Senaste nytt

Scandic - Det här gjorde ni inte så bra!

pswe

Medlem
Har svårt att tro att en Pandion skulle mejla Rickard Gustafsson. Jag tycker det kan uppfattas rätt arrogant att se sig själv som så viktig att man ska ta upp någons tid vars jobb inte är att hantera enskilda klagomål. Med den logiken bör väl anställda på SAS vända sig direkt till VD om de är upprörda över något? Tror inte ens Rickard år bästa person att mejla vid såna tillfällen, det finns en organisation där flera personer spelar roller. Mejlar vi också Hiltons VD om vi har problem med vår vistelse?

Sen kanske en Red en av flera av Scandics viktiga privatkunder, men tror knappast att någon enskild privatperson är en så viktig kund att VD för bolaget ska släppa allt för att hantera det. När det väl vidarebefordras av hans sekreterare till rätt person, så har denne redan en rätt negativ inställning troligen givet den väg klagande valde. Tror jag.

Folk verkar dock tycka det är normalt. Men även om man nu vill mejla denna styrelseledamot, så kanske det är enklast och bäst att börja med att mejla hotellet, så att ansvarig för verksamheten där kan göra något. Tror sån typ av träning och uppföljning sker väldigt lokalt.

Håller inte fullt med dig. Visst kan mellanchefen vara ett bra första steg, men genom att generalisera diskussionen kring vad du tycker VD ska göra tycker jag du sätter vederbörande på en allt för hög piedestal.
En smart VD har tid för att svara på / hantera den här typen av frågor oavsett om det kommer från en kund som nyttjar tjänsten för första eller hundrade gången, eller för den delen om det kommer ett mail från en anställd.
Jag har av olika anledningar haft anledning att ta kontakt med flera bolag i resesektorn genom åren, både av positiv och negativ anledning.

Hyatt - positiv feedback till anställd i Japan, jag ville göra något extra och mailade på vinst och förlust chefen för Hyatt Asien. Fick ett personligt mail tillbaka med cc till hans japanska underordnade.

Hertz - efter en lång och usel dialog med kundtjänst eskalerade jag till VD i Sverige. Han ringde upp personligen och ville diskutera vad som gått snett.

SAS- en tråkig och icke professionell hantering av boarding på Arlanda fick en tidig morgon tålamodet att tryta. Ett mail till VD med ett par konkreta tips. När jag landade 1,5 timme senare hade jag fått svar med beskrivning av åtgärder som skulle göras och jag förstod från cc raden att det tagits vidare.

Jag är övertygad om att mina mail i samtliga fall landade hos personer som har förmågan att prioritera sin tid. Som kund uppskattar jag att de såg kundens kommentarer. Jag är tyvärr också övertygad om att hade jag skickat in de tre ärendena i respektive bolags feedback formulär så hade min relation till bolagen varit betydligt svagare idag.
 

jonten

Medlem
Vem som helst kan ju maila Alvin Argus och hänvisa till denna tråden, kritiken är bra, genomtänkt och borde absolut uppskattas. Red level och 100+ nätter är en viktig kund, kanske inte för pengarna men någon som lägger det antalet nätter och ger bra kritik borde vara viktig kund.
För 6-7 år sedan hade jag också många nätter på Scandic, fick inbjudan om en grillkväll på ett hotel. Hamnade vid samma bord med någon form av mellanchef som tacksamt tog emot mina åsikter, och som sen återkopplade och berättade att de vidtagit en del åtgärder.
Själv har jag lessnat på meningslösa uppgraderingar och en plopp som välkomstgåva och dålig frukost, nu går mina tjänstenätter till Radisson och Choice där jag försöker ha Platinum. Men Scandic låter mig konstigt nog vara kvar på 3 level, så får en voucher de få nätter jag bor där..
 

Doctor-X

Medlem
Har en historia från Scandic Alvik.
Skulle bo en lång weekend här, passade bra med att parkera bilen gratis (var så tidigare, inte nu) och enkelt att ta tuben från Alvik till innerstan.
Är Level 3 på Scandic, ingen storkund men loggar ändå ca 25 nätter/år.
Checkar in och efterfrågar vänligt om det finns någon möjlighet till uppgradering. Får svar att det inte finns något, men att jag kan köpa till mig en uppgradering för pengar. Jag tackar snällt nej tack, receptionisten stäcker sig över disken och vinkar över mig och viskar att han kan gå ner i pris men att det är mellan han och mig. Jag tackar ånyo nej och han blir närmast förödmjukad att jag inte accepterar hans "erbjudande". Hade det inte varit sent på kvällen och jag och sambon bara ville sova hade jag nog krävt att få prata med någon chef. Återkopplade tyvärr aldrig till någon platschef där, utan skrev ett mail till Scandic kundtjänst och beskrev vad som hänt - men fick aldrig någon återkoppling från dem. Detta var början av slutet av min Scandic relation, har nu bytt till Nordic Choice.
 
Har en historia från Scandic Alvik.
Skulle bo en lång weekend här, passade bra med att parkera bilen gratis (var så tidigare, inte nu) och enkelt att ta tuben från Alvik till innerstan.
Är Level 3 på Scandic, ingen storkund men loggar ändå ca 25 nätter/år.
Checkar in och efterfrågar vänligt om det finns någon möjlighet till uppgradering. Får svar att det inte finns något, men att jag kan köpa till mig en uppgradering för pengar. Jag tackar snällt nej tack, receptionisten stäcker sig över disken och vinkar över mig och viskar att han kan gå ner i pris men att det är mellan han och mig. Jag tackar ånyo nej och han blir närmast förödmjukad att jag inte accepterar hans "erbjudande". Hade det inte varit sent på kvällen och jag och sambon bara ville sova hade jag nog krävt att få prata med någon chef. Återkopplade tyvärr aldrig till någon platschef där, utan skrev ett mail till Scandic kundtjänst och beskrev vad som hänt - men fick aldrig någon återkoppling från dem. Detta var början av slutet av min Scandic relation, har nu bytt till Nordic Choice.
Varför förvänta sig något som inte ingår i förmånen från början. Vad finns det för häftiga rum på Scandic Alvik som lockar....
 
Varför förvänta sig något som inte ingår i förmånen från början. Vad finns det för häftiga rum på Scandic Alvik som lockar....

Det här rummet (med takterrass) är ganska trevligt:



a13c59d3cfa0249da4f87162c6bf6122.jpg


b57079e774ed8c399e3ffc6318615758.jpg


cb410d482b435fdb9bc3449cf17ba55b.jpg
 

Doctor-X

Medlem
Varför förvänta sig något som inte ingår i förmånen från början. Vad finns det för häftiga rum på Scandic Alvik som lockar....

Exakr som @Fredde18 @Onelifetolive och @011430121 skriver så har man som level 3, förmånen som heter ”Uppgradering i mån av plats” funkat kanske 25% av gångerna jag bott på Scandic. Har faktiskt lyckats få svit en gång, så att fråga snällt tycker jag känns helt rimligt.
 

jumbooze

Medlem
Jag håller med, har man en förmån i sitt program som är i mån av tillgång så ska de säga att det är fullt eller erbjuda gratis uppgradering.
Inte säga att du kan betala för en uppgradering.
 
Toppen