Senaste nytt

[SEMI-LIVE] Hjälp oss välja resmål för en resa "vart-som-helst" i augusti 2022

Var skulle du rekomendera oss att resa?


  • Total voters
    111
Innan solnedgången tog vi bilen upp till Signal Hill för att få oss en bild av staden samt Table Mountain som är ikoniskt när man tänker på Kapstaden.

Tyvärr var det blåsigt så det vart ingen hike till Lions Head, utan vi fick nöja oss med lite bilder.

Översiktsbild Signal Hill (Google)
6b4d0c6ce347585767f3768859b07e42.jpg


Utsikt mot Lions Head
5ef95226f6964c8323b39729f4292f76.jpg

be54bf4f32ae7b9f2043bcd73ac881ec.jpg


Table Mountain (v.h), Lions Head (t.h)
4d825e98940d85e0ab840317d58f993d.jpg


Table Mountain
ed4aede975b13108f41131b99ae07263.jpg


Efter solnedgången, som tyvärr var molnig, bestämde vi oss för att äta en brakmåltid på Carne SA (https://goo.gl/maps/MapwKjdBS92rHgKH8)

Jag tog en Beef Carpaccio (115 ZAR = 69 SEK) till förrätt och till varmrätt tog vi båda varsin Rib Eye on bone, 600gr grass feed 24 month (395 ZAR = 237 SEK).

Allt var till belåtenhet, mycket bra kött och service.

2bed0138c41e8b6659d3dbc3ff9e443b.jpg

933dc2d3a19ee6c3065a6ca3dfb8487f.jpg

bd7e293fb622aedf8d3c75e35579251e.jpg

4ddb26ebc85c5ed8922defa6d75e8bc0.jpg


Då detta var sista kvällen så återstår det nu bara att packa. Jag kom hit med en proppfull 30L Eagle Creek Wayfinder, och skulle nu behöva ytterligare en för att få med mig souvenirerna. För min del vart det en skål och salladsbestick i trä, en afrokam (varför??), en afrikansk barnklänning samt en av dessa skulpturer.

621cfa96ab9f09375856f01c33b46c96.jpg


Imorgon flyger vi hem med Ethiopian hela vägen. CPT-ADD-ARN, sedan varsin separat biljett till Malmö/Luleå.

På återseende!
 

Mrniceguy

Medlem
All right, dags för hemfärd.

Summering av mina upplevelser i Afrika (Sydafrika - Kapstaden).

Först och främst så är detta mina åsikter nedan så de kan såklart avvika från andra som har varit där och även @Mattias Holmén åsikter om Kapstaden.


Som sagt så var det första gången jag flög med Etiopian Airlines (förutom då Ryan Air mellan MMX - ARN på avresedagen).

Min upplevelse i deras A350 - 300 var bra, deras kabin var 2-2-2 och det var första gången som jag åkte 2-2-2, vi satt på rad 2 a & c (jag på c). Stolarna var sköna, IFE hade väldigt bra utbud och skärmen hade bra storlek (dock kollar jag högst sällan på IFE då jag har med mig IPad som jag kollar serier på). Det jag kan påpeka är att hörlurarna inte är bra, ljudet blir väldigt svagt i dem.

Personalen var väldigt trevliga ombord, önskade man något mer så var det bara att säga till.

Maten tyckte jag var OK, inte mer än så. (Se tidigare inlägg för bilder).

Jag är ca 1.80 cm och tyckte att det vara något trångt för fötterna när man skulle sova.

Väl framme så blev det Etiopians Business lounge, mycket folk så vi fick sitta vid baren.

Bra utbud av Etiopisk mat och personal som förklarade de olika rätterna.

Flighten mellan ADD-CPT (Boeing 787-900) var också bra, personalen här var snäppet trevligare, kom och presenterade sig när vi satte oss ner och berättade vad som skulle serveras idag. Kabinen var även här 2-2-2 och vi satt på samma stolar som föregående flight (2 a &c). Här var det inte lie-flat stolar, men jag tyckte de var helt OK ändå.

