Senaste nytt

SAS Travel Wallet

Berglund

Medlem
Förhindrande av pengatvätt
Att fylla på ett pre-pay kort med ett annat är en form av enklare penningtvätt. Genom att göra så, förvanskar eller försvårar man möjligheten att spåra kapitalflöden. Därför kan banker och finansiella institutioner välja att stoppa dylika transaktioner med hänvisning till lagen om penningtvätt.
 

Hachans

Medlem
Att fylla på ett pre-pay kort med ett annat är en form av enklare penningtvätt. Genom att göra så, förvanskar eller försvårar man möjligheten att spåra kapitalflöden. Därför kan banker och finansiella institutioner välja att stoppa dylika transaktioner med hänvisning till lagen om penningtvätt.

Visst är det så. Dessutom är det manufactured spend eller churning och det är inte tillåtet någonstans om man blir påkommen, men det faller mer under rubriken ”övrigt” där kortföretagen ger sig rätten att stänga ditt konto för i princip vilken anledning som helst.
 

Skogi

Medlem
Höll på att sätta kvällskaffet i halsen när detta mejl trillade in i inkorgen likt en blixt från klar himmel.

Blandade känslor.

Men det verkar som att det finns en period mellan 18 december och 18 februari som kortet kommer att nå sin fulla potentinal.


Screenshot 2019-12-18 at 20.png
 

Robert flysas

Moderator
Vi vill gärna berätta för dig om några förändringar i Regler & Villkor som vi gör för ditt SAS EuroBonus Travel Wallet.


Från och med 18 december 2019:
  • Alla uttag från uttagsautomater är helt kostnadsfria – både hemma och utomlands..
  • Vi tar bort alla inaktivitetsavgifter på ditt konto.
  • Vi gör banköverföringar till ditt konto 100 % gratis.
Gäller fr.o.m. den 18 februari 2020:
  • På alla insättningar du gör från kredit och bankkort till ditt Travel Wallet i din hemmavaluta tillkommer en avgift på 0,5 % (minsta avgift 10 SEK/DKK/NOK 1 EUR/GBP per insättning).
  • Det är fortfarande helt gratis att sätta in pengar i alla utländska plånböcker (inga avgifter när du laddar en utländsk plånbok).
 

intuition

Medlem
Att fylla på ett pre-pay kort med ett annat är en form av enklare penningtvätt. Genom att göra så, förvanskar eller försvårar man möjligheten att spåra kapitalflöden. Därför kan banker och finansiella institutioner välja att stoppa dylika transaktioner med hänvisning till lagen om penningtvätt.
Långsökt.
Jag kan fylla på mitt Revolut kort genom att göra en banköverföring från Travelwallet. Är det alltså svårare att följa 800 kr som går från kreditkort till kreditkort än 800 kr som går från kreditkort till IBAN-systemet till kreditkort?
Penningtvättslagen anger väl dessutom att ansvaret är att institutet ska vidta åtgärder i förhållande till individens risk? Att neka samtliga transaktioner för alla kunder till ett visst institut med hänvisning till penningtvätt låter som overkill. Samtliga transaktioner till SEB och Swedbank borde blockeras med hänvisning till kända penningtvättar i baltikum... ;)

Visst är det så. Dessutom är det manufactured spend eller churning och det är inte tillåtet någonstans om man blir påkommen, men det faller mer under rubriken ”övrigt” där kortföretagen ger sig rätten att stänga ditt konto för i princip vilken anledning som helst.
Som sagt, jag hittar inga sådana regler i Travelwallets T&C.
Obs att de inte betalar några EB poäng för transaktionen. Måste vara årets sämsta "man spend" om det nu ska klassificeras som det...

Att de väljer att blockera det för att det hotar deras affärsidé (inlåsning av pengar och höga avgifter) är en helt annan sak.
 

M.K

Medlem
Gäller fr.o.m. den 18 februari 2020:
  • På alla insättningar du gör från kredit och bankkort till ditt Travel Wallet i din hemmavaluta tillkommer en avgift på 0,5 % (minsta avgift 10 SEK/DKK/NOK 1 EUR/GBP per insättning).
  • Det är fortfarande helt gratis att sätta in pengar i alla utländska plånböcker (inga avgifter när du laddar en utländsk plånbok).

Falsk marknadsföring. Jag kallar inte ett valutapåslag på ca 3,5% gratis.

Tråkigt med avgiften för insättningar. Jag får se hur jag gör nu efter den sista februari då mitt premium TW går ut. Är det värt det? Revolut känns så mycket bättre på alla sätt ( förutom EB poäng då).
 

Robert flysas

Moderator
Falsk marknadsföring. Jag kallar inte ett valutapåslag på ca 3,5% gratis.

Tråkigt med avgiften för insättningar. Jag får se hur jag gör nu efter den sista februari då mitt premium TW går ut. Är det värt det? Revolut känns så mycket bättre på alla sätt ( förutom EB poäng då).

Jag har alltid tyckt att detta kort känns överflödigt bland alla andra kort. Revolut, SAS MC Premium, SAS Amex Elite osv. En massa kort som funkar toppen. Har inte använt mitt Travel cash på över ett år nu. Men en del tycker det är ett bra kort, kanske beror på hur vi använder alla dessa kort.
 

M.K

Medlem
De har en del bra kampanjer. Nu när jag tänkte växla 35k till USD inför nästa resa innebär det denna gång 14500 extra EB till en växlingsavgift på drygt 1200sek. Fria ATM uttag också vid behov. Inte direkt billiga poäng även med Premium plus kampanj, men ett bra extra tillskott.

Med höjningen i februari och ingen premium efter det hamnar nog kortet långt ner i skrivbordslådan. Ingen inaktivitetsavgift framöver gör att jag ändå kan behålla det.
 
Last edited:
Toppen