Senaste nytt

Tonton

Medlem
Dåså - sitter nu i PriorityPass-Loungen här på Manas.

Konstaterar lite snabbt:
  • Inte mycket info på engelska på denna flygplatsen
  • Flygplatsen är inte stor, och alla procedurer gick snabbt.
  • 1L Absolute Vodka kostar €15 alla olika varianter de har. Billigt!
  • Riktigt trevligt utsikt från loungen. Synd bara på låg aktivitet på denna flygplatsen. Även toaletten och dusch var nyrenoverad och fräsch (inkl golvvärme!)
  • Annan är på 11% - det kan behövas inför denna flighten i ekonomi...

4DABC5B5-84ED-46DC-850D-E66174F02981.jpeg


1BC09AFB-999B-4894-8095-93720F2D47CE.jpeg


5238AE03-405B-4B1B-8350-396A4E82FA4D.jpeg


D20B024E-3E59-4326-BEFB-25FB8635DA15.jpeg


21BEB51A-7C28-4CCB-88A8-673B4A326BB3.jpeg


C1313C9F-E3B2-499F-A0D6-46B616BC281E.jpeg


C4504A17-8AC7-47AA-B363-201BB716C5DA.jpeg
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Dåså - sitter nu i PriorityPass-Loungen här på Manas.

Konstaterar lite snabbt:
  • Inte mycket info på engelska på denna flygplatsen
  • Flygplatsen är inte stor, och alla procedurer gick snabbt.
  • 1L Absolute Vodka kostar €15 alla olika varianter de har. Billigt!
  • Riktigt trevligt utsikt från loungen. Synd bara på låg aktivitet på denna flygplatsen. Även toaletten och dusch var nyrenoverad och fräsch (inkl golvvärme!)
  • Annan är på 11% - det kan behövas inför denna flighten i ekonomi...

Köpte Absolut 1l för 15 euro på Hauptbahnhof i Hamburg. Behöver ju inte åka så långt om du bara ska köpa sprit! ;)
 

Tonton

Medlem
Får falla in i hyllningskören. Jättekul att följa denna något annorlunda resa.

Tack själv för att du orkar läsa :)

Köpte Absolut 1l för 15 euro på Hauptbahnhof i Hamburg. Behöver ju inte åka så långt om du bara ska köpa sprit! ;)

Äsch - Då blir det ju inget äventyr!

Kort om flighten igår
Flighten igår utfördes av en B767 som har 14 år på nacken. Det blev första gången för mig på en B767. Jag blev tilldelad plats 40A och när jag kom ombord visade det sig att Uzbekistan Airways har en 2-3-2 config i ekonomi på dessa kärror. Jag måste säga att det var en bra flight! Benutrymmet var okej, stolarna ganska breda, och hör och häpna, UZ serverade pre-departure drinks i ekonomi! De må enbart ha varit vatten, men ändock var det riktigt trevligt! Landskapet vi flög över var helt underbart. En blandning av åkermark och snötäckta bergstoppar. Denna regionen är verkligen någonting extra ordinärt.

D7B54EDC-5FB8-4DF4-8C17-A66E2C784F65.jpeg


C1804E53-F89F-4E06-8958-B798D50C1C83.jpeg


Växling av pengar
Uzbekiska banker vet hur man tjänar pengar. I bankomaten på flygplatsen gick det enbart att ta ut USD om man har ett utländsk bankkort. Banken som äger automaten tar ut 1.5% i avgift för uttaget. När det sedan är avklarat så är det dags att växla dessa USD till UZS. Då tar banken ytterligare 1,5% avgift. Snikna jävlar - men vad gör man inte för att få lite lokalvaluta :)

Lurad på taxipriset
Ny stad och ännu en gång åker jag på en taxinit.

Efter växling av pengar så gick jag till disken (den enda disken på hela flygplatsen där det står “official taxi” och “tourism info”. Säger att jag behöver en taxi till Radisson Blu Tashkent och de säger att det kostar 140k UZS. Jag betalade snabbt och satte mig i taxin.

När jag väl hade internet igen så fick jag lära mig att en taxi kostar cirka 18k UZS. Således betalade jag nästan 8x vanliga summan. Jag är väl ett öppet mål. Ung, dum och reser själv. :rolleyes:

Alltid lär man sig något och ingen större skada skedd. 140k UZS = ca 140 SEK.

Radisson Blu
Natten här var betald med poäng - ändå så missade receptionisten
1. Att jag var medlem i Radisson Rewards (guldmedlem). Hon gjorde även en grej av att jag kunde bli medlem om jag vill....
2. Att jag blivit uppgraderad till Business Class-rum

Hotellet var helt okej trots att det har några år på nacken. Stort minus är att rökning är tillåten inomhus, inkl i restaurangen. För mig blev det room service istället.

Trevliga välkomstgåvor i form av fruktfat, handskrivet brev, en flaska vin, samt två stora brickor med bakelser och nötter.

9846E172-9C0F-47EA-877E-CFED7063FDA7.jpeg


D0CBEC35-91D5-4170-BFA4-F7F5DD858E9F.jpeg



Betalning av room service löstes med en sådan där manuell grej - samt att hon ringde någonstans och gav mitt kortnummer till någon random? Aldrig varit med om detta tidigare - men vet att det var vanligt före min tid ;)

3DC9E5AC-2C24-42DE-ADAD-5B6313D55B40.jpeg


Tågresan som blev flygning
Planen var att jag imorse lokal tid skulle ta ett tåg från Tashkent till Samarkand.

