Senaste nytt

SAS WIFI - Internet installeras på SAS Boeing 737-800 med start i december

Malu

Medlem
Expertflyer säger Y9 S9 B9 E9 M9 H0 Q0 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N9
Gott om plats i Y alltså.
 

Dr. Miles

Expert
En vädjan: flyger hem på måndag med SK4674. Kan någon med tillgång till rätt program se hur många platser det är lediga i Y? Uppskattas verkligen, öl på mig vid nästa träff!

Det ser ut som det finns minst 9 platser i ekonomiklass. Det gör även på flighten efter.

Kod:
ALC  Alicante ES [LEAL]
OSL  Oslo Metro / Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
MON  25 Jun 2012

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------------
SK         4674    ALC   14:40     OSL   18:25     738      Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N9
SK         4676    ALC   15:40     OSL   19:25     73G      Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U0 K9 L0 T0 O0 G9 N8
 

Agö

Medlem
Mer on-topic. Wifi är som jag nämnde inte snabbt. Vid flera tillfällen "försvann" nätverket (körde padda och iPhone). Den norska mycket trevliga och hjälpsamma flygvärdinnan frågade mig flera gånger om problem med wifi. Det dög för att skicka mail, använda Whatsapp och att skriva här (det senare dock knappt). Tungrott system. Dags att börja ta betalt per klass.
 
Så lenge DY tilbyr gratis internett så kan ikke SK ta betalt. DY bruker jo WIFI for alt det er verdt, og DY tar en del pax fra SK ettersom de har mange flere fly med WIFI. Men når SK får WIFI på flere fly så tror jeg DY kommer til å ta betalt for WIFI, og da kan SK gjøre det samme. Tipper uansett at det blir gratis å bruke for EBG/P og biz-passasjerer. Kanskje også ECO-extra og EBS.
 
SAS börjar få en del kärror med WiFi nu. Jag undrar om det finns nån tidsplan när A319/A321 ska få WiFi också? Det är en rejäl knöl som DY/SK 738 har på taket. Hur mycket påverkar den fuelburn negativt måntro?
Sålänge DY har gratis WiFi kommer SK också ha det...
AC(air Canada) tror jag har elutag i varje stol i samtliga stolar på widebody flottan...jättebra.
 

fly4fun

Medlem
SAS har väl bara 2-3 kärror än så länge. Norwegian har väl 90% av flottan, så Norwegian har kommit längre. Att det går slött är ingen tvekan. Dock är frågan var flaskhalsen är. Det pratas om ca 10-15 mbit/s per plan. Fördelat på 20-30 pers som facebookar och twittrar bör det räcka till. Jag tror snarare att flaskhalsen är satelliten. När 40-60 eller kanske 100 plan kopplar upp sig på samma satellit så räcker nog inte satellitlänken till.

Senast jag flög Norwegian så gick det slött fram till ca kl 22.30 då det lossnade, och efter kl 23 så kom jag upp i över 10 mbit/s i bredbandskollen.
 
Toppen