Senaste nytt

Tonton

Medlem
Ja jävlar vilken resa valpen! ALL CRED för detta. Skulle aldrig ta mig dit och orka med alla scams =P

Äsch, allt dåligt händer ju i Istanbul. Här i denna regionen så är det superbra ;)

Ett område i världen jag knappt tittat på men blir nog ändring på det nu.
Är du säker på att du inte extraknäcker för turistbyråerna i området? Bättre reklam än så här kan de inte få.

haha - I wish!

Känner likadant som Palmen!
Frågan är väl bara hur man övertalar frun att det är ett vettigt ställe att åka till med två små barn med!

Tack för en fantastisk rapport!

Övertalning ska inte ens behövas. Här känner jag mig säkrare än på någon annan plats jag rest själv tidigare. Det skulle kanske vara Nya Zeeland som det kännes lika bra i.

Ta med fru och barn och åk till Lake Issyk-Kul på sommaren. Här har ni bra mat (förutsatt att ingen i familjen är vegetarian), riktigt bra bad, härlig natur, och mycket roliga saker att göra med barnen - speciellt uppe i bergsområdena. Säkert och billigt är det också! Alla dessa länder vill få ökad turism, så mycket tid och energi lägg på att dessa ska känna sig välkomna och säkra. :)

Tack @Tonton för en imponerande rapport och som palmen skriver, ett område i världen där en en kartsökning är nödvändig.
Det "närmaste jag kommit" är Turkmenistan och då de TV-program som jag kan se här hemma. Inte för att jag förstår många ord, men att bara att få se hur de är klädda och hur städer/hus ser ut är imponerande.

Visa bifogad bild 97472

Visa bifogad bild 97473

haha! Ett annat intressant inslag om regionen kommer från Vice - rekommenderas att tittas på!

 

jerixon

Medlem
Du e ju en reklamare av rang! Blir mäktigt att surra om resan näe du kommer hem =)

Äsch, allt dåligt händer ju i Istanbul. Här i denna regionen så är det superbra ;)



haha - I wish!



Övertalning ska inte ens behövas. Här känner jag mig säkrare än på någon annan plats jag rest själv tidigare. Det skulle kanske vara Nya Zeeland som det kännes lika bra i.

Ta med fru och barn och åk till Lake Issyk-Kul på sommaren. Här har ni bra mat (förutsatt att ingen i familjen är vegetarian), riktigt bra bad, härlig natur, och mycket roliga saker att göra med barnen - speciellt uppe i bergsområdena. Säkert och billigt är det också! Alla dessa länder vill få ökad turism, så mycket tid och energi lägg på att dessa ska känna sig välkomna och säkra. :)



haha! Ett annat intressant inslag om regionen kommer från Vice - rekommenderas att tittas på!

 

Tonton

Medlem
Då kör vi ett megainlägg igen :)

Samarkand


Ja, vad ska man säga om Samarkand? Denna staden fastnade jag för!

Här skulle jag nog kunnat spendera 2-3 dagar och promenerat runt, ätit gott och bara softat.

Staden är uppdelad i 3 delar
  • Gamla stan med de muslimska kvarteren inkl Registan etc.
  • Gamla ryska delen (Russian Empire)
  • Nya ryska delen (Sovjet)

Jag bodde i nya Ryska delen men promenerade på cirka 15 min till de gamla vackra muslimska kvarteren.

Onekligen så blev mitt besök här bättre eftersom att Davlat tog så väl hand om mig. Förutom första kvällen, som jag redan skrivit om, så mötte han upp mig den andra dagen, tillsammans med sina vänner, för att ta med mig och käka Plov till lunch. Riktigt trevligt att komma utanför turistkärnan och hamna på ett riktigt lokalt hak.