Jag har under flera veckor försökt att boka tåg online på den Uzbekiska tåghemsidan. Varje gång så har det blivit error vid betalningen. Tillslut bestämde jag mig för att jag skippar att boka något och att jag sedan låter Radisson Blu Tashkent hjälpa mig. Det visade sig att jag hade lite allt stora förhoppningar där.

När jag väl ankommit till Radisson Blu så kollade jag upp att biljetter fortfarande fanns tillgängligt och bad sedan om hjälp från receptionen. Hör och häpna, ingen visste hur man bokade en tågbiljett eller om det gick att köpa på plats... en trevlig dam i receptionen ringde sin kompis för hjälp, men han visste inte heller. Tillslut insåg jag att det verkade kört och bestämde mig för att flyga idag istället. Försökte boka flyg på Uzbekistan Airways hemsida, men de ville inte sälja mer biljetter idag. Hittade därefter biljetter via expedia för 400kr. Där fick jag error varje gång vid betalningen 4 gånger, trots att jag testade flera olika kort. Tillslut lyckades jag boka via Rececentrumsgruppen! 500kr för en enkelbiljett Tashkent-Samarkand. I skrivande stund sitter jag ombord och väntar på att vi ska starta flyget söderut.

Fin entré till inrikesterminalen!
C226AAF2-8A8E-4E0F-9A51-947846CA1789.jpeg


Inga displayer. När det var dags för boarding (15 min före utsatt tid) så kom det en person och skrek på Uzbekiska. Tur att det enbart var en avgång vid denna tiden - det var lätt för mig att förstå att det var dags för boarding :)
8E8EB727-59A9-4791-910D-A4CA3327BC83.jpeg


En relativt ny A320 ska ta mig till Samarkand.
B3B38558-3AF4-42D1-9C6C-9AD0AD06B93C.jpeg


Jag fick boarda först! 15A är dagens säte
F436F37B-58A2-4202-88AE-30B9D7F4CF00.jpeg


.
På återseende!
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Tack själv för att du orkar läsa :)

Betalning av room service löstes med en sådan där manuell grej - samt att hon ringde någonstans och gav mitt kortnummer till någon random? Aldrig varit med om detta tidigare - men vet att det var vanligt före min tid ;)

Visa bifogad bild 97436

Tur att du inte betalade med metall AMEX Plat i den maskinen, det hade varit en utmaning att få siffrorna stansade;).
I övrigt, intressant och kul att följa din resa i österled (fast du rest i västerled för att komma till regionen).

EK
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Tur att du inte betalade med metall AMEX Plat i den maskinen, det hade varit en utmaning att få siffrorna stansade;).
I övrigt, intressant och kul att följa din resa i österled (fast du rest i västerled för att komma till regionen).

EK

Mitt Platinum Metal är ju med mig... för sent för att testa nu! Hade varit riktigt skoj annars :D

De jobbar verkligen inte modernt på det hotellet. Av någon anledning kunde de inte ens maila mig kvittot - utan de var tvungna att skriva ut det, skanna in det och manuellt maila de till mig. Jättekonstigt.
 

Tonton

Medlem
Vi kör en snabb uppdatering:

Altså WOW WOW WOW - Samarkand i Uzbekistan är nog den finaste stad jag någonsin upplevt. För er som inte riktigt har koll på staden - ta och googla bilder. Det här är helt fantastiskt att uppleva på plats - speciellt för mig som gillar Historia (specifikt Ekonomisk historia och Sidenvägen) Hela staden här osar mängder av spännande historia.


Här får ni en liten sneak peek - staden ska undersökas mer i detalj imorgon då jag har en heldag här. Värt att förklara att bilderna inte gör sig rättvisa.

E350DE50-85A4-413B-BF50-2ED0439199F7.jpeg


45C91F90-F16D-4462-BCE6-566962FAC5EE.jpeg



Ikväll hade jag, vad som fram tills nu är, semesterns trevligaste kväll!

Min AirbBnb-värd Davlat bjöd med mig ut för att käka Shashlik på ett lokalhak. Här testade jag fårpung för första (och sista?) gången. Smakade helt okej men tog emot att äta. Därefter så drog vi och snabbt fixade en tågbiljett för mig imorgon (äntligen någon som har koll!) innan jag blev hembjuden till hans hem, där hans fru hade förberett Te, kaffe, kakor och något hembränd dryck! När ryktet spreds att en västerlänning var i lägenheten så började vänner/grannar också kommer över. Inga förutom Davlat och hans fru talade bra engelska - men det gjorde ingeting, för med olika gester, lite snabböversättningar och leende så skrattade vi och hade skoj tillsammans.

På lokalhaket!
E8F5DE31-FE5A-4B33-8DC2-7033DEDB31AF.jpeg


36D2F1D1-E9C5-4347-9ACE-AFBD169ABC50.jpeg


Middag med Davlat!
18D2CEBE-673A-4E05-88C1-75CCDA35FFA5.jpeg


Hemma hos Davlat och hans Fru + vänner.
BA392804-7762-4B24-9F5C-2E7FDCBAE37D.jpeg
 
Toppen