Self-upgrade?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 9 Februari 2015.

1. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag citerar en släkting: "Det har blivit för billigt att flyga" =}

Brandforce, airac och ulagun gillar detta.
  2. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag gjorde en "self upgrade" för några år sedan. Minnet är lite vagt men det gick till ungefär så här:

Kastrup-Sandefjord/Torp med Widerøe. Hade checkat in online och hade inget fysiskt boardingkort. Vid gate använde jag någon form av digitalt boardingkort men en ur personalen tog kvittot ur skrivaren och skrek ett platsnummer efter mig. Jag tänkte att det nog var något teknikstrul och att han ville upplysa mig om min plats. Väl ombord inser jag att min plats nu är i vad-nu-premium-ekonomi-heter-hos-WF. Killen vid gate har alltså gett mig ett nytt säte utan att ge mig ett boardingkort eller säteskvitto. Separatorn satt på rad 6-7 och endast en person satt framför. Jag hade glömt vad som ropades efter mig och satte mig därför på min ursprungliga plats. Räknade nog med att bli tillrättavisad eftersom 50% fripassagerare sticker ut men jag fick sitta kvar och fick mat och dryck utan att bli ifrågasatt. Hade de frågat kunde jag förstås kunnat visa att jag satt "rätt" och inte haft någon möjlighet att uppdatera mitt boardingkort på grund av flyplansläge och roamingavgifter....

Gus gillar detta.
  3. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Själv gjorde jag en self-downgrade förra gången jag flög: Flyttade mig från fullsatt Plus till en helt tom rad i Ekonomi.

Gus, Jompa, henke12 och 9 andra gillar detta.
  4. Charlie D

Charlie D Medlem

Tycker det händer ofta på SAS

5. Idag såg jag Self grade på en SAS flight.
    En dam som satte i långt bak i SAS Go tyckte nog att det var trevligt att sitta i SAS Plus där det inte är lika mycket folk.

En SAS kabinpersonal som hade iPad med sig när hon skulle servera i SAS Plus upptäckte att det var lite för mång i SAS Plus.

Lounge Lizard, palmen och rosenstam gillar detta.
  6. sweflyer

sweflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blev damen då ombedd att flytta tillbaka, eller lät de det bara vara?

martin.agren gillar detta.
  7. Thornado

Thornado Medlem

Har en kollega ombord SK926 nu som just rapporterade att en tjej gick fram från Go till Plus och satte sig på 20F strax efter take off. Tydligen väldigt låg beläggning på hela flighten, så hon tyckte väl att det passade att få en tom större stol. Eftersom det bara är 9 (rättmätiga) passagerare i Plus så tycker jag ju att crew borde ha märkt nåt, men nu har hon visst just blivit serverad.

Fritidsforskare och rosenstam gillar detta.
  8. AntonJ

AntonJ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På en Qatar Airways-flight från Phuket till Doha 2015 såg jag några av de märkligaste personerna jag sett på ett flyg.. Tre män från Economy kommer helt plötsligt in i businesskabinen och börjar ta för sig av champagnen och chokladen vid barområdet. En kvinnlig flygvärdinna kommer fram och uppmanar vänligen men bestämt männen att återvända till deras platser. De kollar frågande på henne och fortsätter dricka champagne. En av männen går in på toaletten och plockar på sig både tvål, air freshner såväl som ett gäng tandborstar(?!) Pursern kommer fram och ber de att omedelbart återvända till deras klass. Hon förklarar att hon är kabinchef och att de inte har rätt att vistas i Business. De kollar lika frågande på henne och visar inte att de tänker återvända då de fortsätter ta för sig av skumpan. Tänk er att hon står och förklarar tydligare och tydligare flera gånger att de inte har rätt att vara där, och det enda männen gör är att kolla på henne som att hon består av luft samt på varandra samtidigt som de skrattar hånfullt. Riktigt obehagliga människor och oerhört förnedrande för henne.
    Till slut kommer en manlig flygvärd som är helt nyanställd (Jag pratade med honom i Galleyt tidigare). DÅ lyssnar de och återvänder till sina platser.... Så märkligt beteende!
    Efteråt gick pursern runt till alla i businesskabinen som bevittnat händelsen och bad så hemskt mycket om ursäkt. Kan inte vara lätt att vara flygvärdinna alla dagar. Hon och hennes kollegor skötte situationen utmärkt så jag och mitt resesällskap skickade en compliment via QRs hemsida.

Ljungstrom89, Brandforce, palmen och 15 andra gillar detta.
  9. Johanna

Johanna Medlem

Inte helt märkligt men kanske extremt tydligt. Det där händer varje dag hela tiden.

Brandforce, nollbit, AntonL och 2 andra gillar detta.
  10. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att sådant betyder mycket för människor som arbetar på flygplan, i synnerhet i situationer som denna, så mycket trevligt gjort av dig! :)

Johanna gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!