliminärt öppnar som Hilton.

I rummet finns det en oändligt mix av Sheraton-prylar och Hilton-ammentities.. Hotellet har för övrigt kallats "hotel H" efter tiden som Sheraton. Som förberedelse inför Hiltonentrén så har de fixat loggan på byggnaden bra ;)

5B6CD1C3-4CB2-4AA8-93D8-2CBE9AE01308.jpeg



What's next? Gissa på!

Hela morgondagen spenderas här i Tajikistan - men därefter så ska jag flyga vidare den 19 sep. Vad är mitt nästa mål?

Jag börjar med några småkommentarer:
  • Två flighter krävs för att ta mig till destinationen
  • Jag lämnar muslimskt land för annat muslimskt land
  • Här kunde vår tids kanske största symbol för frihet en gång hamnat
Dags att börja gissa!
 
haha! So far på denna resan har vi 91 000 Hiltonpoäng utgående och 60 0000 Hiltonpoäng inkommande. Således en nettoförlust på 31 000 poäng över 7 nätter, eller cirka 4500 poäng per natt :p

Dushanbe

Jag har två heldagar här i Tajikistan, där jag utgår från Dushanbe alla nätter. Dagen har spenderats med att promenera runt i huvudstaden, och ska jag vara ärlig så måste jag säga att det är en ganska sömning stad - ändock väldigt fin - och förvånadsvärt utvecklad. Bussarna i kollektivtrafiken är fräschare än de som SL rullar med, det byggs väldigt mycket nya hus, vilket alla verkar få en västerländsk standard/design på osv.

Nu ska man dock kanske vara tydlig med att, likt Kyrgistan, så åker man inte hit för att spendera tid i huvudstaden. Det är naturen som är det unika med landet. Tajikistan består till 90% av berg. Hit ska man åka för att se de unika vyerna och åka längs Pamir Highway. Jag ska inte avslöja något för framtiden - men det finns lite ogrundade planer på att inkluderas detta i kommande resor - då det tyvärr inte hinns med nu.

Ikväll valde jag att vara tråkig och käka på hotellet, då jag är lite sjuk, men också känner mig väldigt sliten efter allt flängandes - så en soft kväll på hotellet med SHL-hockeyn som rullar just nu är perfekt!

Imorgon är planen att utforska lite saker utanför Dushanbe samt testa lite olika matställen jag har blivit rekommenderad. Förhoppningsvis ska två ställen hinnas med iaf.

Förresten - lite oklart vad det är för ställe jag bor på precis - detta hotell drevs fram till 2 år sedan som Sheraton, därefter fristående fram tills nu, när de preliminärt öppnar som Hilton.

I rummet finns det en oändligt mix av Sheraton-prylar och Hilton-ammentities.. Hotellet har för övrigt kallats "hotel H" efter tiden som Sheraton. Som förberedelse inför Hiltonentrén så har de fixat loggan på byggnaden bra ;)

Visa bifogad bild 97586


What's next? Gissa på!

Hela morgondagen spenderas här i Tajikistan - men därefter så ska jag flyga vidare den 19 sep. Vad är mitt nästa mål?

Jag börjar med några småkommentarer:
  • Två flighter krävs för att ta mig till destinationen
  • Jag lämnar muslimskt land för annat muslimskt land
  • Här kunde vår tids kanske största symbol för frihet en gång hamnat
Dags att börja gissa!
Du är fantaskisk !!
Har ju hört om dina planer på tidigare BC träffar
 
Toppen