Scandic "slutar" städa rummen.

Diskussion i 'Skandinaviska hotellkedjor' startad av Onelifetolive, 6 Maj 2019.

  1. Onelifetolive

    Onelifetolive Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Idag när jag kom tillbaka till mitt hotellrum låg följande lapp på sängen :

    [​IMG]

    Ok. För miljöns skull? Really?

    Nu vet jag inte hur stor andel av alla vistelser som bara är en natt och därmed ändå behöver städas, men jag antar att Scandic kommer spara STORA pengar på detta. Inte en chans att dom kommer återinvestera allt detta i nya miljöprojekt.

    Jag har inget emot att det inte städas varje dag, men jag bor ofta en vecka i sträck när jag bor på Scandic och jag vill INTE behöva gå ner till receptionen och be om städning.

    Det hade varit snyggare att göra som dom gör på en del hotell i utlandet.
    "Häng den här skylten på dörrhandtaget om du inte vill ha städning. Som tack bjuder vi på en voucher att använda i restaurangen"
    Det skulle både Scandic, miljön och kunden tjäna på.
     
    Ljungstrom89, Jay, SK989 och 12 andra gillar detta.
  2. Big Birger

    Big Birger Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller helt med. Feltänkt av Scandic.
     
  3. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, konstig lösning med att man måste gå till receptionen, istället för att hänga ut en skylt.

    Gissar att de flesta rum bara hyrs per natt och att det alltså blir ett mycket litet antal personer som kommer till receptionen. Annars kan ju det bli den trånga sektorn.
     
    Remington Steele gillar detta.
  4. Martin Andersson

    Martin Andersson Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Bodde ett par nätter på Comfort nu i april. Där städas heller inte om man inte ber om det.
     
  5. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Samma på Home 2 Suites....
     
  6. Skyltar om att undanbe sig städning har jag sett ofta, men aldrig erbjudande om kompensation som i det fetmarkerade. Var har du sett det, är det vanligt och vad pratar vi om för värde på ett ungefär?
     
    Gus gillar detta.
  7. Vixit

    Vixit Medlem

    Ort:
    BRU
    Kanske de antar att en del personer som skulle ha hängt ut en skylt på dörrhandtaget för att begära städning tycker det är skämmigt att gå till receptionen och be om det. Kommer folk i alla fall, kan man börja med att svara lite syrligt: ”Jaså, har du skitat ner rummet så pass?”, ”Städa redan, hoppsan, har det gått vilt till eller?”, ”Javisst kan vi städa, det var ju bara miljön som vi tänkte på, men den kan vi ju strunta i då...”. Så kommer antalet städningar att minska ännu mer.

    Det är skam på det mesta nuförtiden, här blir det dags för ”Städskam”.
     
  8. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis så är det förstås och det ska inte underskattas. Lägg in ett litet hinder och de flesta skippar det.
     
  9. Thornado

    Thornado Medlem

    Precis som sagts tidigare så tycker jag att det är bra på de hotell som erbjuder möjligheten att proaktivt tacka nej till städning, för i verkligheten så behöver jag absolut inte mitt rum städat varje dag. Extra trevligt förstås på de ställen där man får en voucher till restauranger eller poäng för "besväret".
    Genom att göra det besvärligt (och få en att känna sig som en jobbig miljöbov) att begära att rummet ska städas så kommer det givetvis att ge större effekt i antal ostädade rum än när man tackar nej via en skylt. Jag kan ju tycka att en bra medelväg hade varit att rummet inte städas om man inte sa till, men att om man ville ha det städat så kunde man begära det genom att hänga ut en skylt (dvs motsatsen mot de ställen där man hänger ut en skylt för att INTE få det städat).
     
    ekf gillar detta.
  10. Thornado

    Thornado Medlem

    Första stället jag var med om det var på något SPG-hotell för ganska länge sen. Där kunde man få 500 poäng (eller kanske $5 på Starbucks i lobbyn) för varje dag som man avböjde städning. Nu senast såg jag detta på Park Inn i Amsterdam i januari. Tror att det var 5EUR voucher till hotellrestaurangen. (Just det fallet blev det ju allmänt kaos när de gick in i rummet ett antal gånger och städade trots att jag hängt ut skylten, vilket efter diverse klagomål resulterade i poäng värda en halv natt på det hotellet.)
     
    Gus och NyfikenGrau gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×