Ombord så serverades det bättre mat än på första flighten (se tidigare inlägg för bilder) samt så serverade dem lokal mat från Etiopien vilket var riktigt gott!


Kapstaden.

Ni som har läst tråden vet att Kapstaden inte var mitt första alternativ och jag var ganska så skeptisk till en resa just till Kapstaden då jag kände att maten inte inte riktigt lockade, landet lockade inte direkt heller och framförallt inte när jag behöver begränsa mig i hur jag rör mig. tex, man ska helst inte vara ute på kvällarna, ska man det så ska man vara väldigt varsam och försiktig i var man går och hur man rör sig. Det ska man ju såklart vara på många fler ställen som man reser till men här utrycker ju samtliga man träffar att man ska vara försiktig så det är något man behöver ha med sig.

Första googlingarna innan avresa gjorde mig inte direkt mer sugen på att resa hit.

Nåväl, nu är jag här och har varit här i fem dagar så hur är min bild av Sydafrika och Kapstaden?


Först och främst måste jag säga att jag blev överraskad av hur vänliga alla (merparten är), det gör mig genuint glad att se människor som hälsar på en överallt, pratar med en och gärna hjälper en när man har frågor eller behöver hjälp med något.

Verkligen över min förväntan.

Maten tycker jag är sådär om, det är inte direkt min typ av mat och jag tycker att maten är ganska så smaklös.
(Det man får ha med sig är att jag äter thaimat 7 dagar i veckan i vanliga fall :D )

Den etiopiska maten jag har ätit har varit toppen, så jag är mer för Etiopisk mat än sydafrikansk om man nu kan säga så.


Själva staden tycker jag är fin med dess karaktär och fantastiska utsiktsplatser, men inte något jätte speciellt enligt mig.

Jag vill säga den är väldigt lik San Francisco (inga påhopp nu , älskar San Francisco :D).

Kapstaden och omgivningen känns som sagt enligt mig som San Francisco och Napa Valley.
( eller är det ovan nämnda ställen som är som Kapstaden?)

Safarin vi åkte på var bra, fantastiskt att se djuren i det vilda (även om det var på ett inhägnat reservat).

Tyvärr så fick jag inte se lejon, vilket jag hade sett fram emot. Så att åka på safari när ni är i Kapstaden rekommenderar jag starkt.

Avslutande tankar,
Kommer jag att boka fler resor med Etiopian airlines?
  • Ja, jag fick ett väldigt bra intryck av dem. (Om inget drastiskt händer på hemresan)
Så, kommer jag att åka tillbaka till Kapstaden?

  • Högst troligt inte. Jag hade kanske en annan förväntan av hur Kapstaden och dess omgivning skulle vara.
Men jag tycker att det har varit en fantastisk resa tillsammans med @Mattias Holmén. Jag nu har fått bocka av en ny kontinent, lärt mig mer om kulturen här och träffat underbara människor. Och framförallt fått lära känna en av mina vänner ännu bättre!
CF1FF1E8-5DCD-452D-9CF8-16D90951CB44.jpeg
 

Tonton

Medlem
All right, dags för hemfärd.

Summering av mina upplevelser i Afrika (Sydafrika - Kapstaden).

Först och främst så är detta mina åsikter nedan så de kan såklart avvika från andra som har varit där och även @Mattias Holmén åsikter om Kapstaden.


Som sagt så var det första gången jag flög med Etiopian Airlines (förutom då Ryan Air mellan MMX - ARN på avresedagen).

Min upplevelse i deras A350 - 300 var bra, deras kabin var 2-2-2 och det var första gången som jag åkte 2-2-2, vi satt på rad 2 a & c (jag på c). Stolarna var sköna, IFE hade väldigt bra utbud och skärmen hade bra storlek (dock kollar jag högst sällan på IFE då jag har med mig IPad som jag kollar serier på). Det jag kan påpeka är att hörlurarna inte är bra, ljudet blir väldigt svagt i dem.

