Senaste nytt

SAS vägrar efterregistrera poäng

flierman

Medlem
Om resan är bokad i Amadeus går det även att beställa en så kallad PNR history file på bokningen och vad som skett i den sedan start. Vet ej om det kostar pengar numera men inga jättesummor så det bör SAS kunna hjälpa till med.
 

jimZon

Medlem
Jag flög ARN - ORD - LAS - ORD - LAS i Januari / Februari i Y-klass. Jag tänkte inte så mycket mer på det men insåg några månader senare att poängen saknas. Försökte registrera dom online och via webformuläret men fick avslag.

Problemet uppstod när SAS hävdar att jag aldrig var med på planet. Resan är betald och aldrig blivit inställd men enligt deras "anteckningar" så var jag en "no show". Jag har varken biljetten kvar eller något annat bevis än själva kvittot på resan. Det enda som jag skulle kunna härleda till detta problem var att jag fick problem vid incheckningen. De fick återinskriva mig i systemet och jag fick en ny plats än vad som ursprungligen varit tilldelad mig.

Någon som varit med om likande och hur har ni löste detta problem? För mig så har detta blivit lite av en principfråga. Det är ju trots allt runt +15k poäng vi talar om.
 

jimZon

Medlem
Jo, bokningsbekräftelse och biljettnummer har jag. Men inget boardingpass eller liknande. Men SAS hävdar att jag aldrig flög med på planet. :(
 

palmen

Moderator
Det är av denna anledning jag alltid ha utskrivna boardingkort och sparar dessa. Det är det starkaste beviset vi som passagerare har på att vi flög, även om det inte är att likställa med att man faktiskt var ombord.
 

agehall

Medlem
De hävdar alltså att du inte var med på varken på SAS- eller UA-flighten? (antar att du flög UA ORD-LAS..?)

Det är ju lite jobbigt läge när man inte har boardingkort - dessa ska alltid vara i pappersform och sparas minst tills poängen kommit in imho. Jag hade ringt och pratat med SAS. Om du vet vilken plats du satt på så kanske det går att härleda därifrån.
 

Ormen

Medlem
Exakt samma sak hände mig för några år sedan (innan jag reste särskilt frekvent). Hade varit på möte i Oslo och skulle hem till Köpenhamn. Allt fungerade som det skulle men poängen registrerades ej. Kontaktade SAS som påstod att jag inte varit med på flighten. Hade tyvärr slängt mitt boardingkort och lyckades inte få några poäng, trots att jag till och med hade bilder från flighten.
Sedan dess är jag alltid extremt noga med att ha fysiska boardingkort som jag sparar åtminstone tills jag är säker på att poängen är inne.

Sammanfattningsvis tror jag det blir väldigt svårt för dig att få några poäng.
 
Toppen