Senaste nytt

Self-upgrade?

mtlmr

Medlem
Definitivt så. Farligt som tusan!

Problemet kan ju vara att man faktiskt inte ser bolaget hemsida när man bokar via OTA / Momondo. Jag är säker på att vilkåren står någonstans i "fine print", men det är ju långt ifrån att gå igenom en booking / upselling process på flygbolagets egen sida. Är osäker på hur väl detta reflekteras via OTA:er och då är det ju lätt för den mer blåögda / oerfarna resenären att förstå spelreglerna.
 

Jonas C

Medlem
Råkade ut för detta hos SAS på den gamla goda tiden då Business fortfarande fanns kvar i Europa. Flög Arlanda – Paris på 736 med inrikes konfiguration där gardinen saknades. Business upptogs av rad 1 och Economy Extra på rad 2. Då flygningen skedde på juldagen var Business fullt (med 4 passagerare) och Economy Extra tomt. Två bakfulla snubbar från sista raden bestämde sig för att ta en flatbed på varsin sida av Economy Extra kabinen. Besättningen verkade inte bry sig ett dugg.
 

Bryant

Medlem
Det slår mig att jag har ju försökt göra en omedvetet.

Flög med Air One mellan Warsawa och Venedig. Satt på raden bakom nödutgång och där var det fullt hus.

Efter start så hopade jag fram till den tomma raden framför.

Snabbt var en flygvärdinna där och förklarade bryskt att skulle jag sitta dör var jag tvungen att betala 11-ish €.

Jag flyttade skamset tillbaka.
 

johhenrik

Medlem
Det slår mig att jag har ju försökt göra en omedvetet.

Flög med Air One mellan Warsawa och Venedig. Satt på raden bakom nödutgång och där var det fullt hus.

Efter start så hopade jag fram till den tomma raden framför.

Snabbt var en flygvärdinna där och förklarade bryskt att skulle jag sitta dör var jag tvungen att betala 11-ish €.

Jag flyttade skamset tillbaka.
Piiiiiiiiinsaaaaaaaammmmm!!! ;)

Jag har fått ett boardingkort som sa 3F eller vad det nu var, vilket var business men jag hade köpt billigaste ungdomsbiljetten. Jag fick dock sitta kvar till slut, men de bytte "kuddlappen" som sa business till en som sa economy istället. :)
 

FFlash

Medlem
Jag skulle en gång self-upgradera mig eftersom Plus-skylten var felaktigt satt på sätet framför mig även om jag hade Plus biljett. Jag var den enda på första raden i economy. Då tänkte jag bara att OK, jag vill inte flytta mig fram, de kommer väl efter och flyttar på skylten. Nej. Kärran kom, förbi Plus kabinen, jag "först i economy" och då frågar jag efter min matpakke. "Sir, du sitter i eco". Nej tyvärr har jag Plus och tänker "jag bryr inte mycket on SAS Plus servering men idag är jag ganska hungrig faktiskt" så frågar hon se min biljett, åker fram i kabinen och kommer tillbaka med mycket svagt ursäkt.
Jag tyckte det var extremt förödmjukande och jag skulle ha skippat den måltiden om jag inte varit hungrig. Vi finnar lever ju vårt finska "jantelag" = don't noise about yourself
 

WTP

Medlem
Jag skulle en gång self-upgradera mig eftersom Plus-skylten var felaktigt satt på sätet framför mig även om jag hade Plus biljett. Jag var den enda på första raden i economy. Då tänkte jag bara att OK, jag vill inte flytta mig fram, de kommer väl efter och flyttar på skylten. Nej. Kärran kom, förbi Plus kabinen, jag "först i economy" och då frågar jag efter min matpakke. "Sir, du sitter i eco". Nej tyvärr har jag Plus och tänker "jag bryr inte mycket on SAS Plus servering men idag är jag ganska hungrig faktiskt" så frågar hon se min biljett, åker fram i kabinen och kommer tillbaka med mycket svagt ursäkt.
Jag tyckte det var extremt förödmjukande och jag skulle ha skippat den måltiden om jag inte varit hungrig. Vi finnar lever ju vårt finska "jantelag" = don't noise about yourself
Varför??
Du hade Plus biljett! Det är de som klantade sig med skylten.:cool:
 

Tonton

Medlem
Var med om att en medpassagerare försökte göra en self-upgrade på SK1516 tidigare idag. Direkt efter start så gick han och satte sig på en ledig plats i PLUS. CC märkte det dock när de skulle gå ut med maten och bad om att se biljetten. Efter mycket om och men, (t.o.m kaptenen var ute och snackade med honom...) så gick han och satte sig på sin plats i GO.
 
Toppen