Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

M.K

Medlem
Vi får hoppas att de kan lösa en del av dessa varsel med naturliga pensionsavgångar lite i förtid. En tråkig men väntad dag detta.
 

011430121

Medlem
Beklagar alla anställda och deras familjer som har fått besked om detta, 5000 anställda jag uppskattar att det är 10-12 tusen munnar som skall mättas av inkomsten från dessa medarbetare.
Vissa kommuner får många arbetslösa.
SAS medarbetare som har bas Arlanda bor ju många i Sigtuna kommun, förmodar att det är något liknanden runt Kastrup och Gardermoen och drabbas dessa kommuner extra hårt.
Det är så många människor som blir berörda när sådan här inträffa, lokala, butiker, bagerier, frisörer, personer säger upp sina städare, man skjuter upp ombyggnader o.s.v. det blir tufft för tjänsteföretag på orter som får stora varsel.

Jag blir imponerad av SAS VD Rickard Gustafson som förklarar detta på ett bra sett och analyserar den närmaste framtiden för SAS på ett trovärdigt sett, undrar bara hur många SAS kriser orkar han arbeta igenom.
 

Ricci

Medlem
Jag såg ett inspelat tal av Rickard Gustafson förra veckan som han höll till de anställda.
En av de bästa talen jag har hört honom hålla.
Han sa t ex att endast 20-30% operation är igång i slutet av detta år och att SAS är i händerna på politikerna som stänger ner länder.
 

apknug

Medlem
Vi får hoppas att de kan lösa en del av dessa varsel med naturliga pensionsavgångar lite i förtid. En tråkig men väntad dag detta.
Hehe visserligen är framförallt kabinpersonal på SAS väldigt ålderstigen men hur långt kan naturliga pensionsavgångar har hjälpa när hälften av personalen varslas....

De fåtal yngre relativt nyanställda, de som brinner för sina jobb, är väl tyvärr de som drabbas värst....
 
  • Gilla
Reactions: hco

Alf

Medlem
Hehe visserligen är framförallt kabinpersonal på SAS väldigt ålderstigen men hur långt kan naturliga pensionsavgångar har hjälpa när hälften av personalen varslas....

De fåtal yngre relativt nyanställda, de som brinner för sina jobb, är väl tyvärr de som drabbas värst....

Jag tycker inte man kan säga vilken åldersgrupp som drabbas mest. Det är egentligen ointressant, alla som blir uppsagda drabbas lika hårt fast på olika sätt. Samtliga har nog brunnit för sina jobb och brinner även om man blivit äldre.
 

Hachans

Medlem
Nja, det har jag svårt att se. Det finns ganska mycket skrivit i finansiella tidningar om värde av lojalitetsprogrammen: både som marginal och intäkter. Ta t.ex. United och samarbete med Chase gällande deras kreditkort:

"Now, three months before Kirby becomes CEO, United is poised to catch up — but not fully. In a deal that surprised some analysts and industry watchers, United said Friday it agreed to a contract extension with Chase with better economics. In a filing with the U.S. Securities and Exchange Commission, United said the new deal, which expires in 2029, will increase cash flow by about $400 million this year."

United May Still Lag Delta, American on Loyalty Revenue Even After New Credit Card Deal – Skift

Nu har inte jag haft kommersiella diskussioner med SAS om detta på 10 år, men backar vi 10 år var både United och M&M inspiration för SAS. Med tanke på behovet av intäkter så är försäljning av poäng något som faktisk händer nu. Men som @gunry beskriver så skapar det andra utmaningar gällande balansräkningen.

Men åter till huvudnyheten: nämligen varsel. Många prognoser från flygbolagen pekar på att det kommer ta till 2023-2024 innan vi är åter till 2019. Om ni googlar lite nyheter från andra flygbolag så ser det snarlikt ut. Tyvärr kommer inte detta som någon överraskning.
Under normala omständigheter hade jag varit beredd att hålla med dig. Men det är ju inte normalt någonstans. Hela värdet på ett lojalitetsprogram består ju av några pelare:

- Att folk vill och kan resa och på så vis kan dra in pengar till bolaget. Vare sig det är genom biljetter eller kreditkort.
- Att det finns något att köpa för poängen för kunderna så de känner det är värt ansträngningen.
- Att någon annan skulle kunna tänka sig att köpa lojalitetsprogrammet och därför kan sätta ett pris på det. Ponera tex att SAS skulle gå omkull så skulle kanske Lufthansa varit intresserade av att köpa Eurobonuskunderna och därför varit beredda att betala för det.

I nuläget saknas helt de två första pelarna, och den tredje skulle jag också gissa på inte heller finns när alla flygbolag går på knäna. Därför är just nu ett lojalitetsprogram knappast en tillgång för SAS då det bara kostar pengar just nu och ger ett dåligt avtryck i ekonomin, utan att ge något positivt.
 
Under normala omständigheter hade jag varit beredd att hålla med dig. Men det är ju inte normalt någonstans. Hela värdet på ett lojalitetsprogram består ju av några pelare:

- Att folk vill och kan resa och på så vis kan dra in pengar till bolaget. Vare sig det är genom biljetter eller kreditkort.
- Att det finns något att köpa för poängen för kunderna så de känner det är värt ansträngningen.
- Att någon annan skulle kunna tänka sig att köpa lojalitetsprogrammet och därför kan sätta ett pris på det. Ponera tex att SAS skulle gå omkull så skulle kanske Lufthansa varit intresserade av att köpa Eurobonuskunderna och därför varit beredda att betala för det.

I nuläget saknas helt de två första pelarna, och den tredje skulle jag också gissa på inte heller finns när alla flygbolag går på knäna. Därför är just nu ett lojalitetsprogram knappast en tillgång för SAS då det bara kostar pengar just nu och ger ett dåligt avtryck i ekonomin, utan att ge något positivt.
Skulle säga att Eurobonus är en kostnad SAS får leva med om den nu är just en kostnad. Tänk dig om de släpper hela programmet och startar om med alla konton på 0, hur många lojala kunder kommer finnas kvar?

Skulle du personligen fortsätta flyga SAS om de nollade ditt konto och du hade flera hundra tusen intjänade poäng?
 
Toppen