Lite höjdpunkter som man ska bocka av när man är i Samarkand:
  • Registan (berömda byggnaderna)
  • Amir Temur Mausoleum (Amir Temur begravningsplats)
  • Bibi-Khanym Mosque (vacker moské)
  • Siab Bazaar (marknad på baksidan av ovan nämnd moské)
  • Shaki-Zinda (begravningsplats för Uzbekistans första president)
  • Promenera runt gamla muslimska kvarteren (smala gränder, intressant att se hur alla lämnar sina ytterdörrar öppna etc)
  • Käka mycket mat - speciellt Plov, som ursprungligen kommer ifrån Samarkand. Här görs den annorlunda mot resten av landet. Samarkand Plov är uppdelad i 3 delar, medans man på andra ställe mixar allting tillsammans.

Jag är ingen bra fotograf, men bjuder på lite bilder från Samarkand här:

Davlat tog med mig ut på lunch med sina polare den andra dagen. På schemat stod ”Samarkand”-Plov, vilket är annorlunda mot annan Plov i landet. På andra ställen mixar man ingredienserna, här är det uppdelat.
3E11B142-36D7-453B-AED3-EE63D53F7040.jpeg


Registan
D7A06BB0-8EA3-4ACA-BDF0-2C68EE601A28.jpeg


Registan
752B39F9-A846-49A2-AD43-956B5CF5729D.jpeg


Registan
432310EB-7A20-4F0D-A3CA-BB68598F41EE.jpeg


Manty och öl är alltid en okej kombination
8EECBDC1-3FE5-46BD-9C7E-E164B421A3D6.jpeg


Här i Samarkand fick Amir Temur sin sista vila efter att ha dött av lunginflammation i vad som är nuvarande Kazakhstan.
30DF3573-B3E0-45E4-82E0-6407E9835D89.jpeg



Tågresa
Som tidigare nämnt så hjälpte Davlat mig att fixa en tågbiljett i Samarkand för att resa Samarkand-Bukhara.

Biljetten var en resa i ekonomi/andra klass med snabbtåget Afrosiyob. Tågen, byggda av Spanska Talgo, är desamma som majoriteten av snabbtågen i Spanien och är riktigt fräscha.

Möjligheten att resa med snabbtåg mellan Tashkent-Samarkand-Bukhara (drygt 600 km) är relativt nytt. Allting var färdigbyggt i slutet 2016. Min tågresa mellan Samarkand och Bukara tog cirka 1h40m.

Här har ni lite annan info om restider med tåg inom Uzbekistan med snabbtåget:
Tashkent-Bukhara (3h20m istället för tidigare ca 7h30m)
Tashkent-Samarkand 2h20m istället för tidigare cirka 4h)

Viktigt att komma ihåg när det kommer till tåg i Uzbekistan är att det är ganska mycket säkerhetskontroller samt fortfarande väldigt öststatligt i form av att diverse stämplar behövs. Så se till att vara på plats i god tid på tågstationen. Det är inget Stockholm C när man springer in 5 minuter innan avgång...

I korthet om min upplevelse med snabbtåget i Uzbekistan:

Vi börjar med det viktigaste - sååååå mycket bättre än SJ - både i Första- och Andraklass. Tågen är fräscha, benutrymmet är bra, Det är kaffeservering på plats vid stolen (På SJ förstklass måste man ju till och med hämta kaffet själv...) de går runt med serveringsvagnar med allt från färskt stenungsbakat bröd till möjligheten att köpa annat snacks. Eluttag fanns vid varenda plats också. Jag är riktigt nöjd!

Inget Wifi fanns ombord, men jag hade ändå inga problem med att steam LHCs säsongspremiär mot Djurgården via mitt 3G när jag åkte tåget. Det går i princip inte att göra på södra stambanan i Sverige...

