Senaste nytt

SAS Wifi

NyfikenGrau

Medlem
Plockade upp datorn i stort sätt samtidigt som skylten släcktes och under de inledande 5-10 minuterna fungerade det OK (jag loggade på minuten innan kaptenen slog på tjänsten så var garanterat först in), men sen gick det så segt att inte ens mobilversionerna av vissa enklare websidor laddades upp. Planet var fullt till sista platsen och det var nog många som passade på att plocka upp mobilen för att slösurfa eftersom det ändå var gratis.

Låter precis som de gånger jag testat det på Norwegian. Funkar dock för att kolla mail vilket är det viktigaste för mig på en flygresa. Men har inte tekniken högre kapacitet än så här tycker jag nog att Norwegian gör rätt som har det gratis för alla "lite på skoj" - det är absolut inget jag skulle betala för. Jag misstänker att även ett fåtal business-surfare eller EBG kommer att fylla upp bandbredden rätt snabbt.
 

MarcusC

Medlem
Inte oväntat, men man vill ju det ska funka. Sedan är det väl max 10sas plan som har detta ännu? Så man kan ju inte räkna med tjänsten ändå?

Jag har lite svårt förstå vitsen med internet ombord som knappt går skicka ett mail via?

Funkar det bra hade jag gärna betalt för det. Lufthansas internet på vissa longhaul har jag testat (kostar en slant) och det funkar ju ok (om än inte snabbt)
 

mha321

Medlem
De senaste två gångerna jag använt det på Norwegian har det tagit 10-15 minuter att skicka *ett* mail. Och ena fallet var det max 1/3 fullt flyg. Så jag håller med - med den kapaciteten är det definitivt inte värt att betala för. Men jag har sett det fungera helt OK på inrikes i USA ett par gånger (AA vill jag minnas) - men där är det normalt inte gratis för economy-no-status, så det begränsar väl hur många som använder det.
 

fly4fun

Medlem
Jag tycker det var ett väldigt bra besked av 2 skäl

1) Jag flög SAS WiFi förra veckan och det var så seeeeegt så det gick inte använda, antalet användare måste begränsas.
2) Jag flyger nästan alltid framför skynket (även om det numera oftast är virtuellt), så jag drabbas inte :)
 

Bernie

Medlem
Instämmer med några tidigare inlägg - hade varit bra om det var gratis för EBS också. Det skulle vara ett tydligt mervärde.
 
De två gånger jag testat har det fungerat så himla uselt. Har inte kunnat göra någonting alls just. Gick knappt att skicka ett textmeddelande. Det hjälper ju inte att de står o gastar om deras WiFi och hur man ska göra och hur det fungerar, på både svenska och engelska (minst 10minuter) Otroligt störande när PA systemet som överröstar min musik används så flitigt. Jag betalar gärna för något som fungerar BRA de få gånger jag faktiskt MÅSTE ha internet när jag flyger. På korta turer t.ex. ARN-OSL, ARN-CPH, OSL-CPH osv, undrar jag faktiskt varför man ens har denna tjänst. på flighter över 5timmar skulle jag betala dyra pengar för att ha tillgång till internet.
 

Agö

Medlem
De två gånger jag testat har det fungerat så himla uselt. Har inte kunnat göra någonting alls just. Gick knappt att skicka ett textmeddelande. Det hjälper ju inte att de står o gastar om deras WiFi och hur man ska göra och hur det fungerar, på både svenska och engelska (minst 10minuter) Otroligt störande när PA systemet som överröstar min musik används så flitigt. Jag betalar gärna för något som fungerar BRA de få gånger jag faktiskt MÅSTE ha internet när jag flyger. På korta turer t.ex. ARN-OSL, ARN-CPH, OSL-CPH osv, undrar jag faktiskt varför man ens har denna tjänst. på flighter över 5timmar skulle jag betala dyra pengar för att ha tillgång till internet.

Sannolikt för att de linjer du nämner är tunga affärslinjer. Ska snart flyga till Oslo från Köpenhamn. 20 rader med Economy Extra när jag valde plats. Personligen uppskattar jag att kunna läsa och skicka mail när jag flyger mellan huvudstäderna på arbetstid.
 

Unicornone

Medlem
I lördags 15/9 mellan ARN-CPH var det värre än att vada i honung... lyckades posta tre ord på FB när vi passerade Visingsö men inget annat alls. Kärran var full till sista plats.
 
Flög med SK i C , seat 1F, ARN-BCN i 24AUG12 och Wi-Fi funkade helt ok. Det kan vara också att det var en tidig morgon avgång så det inte många som använde Wi-Fi överhuvudtaget, utan sov istället.

Annars har jag hört av min vän vem jobbar som purser på DY att de får en hel del klagomål att deras Wi-Fi är långsam, till och med resenärer försökt Skype samtal men det går inte så bra. Om du kikar DY avgångar som har Wi-Fi är de 10kr dyrare än de som inte har Wi-Fi inom Norden. Alltså Wi-Fi är inbakat på priset och på det set är det gratis. :)

För mig personligen spelar det inte så stor roll funkar Wi-Fi eller inte. Jag kommer trots allt välja SAS för alla andra alternativ inom Norden och Europa samt i framtiden också undvika DY om det är möjligt. Wi-Fi har inte så stor betydelse för mig att skulle välja flygbolag på grund av denna funktion.
 
Toppen