Senaste nytt

SAS uppgraderingserbjudande idag på SK 909

Trumis

Medlem
Hej!

Vet inte om det var ett engångstillfälle eller återkommande men det var ett bra erbjudande.

Ja, vad ska man då säga? Jo, det är bättre, en behövlig uppfräschning av kabinen. Stolen är bra men jag tycker det är trängre jmf med den gamla. Jag är visserligen rätt stor så jag kanske märker det mer. Du har bättre avställningsytor i nya kabinen. Bältet är ett trepunktsbälte som ska användas under start och landning. Under flygning tar man bort den tredje delen och använder det som ett vanligt bälte.

Skärmen är ju mycket större än den gamla, jag tycker nog man kunde gått lite större men den är högupplöst så den känns modern. IFE-systemet är bra och reagerar snabbt. Utbudet är hyfsat, trodde det skulle vara betydligt mer omfattande men det kan vara så att det kommer mer när alla kabiner är utbytta för de kör med samma IFE-broschyr på nya som gamla. En sak jag inte såg på det nya var radio/musik-kanaler. Kan ha missat dem. Det finns en liten kontroll som man kan ta ut, den innehåller minimalt med knappar - ljud, lampa, crew om jag inte minns fel.

Man har ett eluttag och två USB-uttag. USB-uttagen var igång från det vi kom ombord men eluttaget kom inte igång förrän efter en stund efter take-off.

De nya NC-lurarna var sådär. Jag använde dem under drygt en timme innan jag bytte till mina egna Bose och de som SAS hade var inte särskilt imponerande.

Lite andra saker, personalen var väldigt trevlig och glada. Det märkts dock att det var första gången i nya kabinen för dem också. Det var mycket gissande och tillsammans med oss resenärer försöka finna rätt knappar och inställningar. En av FC sa i rätt sarkastiskt ton till några kollegor: "Det är ju tur att vi fått se systemet och allt nytt på VIDEO innan man står här....". Man lyckades avbryta IFE-systemet ett par gånger med att köra lite olika info-filmer från SAS som verkade vara gamla och lågupplösta. Tror det var mer misstag än att det faktiskt skulle ske.

Man kan precis som tidigare följa flygningen i IFE-systemet och även nu är det med en massa reklam från SAS. Det är ett jäkla otyg för när man sett det 2-3 ggr vet man att SAS är: bäst, ska få, ska köpa, ska erbjuda, kommer att, är..... osv.

Själva servicekonceptet ska vara förändrat men jag upplevde det inte som särskilt förändrat. Visst, det är lite mer att de lägger upp en sallad på vagnen istället för det är klart på tallrikar och det är inte bricka som förra gången jag flög (måltiden innan landning är det) men det är fortfarande en vagn med alla huvudrätterna staplade på varandra. Huvudrätten var god men som ni kan se på bilden, inte den roligaste "skålen" och rätt kladdig när den serverades.

Tillbaka till stolen, SAS har av någon anledning valt att inte har med en instruktion av hur stolen fungerar för man skulle tro det är enkelt och det borde det vara då antalet möjliga inställningar är begränsade. Dock har man missat lite självklara saker och det är helt oförståeligt. Det finns t ex en massagefunktion med tre lägen dock visar inte knappen vilket läge man har den i och min fungerade lite som den själv ville. Man kan ställa in ett ryggstöd men även det hade jag problem att justera så det var rätt, framför allt när jag skulle prova att sova en stund. Hur jag än tryckte på knapparna åkte inte ryggstödet bort och sovställningen blev dålig. Det var även lite sisådär med slutfinishen, några saker satt löst och plastdetaljer nere vid benen åkte nästan av om man kom åt den när man ändrade sittställning.

Sova i stolen då, ja, det är ju mycket bättre att inte ha känslan av att man glider ner. Kudden är ok men jag får nog be om att få en extra nästa gång för den är lite för platt. Något som faktiskt hade lyft upplevelsen ännu mer hade varit en tunn madrass för det är en del utrymmen som skapas när en stol blir säng på ett flygplan. Tyckte det var för varmt i kabinen men det är en smaksak. Det är en av anledningarna till att jag verkligen saknar ett eget "luftvred" som man har på de mindre planen. Jag vill gärna ha det lite svalare när jag flyger men det är sällan det är så.

Toaletterna har fått ett fönster mindre men är renoverade. Snackbaren finns kvar och erbjuder ungefär samma saker som tidigare.

Kortfattad slutsats: Det är på tiden och det är ett stort steg i rätt riktning men det finns saker som jag hoppas man rättar till och saker som man borde tänka på inför framtiden för att lyfta det lite till vilket hade behövts. Personalen verkar uppskatta lyftet och som passagerare märker man det.

Blir "straffad" för att jag fick flyga den nya kabinen när jag idag fick e-mail om att de bytt till ex LAN-planet på tisdag.....

Bälte.JPG Trepunktsbältet och kudden
IMG_4227.JPG Gillar färgerna. Mood-belysningen användes inte alls under flygningen (eller jag märkte det inte)
IMG_4230.JPG Inte riktigt sådan slutfinish som man hade kunnat förväntat sig
IMG_4238.JPG God mat men lite kladdig "skål", något man borde fixa innan man ställer ut den.
IMG_4241.JPG Toaletten
IMG_4249.JPG Måltid innan landning. Görs från vagnen av personalen.
IMG_4258.JPG Strålande väder hela flygningen. Boston om jag inte minns fel.
Reklam.JPG En av reklamsidorna om man följer flygningen som kommer igen och igen och igen....
Stolen.JPG Stolean
 

Attachments

  • IMG_4234.JPG
    IMG_4234.JPG
    324,5 KB · Visningar: 256
  • IMG_4251.JPG
    IMG_4251.JPG
    546,3 KB · Visningar: 232
  • IMG_4268.JPG
    IMG_4268.JPG
    428,7 KB · Visningar: 255
D

Deleted member 4971

Guest
@Trumis kul att läsa din upplevelse. Kändes det avskärmat mot andra passagerare eller vad man ska säga, där du satt?
 
Toppen