Utanför Samarkand station
066D0148-F150-4B3B-921A-8F5C886FB34A.jpeg


Entré på Ryska, Uzbekiska och engelska :)
21FEC2E2-7300-4B76-9880-0730A5C3CCDA.jpeg



Tågbiljett som blev lite sned :)
5B0BD692-D923-444B-924B-18696031B498.jpeg


230km/h vid när jag tog bilden. Som snabbast går tåget i 250km/h.
F4284CA7-AB60-423B-A79D-E7EDBC6FA446.jpeg


Brödförsäljning ombord - allt detta med en gammal trolley från ett flygplan.
76C05837-110D-48B5-84E7-BB1965042B80.jpeg


Här har vi loket :)
A4453245-1C40-4DD3-A8EA-D77303289CAE.jpeg


Bukhara station
012BCEF6-4599-4254-8AD6-C32802AF599A.jpeg


Bukhara

Har man inte tidigare varit i Uzbekistan så tycker jag att man ska besöka både Samarkand och Bukhara. Jag blev dock ganska besviken på Bukhara.

Absolut, det är jättefint, men det känns ganska tillrättalagt. I Samarkand är gamla stan en integrerad del av staden. lokalinvånarna går i skolan här, folk jobbar i närheten. Ja, i allmänhet så är det en trevlig blandning av turister och lokalbor. Det går tyvärr inte säga detsamm om Bukhara. Gamla staden är jättefin, men den är inte integrerad med resterande Bukhara. I och runtom gamla stan så är det i princip enbart restauranger, souveniraffärer och hotell. Missförstå mig rätt, men det kändes nästan som Disneyland. ”Dyra” priser på käk och dryck, ingen genuinitet, och väldigt mycket ”Mister, you want buy magic carpet?”.

I slutändan så är jag riktigt nöjd med hur det blev för mig, att jag valde att ankomma sent en kväll till Bukhara med tåg, få en heldag där, för att sedan nu på morgonen lämna.

Jag hann se huvudattraktationerna av Bukhara under dagen. Bästa av allt var ändå kvällen när jag gick till en roof top bar/restaurant och njöt av solnedgången vid Po-I-Kaylan-moskén och dess tillhörande Minaret, som jag redan postat bilder av. Det var riktigt trevligt att sitta där med ett glas samtidigt som jag njöt av utsikten och surfade ifatt mig på senaste nyheterna runtom i världen.

Återkommer jag till regionen med vänner/familj så skulle jag defintivt åka hit igen, men jag skulle planera så att mer tid spenderas i Samarkand, snarare än Bukhara.

Ett annat sevärt ställe, inom samma kategori som Samarkand och Bukhara, är Khiva. Det ligger såklart på listan över ställen att besöka, men av vad jag har hört så är Khiva väldigt likt Bukhara i hur atmosfären är. Således väldigt turistigt.

Lite höjdpunkter som man ska bocka av när man är Bukhara:
  • De judiska kvarteren och synagogan
  • Lyabi Khause (En vattendam med mycket historia)
  • Magoni Attor Mosque
  • Ulugbed Nedresa
  • Abdulaziz Khan Madrassa
  • Ark (Gammalt fort i Bukhara)

B9DFEE52-6437-4AE5-8DFA-605B35CB9C13.jpeg


8A54A022-A199-4154-BBC7-62D024EC2EF1.jpeg


3A123B25-027A-42EC-8A22-2C87560DCD1C.jpeg


75A1ECDE-7680-4BF3-A14A-81F2A874DB8B.jpeg


Frukost hos min AirBNB-värd. Stället rekommenderas starkt! För 50kr så tvättade de och strök alla kläder i bagaget - prisvärt ;)
08DF4E9F-A4B9-43DB-B422-FCD6DA590F6C.jpeg




Tips på andra ställen att besöka i Uzbekistan:

  • Nukus och Aralsjön - Detta var egentligen högst upp på min lista över saker att besöka i Uzbekistan, men det var så långt bort att jag helt enkelt inte fick ihop det tidsmässigt. Jag får försöka planera in detta tillsammans med Turkmenistan någon gång i framtiden.
  • Fergana Valley - Här hade jag nog hunnit med om jag planerat om min resa lite. Ett perfekt sätt att besöka Fergana är att ta sig med marktransport mellan Uzbekistan och Kirgistan/Kazakstan. Fergana och dess natur ska vara fantastik!

