Senaste nytt

Seatblock som EBS!?

ekf

Medlem
SK1439 i fredags 6/6, fullt plan, inga lediga platser inom synhåll.
SK1462 i fredags 6/6, tomt mittensäte, planet inte överdrivet fullt.
SK4490 i fredags 6/6, även här tomt i mittensätet, planet i princip fullt (såg 4 andra lediga platser i ombord).

Körde OLCI och fick BN1 på alla flighterna och kollade i Expertflyer en stund senare och såg att jag var ensam på raden på de två senare flighterna och till min förvåning var det kryss på mittenplatsen.

Mycket trevlig överraskning får jag säga, hamnade direkt i en mycket bättre stämning inför långhelgen. Tack SAS :).

Någon mer som noterat något liknande?
 

AABack2ARN

Medlem
Men om ekf var ensam på raden enligt ExpertFlyer borde det varit hans EBS som genererade seat blockeringen? Men det låter lite märkligt...
 

agehall

Medlem
Sätet kan ju ha varit trasigt eller så är det bara så att EF hade fel. I princip tror jag inte EF funkar när OLCI öppnar.
 

AABack2ARN

Medlem
Avseende tilgänglighet håller jag med om att EF är lite tveksamt ju närmare avgång man kommer. Men i de fall EF har tillgång till live seat map så tror jag ganska mycket på vad som visas. När väl gatepersonalen "tar över" seatingen brukar detta visas som ett felmeddelande.

Och numer är även SAS seatmap tillgänglig för EF. :)
 

agehall

Medlem
Nja, när OLCI öppnar misstänker jag att EF inte längre har 100% up-to-date seatmaps om de öht har några. Men jag har inga bevis.
 

AABack2ARN

Medlem
Nästa gång du checkar in på en SAS-flight kolla hur läget ändrar sig på EF jämfört med vad du kan göra på sas.se. Stämmer riktigt bra överens. En stund innan avgång kommer du få ett felmedelande om att flighten är under "airport control".

Fungerar även på Cathay Pacific och American Airlines dock ej på BA som blockar sin seat map 24-36 timmar innan avgång.
 

ekf

Medlem
Men om ekf var ensam på raden enligt ExpertFlyer borde det varit hans EBS som genererade seat blockeringen? Men det låter lite märkligt...

Ja, det var så jag resonerade. Har inte hört talas om att EBS fått seatblock, därför jag undrade om någon mer noterat detta eller om det kanske helt enkelt var ett systemfel...

En flight, okej, men två på rad?
 
EBS har ingen seatblock. Troligen var det snubben i andra sätet som var EBG/EBD.

Sikker på det? Etter hva jeg har forstått har dem det, men det er sjelden det kommer til anvendelse da EBP,EBD og EBG for seatblock før EBS. Men er flyet tomt og/eller ingen EBG/D/P ombord så får man seatblock.
 
Toppen