Senaste nytt

SEB selected - Private banking-kund, ett krav?

Andreas Q

Medlem
Jag kanske missförstår vad du menar så med förbehåll för det så behövs det inte så mycket arbete för att tjäna in det, vilket också påpekats här på forumet tidigare. Några bilhyror, värdet på alla loungebesök, rabatt vid ett par hotellövernattingar gav mig tillbaka hela årsavgiften för platinum.

Det beror ju givetvis på hur en konsumtions och resemönster ser ut men min känsla är att många här skönmålar sin intjäning istället för att faktiskt räkna på hur mycket av förmånerna man faktiskt utnyttjar ett genomsnittligt år. Jag hade Amex under 10 års tid men när jag räknade på förmånernas faktiska värde för mig sade jag upp det. Om nollalternativet är Mastercard Statoil/OkQ8 dvs gratis årsavgift och 1% cashback i riktiga pengar. Det blir många tusen i andra förmåner som Amex måste ge pga den höga årsavgiften och de trista valutapåslagen...

De flesta av oss har väl statusnivå inom någon flygallians med lounge vid resor inom alliansen. Hur många gånger flyger man årligen privat som statuslös och känner loungebehov? Och vad är då loungbesöket värt gentemot alternativet att ta vin och snacks i en bar? Reseförsäkring är bra på Amex framförallt så strular de inte med utbetalningen. Det går dock att köpa samma försäkring från ACE group för 1200kr/år. Självriskelimineringen vid bilhyra på Amex platnium är knappast unik utan finns på massor av billiga kort.

Det enda jag saknar som icke Platinum kund är 2-4-1 och möjligen att slippa argumentera om att jo där är pengar på kortet det är fel på er uppkoppling när betalningen inte går igenom. Det viktigaste är att man verkligen gör en nykter analys av vilka besparingar man kommer att göra. Your mileage may vary.....
 

olo

Medlem
Det blir många tusen i andra förmåner som Amex måste ge pga den höga årsavgiften och de trista valutapåslagen...
Det beror på vad du jämför med. Jag upplever(!) att kursen är rätt okej hos Amex. Ofta tänkte jag om valutpåslag att 2%>1,5% = dåligt. Och så tänkte jag Mastercard = Mastercard, vilket har visat sig helt fel.
Jag känner många som har Icabanken, då de inte har valutpåslag, men jämför du kursen med Coop MMM, så inser man vilken dålig kurs Ica har på sitt MC-kort. Det är dyrare med Icabankens Mastercard utan valutväxlingspåslag än med Skandiabankens Visa med 1,65% i påslag.
Så %-satsen är en mycket liten del av sanningen.

De flesta av oss har väl statusnivå inom någon flygallians med lounge vid resor inom alliansen. Hur många gånger flyger man årligen privat som statuslös och känner loungebehov? Och vad är då loungbesöket värt gentemot alternativet att ta vin och snacks i en bar?
Det här är en bra poäng. Jag har massor av Diners-besök kvar som jag inte vet vad jag skall göra med. Så många skoj tredjepartslounger passerar jag inte, där de är bättre än flyugbolagsloungen. Ett PP hade varit helt bortkastat. Hade jag inte varit EBG och fått Diners gratis, hade jag sagt upp det för jag har inte ens "tjänat" in årsavgiften genom loungebesök.
 

Andreas Q

Medlem
Det beror på vad du jämför med. Jag upplever(!) att kursen är rätt okej hos Amex. Ofta tänkte jag om valutpåslag att 2%>1,5% = dåligt. Och så tänkte jag Mastercard = Mastercard, vilket har visat sig helt fel.
Jag känner många som har Icabanken, då de inte har valutpåslag, men jämför du kursen med Coop MMM, så inser man vilken dålig kurs Ica har på sitt MC-kort. Det är dyrare med Icabankens Mastercard utan valutväxlingspåslag än med Skandiabankens Visa med 1,65% i påslag.
Så %-satsen är en mycket liten del av sanningen.
Ja visst är det så. Även vid avsaknad av separat valutapåslag så har de olika utgivarna valt olika sätt att beräkna aktuell kurs så de faktiska kostnaden för att ta ut eller handla för 100 €£$ varierar friskt. Har man mycket spend utomlands lönar det sig verkligen att jämföra.
 
En bekant till mig är private banking kund hos SEB och fick ett Eurocard gratis där SEB stod för kostnaden, det med fritt Priority Pass. Han hade dock aldrig hört talas om SEB selected.
 

GOTBound

Medlem
Det här lät lockande, i övrigt ”vinner” AMEX Plat. T.om non refundable blir 75% refundable.

Reseförsäkring med unikt avbeställningsskydd
Om du avbokar en resa du har betalat med kortet får du tillbaka 75 procent av kostnaden oavsett anledning eller 100 procent med läkarintyg. Högsta ersättning är 30 000 kronor per försäkrad och 150 000 kronor per kort. Du kan bara avboka resor som inte är påbörjade. Försäkringen ger dig även ersättning för försenat bagage, försenad avgång och sen ankomst. Se maxbelopp och begränsningar i villkoren.
 

MrDollar

Medlem
Det var bland annat just dom här 2 punkterna som jag reflekterade över, var kanske lite kortfattad i mitt förra inlägg.

Väldigt generös reseförsäkring kan jag tycka.

Det här lät lockande, i övrigt ”vinner” AMEX Plat. T.om non refundable blir 75% refundable.

Reseförsäkring med unikt avbeställningsskydd
Om du avbokar en resa du har betalat med kortet får du tillbaka 75 procent av kostnaden oavsett anledning eller 100 procent med läkarintyg. Högsta ersättning är 30 000 kronor per försäkrad och 150 000 kronor per kort. Du kan bara avboka resor som inte är påbörjade. Försäkringen ger dig även ersättning för försenat bagage, försenad avgång och sen ankomst. Se maxbelopp och begränsningar i villkoren.

Du kan samla eurobonuspoäng.

SAS Eurobonus
När du handlar med SEB Selected får du 15 SAS EuroBonus Extrapoäng per 100 kronor.
 

Delayed

Medlem
En bekant till mig är private banking kund hos SEB och fick ett Eurocard gratis där SEB stod för kostnaden, det med fritt Priority Pass. Han hade dock aldrig hört talas om SEB selected.
Är det PP och lounger man vill åt verkar SEB Selected inte vara rätt val. Mer än tre gånger dyrare än Eurocard Platinum och bara tio ingående loungebesök per år. Hoppas inte detta är något tecken på vad som kommer att hända med Eurocard...

Screenshot from 2020-01-16 16-11-33.png
 
Toppen