Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

Ricci

Medlem
Måste var svårt just nu på SAS HR-avdelning i på CPH.
Med början av Q1 2020 så tittade man på att nyanställa 200 CC i Q2 för en expansion och nu i slutet av Q2 så sparkar man 58% av CC.
När SAS säljavdelningen säljer resor av bara farten när nu länderna börjar öppna upp och produktionsdivisionen försöker hänga på så så säger HR-avdelingen upp 58% av CC.
Jag har fått höra att "panikmail" gått ut och att produktionen söker personal som kan flyga...samtidigt som samma personal fått info att de blivit sparkade X dagar tidigare.
Jag har fullförståelse för att SAS ledingsgrupp är ett extremt pressade nu med helt galna svängningar.
 

Agö

Medlem
Det verkar som att det är flest Sverigebaserade piloter som är uppsagda.

"Da den fælles senioritetsliste er afgørende for, hvilke piloter, der kommer til at forlade SAS, er der ikke tale om en model, hvor man sikrer en ligelig fordeling mellem de tre skandinaviske lande.

I Sverige er der i de senere år taget mange nye piloter ind, og derfor kommer de svenske piloter til at holde for, idet halvdelen af de 560 piloter ansat i Sverige må forvente et opsigelsesbrev fra SAS. Derimod er der kun 200 af omkring 600 norske piloter, der ufrivilligt må tage afsked med SAS.

Den store åreladning blandt de svenske piloter kunne være undgået, hvis SAS havde ønsket at se på en mere solidarisk model mellem de tre lande, men hos SAS har man stået fast på, at 250 piloter i bunden af senioritetslisten skulle væk under alle omstændigheder.

“Vi er ikke imponeret over, hvordan SAS har håndteret processen,” siger Martin Lindgren, formand for Svensk Pilotförening, til SVT,"



Och detta är ju också intressant. Ingen möjlighet att komma tillbaka för piloterna (det alternativet fick kabinbesättningen i Danmark):

"De fire skandinaviske pilotforeninger under SAS Pilot Group har herudover forgæves forsøgt at SAS til at indgå en dialog om, at de piloter, der får en fyreseddel, kan blive genansat, når tingene begynder at gå den rigtige vej igen.

“Vi har ikke givet op i forhold til overtalligheden, og vi kæmper videre. Vi vil gerne forhandle med SAS om en løsning, hvor begge parter kan nå en fælles forståelse af, at de afskedigede piloter kan komme tilbage i drift igen og ikke skal outsources,” siger Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, til CHECK-IN.dk."


Næsten hver 10. danske SAS-pilot fratræder frivilligt - CHECK-IN.dk
 

Scanwing

Medlem
"Da den fælles senioritetsliste er afgørende for, hvilke piloter, der kommer til at forlade SAS, er der ikke tale om en model, hvor man sikrer en ligelig fordeling mellem de tre skandinaviske lande.

Den store åreladning blandt de svenske piloter kunne være undgået, hvis SAS havde ønsket at se på en mere solidarisk model mellem de tre lande, men hos SAS har man stået fast på, at 250 piloter i bunden af senioritetslisten skulle væk under alle omstændigheder.

Känns som det saknas lite info här för att de ska gå ihop. Facken brukar vara de som hårdast förespråkar senioritetsordning vid varsel snarare än arbetsgivaren. Att SAS ”under alla omständigheter” skulle vilja säga upp de 250 minst seniora och därmed också billigaste piloterna låter skumt
 

mha321

Medlem
Känns som det saknas lite info här för att de ska gå ihop. Facken brukar vara de som hårdast förespråkar senioritetsordning vid varsel snarare än arbetsgivaren. Att SAS ”under alla omständigheter” skulle vilja säga upp de 250 minst seniora och därmed också billigaste piloterna låter skumt
Jag tror man med "solidarisk model" menar på att man inte skulle sparka piloterna. Utan istället komma fram till någon permitterings-deal med återanställning.
 

Scanwing

Medlem
Mycket möjligt det är något sådant de syftar på. I LAS finns detaljer om företrädesrätt till återanställning och dess giltighet. Allt är så klart trist, hoppas trafiken kommer igång så att så många som möjligt kan återanställas. :)
 
Toppen