Senaste nytt

[Semi-Live] Cancun

LPC123

Medlem
Stolarna ser väldigt lika ut Singapore Airlines regional business på deras nya A350 och 787or. Är det möjligen samma tro? :)
 

sembl

Medlem
United kan du ”alltid” få pre-departure öl. Goose Island IPA, en gästöl utöver ”Canned Horse manure” aka vanliga Amerikanska bärs som Bud och Bud Light. Bourbon tror jag är Buffalo Trace eller kanske Woodford Reserve. Den sena tror jag är American som har eller @sembl vad säger ditt (suddiga) minne?
Man kan fa vad man vill, pa AA ar det Woodford som galler vilket ar en av mina favoriter. Det enda som inte finns beroende pa strecka ar Prosecco som pre-dep-drink forutom Hawaii.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jönsson

Medlem
Några ord om Chichen Itza också.

Vi tog en dagsutflykt dit. Vilket innebar 2x3h i en minubuss med 13 jänkare/britter. Alltid spännande folk att umgås med och underbart med den edge att förstå allt de säger medan vi kan prata fritt och de är helt Clueless.

Restiden var väl värd mödan och det var kul att få checka av en av världens 7 nya underverk.

Själva känslan av chichen itza var väldigt imponerande. Framförallt hur de konstruerat denna pyramid (som är en kalender styrd av solen) för så längesen. Imponerande ingenjörskonst. Synd spanjorerna tog med sjukdomar som slog ut Mayaindianerna helt. Men ska inte tråka ut er med den storyn.

I övrigt blir man lite besviken på mexikanerna. Mycket av pyramiderna var inte ens utgrävt av arkeologer ännu. Och hela området hade inte en enda informationstavla. Istället hade man en miljon försäljare som sålde krimskrams. Komigen det är ändå ett av världens 7 underverk utnämnt av UNESCO. FIck också lite känslan vissa delar var lite väl restaurerade (omgjorda).

Bilder nedan. Därefter kör vi rapport om flyget hem! Visa bifogad bild 99280 Visa bifogad bild 99281 Visa bifogad bild 99282 Visa bifogad bild 99283
En stor dröm att få dyka i cenotes vid Chichen Itza. Stället ligger högt på min bucketlist.
 

Linmet

Medlem
Det är samma så kanske inte bästa valet av stolar för long haul business.

Nej dom lämpar sig bäst på medium haul och inte 10-11 tim flygningar.

Varför? Nu har jag inte testat alternativen ni säger men jag kände efter 12h jag gott kunde stannat ett tag till :)

En stor dröm att få dyka i cenotes vid Chichen Itza. Stället ligger högt på min bucketlist.

får vittja go-pron o bjuda på lite cenotebilder då. Det var coolt men jsg tror sen vi var vid var i turistigaste laget.


Återstående delen av turkish, istansbull nya flygplats med sjukt bra lounge och sen sista legget hem ist-arn återkommer jag med!
 
Varför? Nu har jag inte testat alternativen ni säger men jag kände efter 12h jag gott kunde stannat ett tag till

Personligen tycker jag de är för smala och instängda. Gillar betydligt mer de som finns på t.ex. Singapore Airlines 777 eller a350 osv. På ett sätt så ligger man dock bra i 787an då man kan vara mer rak men sängen blir betydligt smalare o inte alls samma "säng" känsla som de bredare sätena har. Sedan är de även allmänt svårt att föra ett samtal om man resor med någon utan att behöva hänga framåt.

Dock är ju detta om man är petig och jämför lite med andra
 

Linmet

Medlem
SEMI-LIVE blev väl att ta i. Men tänkte ta mig i mål i alla fall.

Låt oss fortsätta med frukosten. Meny på f.g. sida. God. Snyggt ordnat. Bra service förutom kallt Kaffe. Nöjd med den!


IMG_3010.jpg
IMG_3012.jpg



Flighten var på drygt 11h så frukosten var nog färdiglevererad efter 2,5h eller något. Notera att planet avgick på f.m. från CUN men vi skulle vara framme tidig morgon i IST p.g.a. tidsskillnaden. Så schemat nu blev lite underligt. Kabinen "släcktes ned" med de elektroniskt dämpade fönsterna (coolt, saknar bild dock).

Jag spenderade denna tid med att se 2 filmer och endel live-tennis. Jobba lite (efter jag väl fått igång wifi. Det fungerade på datorn. Aldrig på mobilen). Samt kanske max 2h sömn. Trevlig otroligt bra komfort.

Här slutade all form av spontan-service för de kommande 7h eller så vilket var förvånande. Tror inte de var ute och frågade om någon i kabinen en enda gång på denna tid. Visst man kunde ringa och be om någon dryck eller få ett äpple / någon form av macka. Men inte mycket annat mig veterligen. Lite lustigt och man saknade SAS lilla snacksbar. Jag avnjöt 2 glas vin, ett rött Lamothe Pontac och en Rose från Turkiet. Båda satt fint.


IMG_3016.jpg
IMG_3018.jpg


När det endast var 2h kvar till landning började man fundera på varför de inte börjat servera middagen. Vet faktiskt inte om detta var meningen men det blev riktigt stressigt. De sprang ut med maten, efterrätterna var slut (se min bild nedan) och väldigt få fick nog den dryck de efterfrågat. Hade tänkt ta en annan efterrätt och ett portvin till det men det var bara glömma. Låter ju såklart snobbigt. Hade jag betalt 27 tkr eller vad en riktig biljett kostnar för det hade jag varit riktigt besviken. Förövrigt återigen kallt kaffe. Som någon tidigare varit besviken över valde de att servera allting i ena gången där min resepartner satt först vilket gjorde att jag fick varje rätt ca 10 min efter henne.


Testade någon Bodegas till maten. Mycket angenämt. Att lyckas få vitt till förrätt och rött till huvudrätt var bara glömma i detta läge av stress i kabinen.

Best of Meze: Spännande. Gott. Jag älskar hummus och den vita osten var superb. Gott bröd och en härlig kryddmix med mycket chili. Måste säga jag älskade de små peppar och salt-karen.
IMG_3020.jpg



Rigatoni med krämig paremesan & tomat-sås.

Kanske inte världens exklusivaste rät men å andra sidan smakar den alltid gott. Så även denna gång och gick utmärkt ihop med vinet.
IMG_3021.jpg


Efterrätten ser ni nedan eller snarare avsaknaden av den. Det ni ser på bilden är vad som fanns kvar av Potpourri turkish desserts. Då satt jag på rad 3. (De tog hela den andra gången först). Hade jag vetat det var vad som fanns kvar hade jag valt något annat. Men var lite överrumplad av stressituationen hos personalen (vi var ca 40 min från landning här) så orkade inte be om något annat från vagnen.

IMG_3022.jpg

IMG_3006.jpg



Summa summarum.

Rent "tekniskt" är produkten jättebra. Stolar, komfort, skärm underhållning skulle jag utan tvekan ge 5/5.
Maten och drycken 3/5 (men den blev lidande av servicen).
Och servicenivån på 2/5.

Men resan tar inte slut här. Nu anländer vi ju till IST nya flygplats. Wow. Tar en bildkavalkad från businessloungen därifrån i nästa post och därefter IST-ARN
 

Attachments

  • IMG_3014.jpg
    IMG_3014.jpg
    114,8 KB · Visningar: 207
Toppen