Flyg:
Idag står två flighter på schemat - den ena är avklarad - och den andra avgår senare ikväll. Bukhara-Tashkent-XXX

Vad tror ni dagens destination blir? På nästa ställe Ska jag stanna i 3 nätter totalt! :)

Detta blir för övrigt flight #10 av totalt 21 på denna resan. Så lite roligheter finns det fortfarande kvar :D
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Ett kort tillägg: Ni får ha överseende med diverse stavfel och andra konstigheter på alla mina inlägg. All text är skriven på i princip gående fot, med en blandning mellan telefon och mobil (den som har bäst internetuppkoppling). Jag ser ganska mycket fel i grammatik och stavfel när jag läser i efterhand - men orkar helt enkelt inte ändra det. Det tar redan tillräckligt av min tid att få ihop allting :rolleyes:
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Nästa stad och land i fråga blev... som flera redan vet om - Dushanbe, Tajikistan!

Flyget? Ja, det var resan sista i ekonomi och sista med Uzbekistan Airways. Inte mycket mer att säga om det förutom att jag är riktigt nöjd. Kan defintivt tänka mig flyga med dem i igen.Tashkent flygplats lämnar dock mycket att önska. Inte mycket käk, eluttag eller för all del, PriorityPass-lounge.

Dushanbe och Tajikistan? Ja, det börja lite klurigt att ta sig från flygplatsen - och slutade nästan med att behöva betala 100 USD för en 5 min taxiresa :D (kan inte tänka mig att jag skulle få tillbaka något mycket växel från fulåkarna på flygplatsen mitt i natten).

inför min vistelse i Tajikistan så had jag tagit ut USD (100-dollarsedlar) som tanken var att växla in på flygplatsen när jag kom fram. Det gick sådär.

  1. Det går INTE att roama här - inte ens mot kostnad med tre.
  2. Flygplatsen har inget Wi-fi
  3. Växlingskontoret på flygplatsen var stängt
  4. Bankomaten accepterade bara Visa, och på mitt Visa (Revolut) hade jag 30kr kvar (dumt att jag inte laddat på tidigare...) Utan internet kunde jag inte ladda på Revolut.
Flyt som jag alltid har så gick det att ta ut motsvarande 20 SEK hos bankomaten. Taxiresan, den gick på 10kr. Det gäller att ha marginalerna på rätt sida :rolleyes:

Hotell
Först natten bodde jag på Green House Hostel. Jag hade ett eget rum med toalett och dust. I princip så var det jag och en massa motorcykelturister. Jag träffade bland annat två killar och en tjej som kört hit hela vägen från Stuttgart. Riktigt coolt! Inget fel på hostel - men jag och hostels är inte riktigt kompatibla.

Jag har i flera månader haft en awardbokning hos Hilton i Dushanbe 2 nätter. I slutet av augusti så märkte jag att de hade skjutit på invigningen av hotellet från 1 september till 1 oktober. Jag låg lågt och inväntade att Hilton skulle höra av sig. Först 10 dagar innan ankomst fick jag ett mail från en customer service-representant i USA.

Long story short så har det bollats ganska mycket mail emellan mig och diverse personer på Hilton angående detta och när jag landade i Dushanbe igår så hade jag inget boende för de två kommande nätterna. Eftersom att mina mail med USA-representaten var som att tala med en vägg så spelade jag speltet så långt ut som möjligt och bestämde mig för att åka till hotellet på morgonen utan en reservation och tala med GM direkt. Lösningen i slutändan?

  • 60k Hiltonpoäng returnerat till mig för den avbokade awardbokningen
  • 60k Hiltonpoäng i kompensation
  • 2 (!) Be My Guest Certificates
  • 2 nätter gratis på H Hotel (Det som ska bli Hilton) med svituppgradering och lounge access.
Måste helt klart erkänna att jag är riktigt nöjd med detta :) Speciellt det sistnämnda - då Hilton Customer Service hela tiden sagt att jag kommer behöva betala 120 USD per natt på hotellet ifall jag vill bo där

Precis kommit till rummet, druckit en god kopp kaffe, och nu är det dags att gå ut och göra staden! På återseende :)
 
Last edited:
Toppen