Senaste nytt

[Semi-live] Abbs på äventyr

Abbs

Medlem
Kort promenad från Hilton Garden Inn ligger Khan Satyr, ett gigantisk "tält" som huserar ett köpcentrum, strand och halv nöjespark. Khan Satyr ligger i västra änden av den stora strip av parker som sträcker sig ända till presidentpalatset. Till en början var vädret bra, molnigt och lite sol. Trevligt att kunna gå runt med tröja och jacka utan att frysa eller svettas. Svängde in på en restaurang som heter Arnau. Rätt så "up scale" med bristande engelska kunskap, de hade dock en engelsk meny! Tur det för min ryska är obefintlig om man inte räknar det vokabulär som används i Counterstrike. Beställde in manty, en typ av dumplings av Uigurisk usprung. Dessa var fyllda med lammkött. Till det en korg med väldigt gott friterat bröd och en halv liter öl. Allt till det facila priset om 4169 KZT(~105kr).

DSCF2145.jpg

Khan Satyr, det stora tältet.

DSCF2194.jpg

Skyskrapor

DSCF2157.jpg

Baiterek tower och presidentpalatset skymtar i fjärran.

DSCF2208.jpg

Manty samt bröd och flytande bröd.

Efter lunchen började det dock mulna till ganska ordentligt. Små spridda skurar då och då, vilket skulle leda till en riktig urladdning där man blev halvt dränkt under slutet av dagen. Man borde kanske köpa ett paraply? Intressant är männen som jobbar med att "forsla" bort vattnet när det regnat. Gångvägar och parker blir till små sjöar när det regnar, vilket ger lite fotomöjligheter men också blöta skor.

DSCF2209.jpg

Har man inte bra avrinning får man helt enkelt sätta in mankraft.

DSCF2216.jpg

Nur-Astanamoskén skymtar. Tredje störst i centralasien.

DSCF2221.jpg

Bayterek tower. För en liten summa kan man åka upp och se på utsikten.

DSCF2241.jpg

Presidentpalatset. Större, guldigare och maffigare än det du hittar på Pennsylvania ave.

DSCF2246.jpg

Ett guldigt torn.

Mot kvällen öppnade sig himlen så det blev något av en fuktig promenad hem till hotellet. Nu nalkas lite jobb innan det är dags för sömnpiller och förhoppningsvis 10h sömn. Imorgon är sista dagen i Astana/Nur-Sultan och det ska även bytas hotell till Hampton.
 

Sweden

Medlem
Kort promenad från Hilton Garden Inn ligger Khan Satyr, ett gigantisk "tält" som huserar ett köpcentrum, strand och halv nöjespark. Khan Satyr ligger i västra änden av den stora strip av parker som sträcker sig ända till presidentpalatset. Till en början var vädret bra, molnigt och lite sol. Trevligt att kunna gå runt med tröja och jacka utan att frysa eller svettas. Svängde in på en restaurang som heter Arnau. Rätt så "up scale" med bristande engelska kunskap, de hade dock en engelsk meny! Tur det för min ryska är obefintlig om man inte räknar det vokabulär som används i Counterstrike. Beställde in manty, en typ av dumplings av Uigurisk usprung. Dessa var fyllda med lammkött. Till det en korg med väldigt gott friterat bröd och en halv liter öl. Allt till det facila priset om 4169 KZT(~105kr).

Visa bifogad bild 97161
Khan Satyr, det stora tältet.

Visa bifogad bild 97163
Skyskrapor

Visa bifogad bild 97162
Baiterek tower och presidentpalatset skymtar i fjärran.

Visa bifogad bild 97164
Manty samt bröd och flytande bröd.

Efter lunchen började det dock mulna till ganska ordentligt. Små spridda skurar då och då, vilket skulle leda till en riktig urladdning där man blev halvt dränkt under slutet av dagen. Man borde kanske köpa ett paraply? Intressant är männen som jobbar med att "forsla" bort vattnet när det regnat. Gångvägar och parker blir till små sjöar när det regnar, vilket ger lite fotomöjligheter men också blöta skor.

Visa bifogad bild 97165
Har man inte bra avrinning får man helt enkelt sätta in mankraft.

Visa bifogad bild 97166
Nur-Astanamoskén skymtar. Tredje störst i centralasien.

Visa bifogad bild 97167
Bayterek tower. För en liten summa kan man åka upp och se på utsikten.

Visa bifogad bild 97168
Presidentpalatset. Större, guldigare och maffigare än det du hittar på Pennsylvania ave.

Visa bifogad bild 97169
Ett guldigt torn.

Mot kvällen öppnade sig himlen så det blev något av en fuktig promenad hem till hotellet. Nu nalkas lite jobb innan det är dags för sömnpiller och förhoppningsvis 10h sömn. Imorgon är sista dagen i Astana/Nur-Sultan och det ska även bytas hotell till Hampton.
Nice, snygga bilder...
 

Abbs

Medlem
Counterstrike + ryska? Måste ha hänt något med spelet under mina sexton(!) års frånvaro.
Ja, det gäller inte bara Counterstrike utan alla onlinespel där det finns ett ryskt community. Nu var det nästan lika länge sedan som jag spelade CS men jag minns att mitt ryska vokabulär utökades. Som tur är har alla Kazakher varit väldigt vänliga så min ryska förblir outnyttjad :)

Kazakhstan(av det extremt lilla jag sett) är ett väldigt trevligt land och jag har fått mersmak. Ett gigantiskt land som kräver mycket tid, men besök i Almaty, kaspiska kusten, Baikonur och lervulkaner står nu på bucket list. Det är även väldigt billigt. Nu reser jag inte på så låg budget(än haha), men perfekt backpackingdestination.

Imorgon 04:45 bär det av mot Frankfurt med LH 649. Men vad är min destination?
Ledtråd:
Surströmming i all ära, men här finns det vegetariskt alternativ. Med Andra Ord inte, här tänker man två istället för ett.
 
Toppen