Senaste nytt

Scandic köper Rica Hotels och blir Nordens största hotellkedja

nota bene

Medlem
Vore synd om man "Scandicfierar" Rica.

Håller helt med...

Jag tycker att Scandics hotell generellt är tråkiga, omoderna, opersonliga, och även ofta dyra. Man vet att man får ett ok ställe att sova på, men jag förväntar mig inget extra (och ofta tjock-TV...).

Vi får se vad detta ger - har bott ett fåtal gånger på RICA i Norge och alltid varit nöjd.

Jag väljer alltid Elite i Sverige om det är möjligt, men brukar bli BW eller Scandic när det inte finns.
 
Jag väljer alltid Elite i Sverige om det är möjligt.

Samma här, hoppas de får till en satsning även internationellt. Har haft Scandic som andravalet, men funderar på att kliva över till Stordalen hans Choicehotell, som ju faktiskt så som Jacob skriver är nordens största hotellkedja. Ps. Hur sjutton lyckades han med det på såpass kort tid... :confused:
 

Jacob

Medlem
Har haft Scandic som andravalet, men funderar på att kliva över till Stordalen hans Choicehotell, som ju faktiskt så som Jacob skriver är nordens största hotellkedja. Ps. Hur sjutton lyckades han med det på såpass kort tid... :confused:
Drygt 170 har jag sett siffror på gällande Nordic Choice (de flesta sidor skriver "cirka" eftersom de öppnas något nytt nästan varje månad och det blir hopplöst att hålla det uppdaterat) medan Scandic idag har 151. Med köpet av Rica Hotels får de totalt 223 hotell i Norden och går alltså om Nordic Choice med dryga 50.
 

Palazzi

Medlem
Jag har inga bra erfarenheter av Nordic Choice, men det finns ju löjligt billiga priser i deras lågpriskalender (som numera heter något annat) 399kr/dubbelrum, och därtill undantag för expresshotellen (utan frukost) för 299kr (!!)

Brukar nyttja mina SJ poäng för att få två helgdagar i Oslo, med endast en natt om 299NOK.

Har faktiskt, till skillnad mot många, inget emot Scandic. Tycker de levererat en stabil produkt, även om den saknar egen karaktär. Sterilt, men stabilt...
Under min skidkarriär fick man bo på ställen som gjorde att man drömde om att någon gång få bo på ett "riktigt Scandic". Tycker att Scandic Sundsvall City är kedjans bästa. Frukosten är kanon!
 
Scandic Sundsvall City är numera flyttat från Folkets Hus till gamla Ibishotellet intill Thulegatan. Men personal och frukostkockarna kanske är desamma som tidigare, har själv inte besökt Scandic City sedan flytten.
 

SK525

Medlem
Såg att köpet nu är godkänt av konkurrensmyndigheterna i Norge och Sverige:

Scandic - Press och media - scandichotels.se

Blir intressant att se vad som händer med bonusprogrammet. Om de slår ihop dem får man hoppas att det blir en vettig konvertering av poängen. Rica-poängen är i mitt tycke värda betydligt mer än motsvarande Scandic-poäng. Alla hotell, inkl. Grand Hotel i Oslo, kostar 5000 Rica-poäng/natt på helger (10000 på vardagar), medan man på Scandic får betala 30-40.000 för motsvarande hotell.
 

maba

Medlem
Tidigare kostade det 10000 EB poäng att bo på Rica Kungsgatan, såg att det nu i Scandics regi kommer att kosta 20000 EB poäng. Kan inte tänka mig att det blivit dubbelt så bra :(
 
Toppen