Personalen var väldigt trevliga ombord, önskade man något mer så var det bara att säga till.

Maten tyckte jag var OK, inte mer än så. (Se tidigare inlägg för bilder).

Jag är ca 1.80 cm och tyckte att det vara något trångt för fötterna när man skulle sova.

Väl framme så blev det Etiopians Business lounge, mycket folk så vi fick sitta vid baren.

Bra utbud av Etiopisk mat och personal som förklarade de olika rätterna.

Flighten mellan ADD-CPT (Boeing 787-900) var också bra, personalen här var snäppet trevligare, kom och presenterade sig när vi satte oss ner och berättade vad som skulle serveras idag. Kabinen var även här 2-2-2 och vi satt på samma stolar som föregående flight (2 a &c). Här var det inte lie-flat stolar, men jag tyckte de var helt OK ändå.

Ombord så serverades det bättre mat än på första flighten (se tidigare inlägg för bilder) samt så serverade dem lokal mat från Etiopien vilket var riktigt gott!


Kapstaden.

Ni som har läst tråden vet att Kapstaden inte var mitt första alternativ och jag var ganska så skeptisk till en resa just till Kapstaden då jag kände att maten inte inte riktigt lockade, landet lockade inte direkt heller och framförallt inte när jag behöver begränsa mig i hur jag rör mig. tex, man ska helst inte vara ute på kvällarna, ska man det så ska man vara väldigt varsam och försiktig i var man går och hur man rör sig. Det ska man ju såklart vara på många fler ställen som man reser till men här utrycker ju samtliga man träffar att man ska vara försiktig så det är något man behöver ha med sig.

Första googlingarna innan avresa gjorde mig inte direkt mer sugen på att resa hit.

Nåväl, nu är jag här och har varit här i fem dagar så hur är min bild av Sydafrika och Kapstaden?


Först och främst måste jag säga att jag blev överraskad av hur vänliga alla (merparten är), det gör mig genuint glad att se människor som hälsar på en överallt, pratar med en och gärna hjälper en när man har frågor eller behöver hjälp med något.

Verkligen över min förväntan.

Maten tycker jag är sådär om, det är inte direkt min typ av mat och jag tycker att maten är ganska så smaklös.
(Det man får ha med sig är att jag äter thaimat 7 dagar i veckan i vanliga fall :D )

Den etiopiska maten jag har ätit har varit toppen, så jag är mer för Etiopisk mat än sydafrikansk om man nu kan säga så.


Själva staden tycker jag är fin med dess karaktär och fantastiska utsiktsplatser, men inte något jätte speciellt enligt mig.

Jag vill säga den är väldigt lik San Francisco (inga påhopp nu , älskar San Francisco :D).

Kapstaden och omgivningen känns som sagt enligt mig som San Francisco och Napa Valley.
( eller är det ovan nämnda ställen som är som Kapstaden?)

Safarin vi åkte på var bra, fantastiskt att se djuren i det vilda (även om det var på ett inhägnat reservat).

Tyvärr så fick jag inte se lejon, vilket jag hade sett fram emot. Så att åka på safari när ni är i Kapstaden rekommenderar jag starkt.

Avslutande tankar,
Kommer jag att boka fler resor med Etiopian airlines?
  • Ja, jag fick ett väldigt bra intryck av dem. (Om inget drastiskt händer på hemresan)
Så, kommer jag att åka tillbaka till Kapstaden?

  • Högst troligt inte. Jag hade kanske en annan förväntan av hur Kapstaden och dess omgivning skulle vara.
Men jag tycker att det har varit en fantastisk resa tillsammans med @Mattias Holmén. Jag nu har fått bocka av en ny kontinent, lärt mig mer om kulturen här och träffat underbara människor. Och framförallt fått lära känna en av mina vänner ännu bättre!
Visa bifogad bild 132713


Älskar detta inlägget. 10/10!

