Senaste nytt

SAS Travel Ready Center

Korkeken

Medlem
Å ena sidan känns det skönt att inte vara ensam, å andra sidan befarar jag nu ännu värre köer på Arlanda imorgon bitti. :(
exakt... misstänker köer och att det är ngt knas. Ringde SAS då mina dokument fortfarande inte är godkända och flyget avgår imorgon då jag kan checka in men får inget boarding kort. De sa att jag måste checka in på flygplatsen... Tur man är Diamond så lite mindre köer men hade ju helst velat slippa. Flög förra veckan och då var det inga problem alls med mobile check in och boarding kort.
 

Tomas E

Medlem
exakt... misstänker köer och att det är ngt knas. Ringde SAS då mina dokument fortfarande inte är godkända och flyget avgår imorgon då jag kan checka in men får inget boarding kort. De sa att jag måste checka in på flygplatsen... Tur man är Diamond så lite mindre köer men hade ju helst velat slippa. Flög förra veckan och då var det inga problem alls med mobile check in och boarding kort.
SK IT håller formen? :confused:
 

Tomas E

Medlem
Någon annan som har problem med Travel Ready Center idag? Submit-knappen förblir grå och går inte att trycka på, trots att jag fyllt i allt och laddat upp mitt vaccinationsintyg. Beter sig likadant på laptop och mobil.
Edit: funderar på om det kan vara ett problem att jag har en resebyråbokning, för online dyker det alltid upp en massa röda och grå varningsrutor om allt jag inte själv kan göra med min resa?
Det funkade inte online tidigare på morgonen idag heller. Däremot så fungerade ”grindvakten” till incheckningskön trevligt nog som ett slags manuell Travel Ready Center, vilket jag inte varit med om förut. Efter att ha sagt resmål och namn fick jag visa pass och covid-bevis samtidigt som han knappade på sin mobil. Därefter skickades jag till incheckning i automat + bag-drop utan att gå via resten av kön. Han måste ha ”låst upp” automat-incheckningen för mig med sitt mobilknappande. Glömde att fråga vilka resmål/passagerare som hanteras på detta (nya?) sätt. Uppenbarligen inte alla, för jag såg en medellång Plus/Gold-kö.
 
Precis så där var det i fredags när jag skulle hjälpa min mor som skulle ut och flyga på lördagen för första gången på 20 år.
Jag tog bort dom nerladdade filerna och gjorde om, vips så fungerade det bara.
 

MTheC

Medlem
Det funkade inte online tidigare på morgonen idag heller. Däremot så fungerade ”grindvakten” till incheckningskön trevligt nog som ett slags manuell Travel Ready Center, vilket jag inte varit med om förut. Efter att ha sagt resmål och namn fick jag visa pass och covid-bevis samtidigt som han knappade på sin mobil. Därefter skickades jag till incheckning i automat + bag-drop utan att gå via resten av kön. Han måste ha ”låst upp” automat-incheckningen för mig med sitt mobilknappande. Glömde att fråga vilka resmål/passagerare som hanteras på detta (nya?) sätt. Uppenbarligen inte alla, för jag såg en medellång Plus/Gold-kö.
Har varit så vid flera tillfällen under sommaren, tyvärr upplever jag att det varit negativt då det stoppat upp hela kön så om man ska vidare till Plus/gold-kön så kunde man inte ta sig dit för att den processen tog så lång tid (då samma person agerade grindvakt för att ta sig in till prioritykön). Så som så ofta när det gäller SAS bra idé men inte genomfört på ett bra sätt.
 

Tomas E

Medlem
Har varit så vid flera tillfällen under sommaren, tyvärr upplever jag att det varit negativt då det stoppat upp hela kön så om man ska vidare till Plus/gold-kön så kunde man inte ta sig dit för att den processen tog så lång tid (då samma person agerade grindvakt för att ta sig in till prioritykön). Så som så ofta när det gäller SAS bra idé men inte genomfört på ett bra sätt.
De var minst två nu, vi gick åt sidan medan han knappade och några andra gick förbi, så kanske har de optimerat lite? I slutet av juni hamnade jag i Plus-kön utan denna hantering, men det kan ha berott på att jag skulle till Storbritannien, för de behövde ju då kolla flera olika dokument. Jag minns att jag även då fick frågan vart jag skulle resa, men tänkte då inte mer på varför de ställde frågan. Därav kommentaren att detta upplägg var nytt för mig.
 

MTheC

Medlem
De var minst två nu, vi gick åt sidan medan han knappade och några andra gick förbi, så kanske har de optimerat lite? I slutet av juni hamnade jag i Plus-kön utan denna hantering, men det kan ha berott på att jag skulle till Storbritannien, för de behövde ju då kolla flera olika dokument. Jag minns att jag även då fick frågan vart jag skulle resa, men tänkte då inte mer på varför de ställde frågan. Därav kommentaren att detta upplägg var nytt för mig.
Är ju lite bättre då - jag lämnade faktiskt feedback på det i somras vid 2 tillfällen men trodde att det bara ignorerades.
 

igelkotten

Medlem
De var minst två nu, vi gick åt sidan medan han knappade och några andra gick förbi, så kanske har de optimerat lite? I slutet av juni hamnade jag i Plus-kön utan denna hantering, men det kan ha berott på att jag skulle till Storbritannien, för de behövde ju då kolla flera olika dokument. Jag minns att jag även då fick frågan vart jag skulle resa, men tänkte då inte mer på varför de ställde frågan. Därav kommentaren att detta upplägg var nytt för mig.

I söndags kunde damen i incheckningen knappt tro att UK krävde negativt test trots vaccineringsintyg. Hon ringde runt till massa kollegor för att diskutera och kallade även på hennes andra kollegor. Efter 10 minuter av dessa diskussioner, och under tiden kunde ingen annan få hjälp, så accepterade hon reglerna, stämplade våra boardingkort "documents checked" och önskade oss trevlig resa.

Vi visade alltså aldrig upp varken vaccinintyg, negativt test eller att vi fyllt i PLF :p
 

Volatyle

Medlem
Nån annan som har problem med Traverl-ready center? Vi flyger på onsdag 0600 (alltså inom gränsen för 72h) men jag får följande fel när jag slår in vår reference + namn:

"Your booking reference or destination is not available in SAS Travel Ready Center. Please check the list of Travel Ready Center destinations on our FAQ. If your destination is not on the Travel Ready Center list, you can still check-in online and then proceed to the airport for manual processing if necessary."

Detta trots att vi flyger till Alicante, som då ska vara en av destinationerna där ready center är möjligt... Sitter nu i kö till kundtjänst, men har en känsla av att dom inte kommer kunna svara utan be mig göra allt manuellt på flygplatsen (vilket, vi såklart vi gärna undviker mtp avgångstiden 06:00) (!)

EDIT: Kundtjänst svarat, "ingen aning, jättekonstigt - ni får prova manuellt på flygplatsen"
Frågade om det finns någon avdelning som faktiskt kan svara på frågor kring Travel Ready Center - svaret var Nej, dom på kundtjänst vet ingenting om den tjänsten... Jaja, som förväntat helt enkelt.

Vol
 
Last edited:
Toppen