SAS varslar 5000 pga corona

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av LasseFoppa, 28 April 2020.

  1. LasseFoppa

    LasseFoppa Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SAS varslar 5000. Pressmeddelande kom nyss. Vet inte om det är värt egen tråd men här kommer det iaf.
    ”Som en följ av covid-19 förväntas efterfrågan påverkas väsentligt under återstoden av 2020 och det kommer att ta flera år innan efterfrågan är tillbaka på nivåerna före utbrottet. SAS måste därför vidta avgörande åtgärder för att anpassa verksamheten till en miljö med lägre efterfrågan. Därför inleder nu SAS en process för att minska antalet anställda med upp till 5 000.”

    mer info i pressmeddelandet:
    SAS VARSLAR OM ARBETSBRIST FÖR ATT ANPASSA DEN FRAMTIDA ORGANISATIONEN TILL FÖRVÄNTAD LÄGRE EFTERFRÅGAN PÅ FLYGRESOR - SAS
     
    Brandforce gillar detta.
  2. Cocoflush

    Cocoflush Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Finns nog anledning att tro att de snart även skrotar eurobonus...
     
  3. Johans00

    Johans00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Varför det?
     
  4. gunry

    gunry Medlem

    Eurobonus genererar cash in till SAS i en tid då likviditet är allt. Eurobonuspoäng är en skuld från SAS till alla medlemmar, som dessutom är svårare att utnyttja (dvs, konvertera till cash ut för SAS) i nuläget. En devalvering av bonuspoäng, flygbolagens egna låtsasvaluta, är nog snarare att vänta än att de skrotar hela upplägget.
     
    kerran1980, zippan, hco och 1 annan gillar detta.
  5. Nja, det har jag svårt att se. Det finns ganska mycket skrivit i finansiella tidningar om värde av lojalitetsprogrammen: både som marginal och intäkter. Ta t.ex. United och samarbete med Chase gällande deras kreditkort:

    "Now, three months before Kirby becomes CEO, United is poised to catch up — but not fully. In a deal that surprised some analysts and industry watchers, United said Friday it agreed to a contract extension with Chase with better economics. In a filing with the U.S. Securities and Exchange Commission, United said the new deal, which expires in 2029, will increase cash flow by about $400 million this year."

    United May Still Lag Delta, American on Loyalty Revenue Even After New Credit Card Deal – Skift

    Nu har inte jag haft kommersiella diskussioner med SAS om detta på 10 år, men backar vi 10 år var både United och M&M inspiration för SAS. Med tanke på behovet av intäkter så är försäljning av poäng något som faktisk händer nu. Men som @gunry beskriver så skapar det andra utmaningar gällande balansräkningen.

    Men åter till huvudnyheten: nämligen varsel. Många prognoser från flygbolagen pekar på att det kommer ta till 2023-2024 innan vi är åter till 2019. Om ni googlar lite nyheter från andra flygbolag så ser det snarlikt ut. Tyvärr kommer inte detta som någon överraskning.
     
    Berglund, hco och Brandforce gillar detta.
  6. Remington Steele

    Remington Steele Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Snarare tvärt om. Eurobonus är en av SAS största tillgångar. Skulle SAS inte ha Eurobonus skulle t.ex inte jag resa med dom, särskilt på shorthaul.
     
    kerran1980, Brandten och Silferlood gillar detta.
  7. Homer

    Homer Medlem

    Eurobonus säljer poäng till Amex, Mastercard, webbutiker och får in pengar.
    Samtidigt går poängen nästan inte att använda i dag, det enda som kostar dem pengar är
    om någon köper djungelvål och gott & blandat för 5000 poäng per dag.
     
  8. mha321

    mha321 Medlem

    Nej, de enda två saker som förvånar mig är att det tog såhär lång tid (jag undrar om man timear det till att t.ex. Finland annonserade att de ger betydligt mer stöd till Finnair -- men samtidigt tror jag inte man kan reagera så snabbt), men också att man inte hårdare drar nytta av skillnaden i ländernas möjlighet till permitteringar. Visserligen flest varsel i Sverige, men de är väl också störst i Sverige...
     
    kerran1980 gillar detta.
  9. Patrik

    Patrik Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Senaste siffran jag hittar är 10.445 medelantal anställda, så knappt hälften av personalen, det är hårt!
    Trist, men inte oväntat, det kommer ta tid för flygbranschen att starta om efter detta.
     
  10. pep

    pep Medlem

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×