Njut killar! @Mrniceguy @Mattias Holmén
 
Bilen tillbakalämnad utan några märkvärdigheter. Totalt har vi kört 64 mil och förbrukat 28 liter bensin (708 ZAR = 424 SEK) på 3 dagar.

bc2eaea62a2ede02403687b4af7e6b95.jpg


Nu sitter vi i loungen (Bidvest) som erbjuder bra urval av dricka, även alkoholfritt. Dom erbjuder även varm och kall mat, i tapas form.

c6849a1e76578f8cf340999b42cffd71.jpg

becd6fbfab68f8b37be10953024d5ef0.jpg

1bf4cd92847a6f1aa5e2de49cb8351db.jpg

5ea92e6ca1368f29a4b215503b2c348c.jpg


En annan sak att notera om man flyger med Etiopian Airlines är att man får 5 kg extra bagage om man checkar in online. Självklart gjorde jag detta, inte för det extra bagaget, men för att jag är ivrig som få :)

8756306dc37ac30fe5f94bf77a012164.jpg



Vi valde dock ändå att gå och skanna våra pass i manuell checkin för att slippa stöta på eventuell patrull vid boarding. 0 personer i kö vid den prioriterade Cloud Nine disken.

ed8ed1f367aba7cdf19bf1f6fbab026a.jpg



Kapstadens internationella flygplats (CPT) har ingen fasttrack baserat på flygbolag, utan endast via något inhemskt kreditkort. Säkerhetskontrollen bestod av 1 band (som var öppet) men kort kö. Vi var igenom på 10 minuter. En annan sak att notera är att det är en ”tyst flygplats”, som numera slutat med utrop.

6fdce913dc78772328cd75ef0de79463.jpg


Denna flight (ET846) ska trafikeras med en B787-9 som är två år gammal, så det blir premiär för mig i den nyare av 787’s kabiner. Det gillas!

06858e145cef607aeb1b57d9555ab823.jpg
 
Last edited:
Nu har vi landat på Arlanda. En första notering är att ET verkar ha tagit till i sina tidtabeller (ordentligt). Vi lämnade Addis 30 minuter efter tidtabell och landade ändå 30 minuter innan tabell.

0a32c26419f361e9e3df5905b5a30110.jpg


Båda flygningarna trafikerades med nyare 787-9 (lie flat) vilket var till belåtenhet. CPT-ADD var en dagflight så där åt vi det som serverades, medans ADD-ARN var en nattflight så vi avsade oss all service.

Kapstaden-Addis Abeba ET846

Till förrätt serverades det torr, kallskuren kyckling. Jag tog en tugga, medans @Mrniceguy slickade tallriken ren. Samlat betyg någonstans mellan någonstans mellan 1-4? ;)

cd1dd3b236b423e63af83942fd5921a9.jpg


Varmrätten var en biffgryta med ris och spenat/grönkål. Både varm, mör, kryddstark och god! Hade gärna ätit detta igen.

916cc4f7f7e88ab9a9172becee1f87bb.jpg


Tidigt i serveringen pratade jag med flygvärdinnan och frågade om dom hade Etiopisk mat, men det hade dom inte eftersom det endast serveras på resor FRÅN Addis, och detta var ju från Kapstaden. Detta visste jag när jag frågade. Men jag vet också att besättningen alltid äter Injera och någon typ av etiopisk sås. Jag svarade därför att om hon ändå skulle hitta någon etiopisk mat så var jag intresserad. Det tog ca 10 minuter tills hon sa att hon höll på att värma en tallrik till mig.

615324bafc1a4ee97a4b5cb641a81f8b.jpg


Till efterrätt serverades det någon cheesecake som jag avstod, jag tid istället lite ost och torkad frukt (serverat på magen).

6bebdf28a71b4a0206a0515d0a2a076a.jpg


Addis Abeba-Stockholm ET714

Sov hela vägen :)
3253614cd63b100e889a53a6d8efc549.jpg


Nu återstår bara ARN-LLA med SAS och sedan bussen hem till Älvsbyn :)

Härmed avslutar jag rapporteringen men svarar gärna på frågor om resan, såväl flygningarna som destinationen.
 
Last edited:
Toppen