Senaste nytt

SAS trafikerar endast Umeå, Kiruna, Luleå och Visby from 06APR-2020

Byfånen

Medlem
Med risk att kvalificera in på topplistan för det mest meningslösa och coronauttråkade inlägget så är väl även denna typ av frakt "post" även om kunden inte är just Post Nord. :)

Haha, visst är det så om det ligger brev i. Det ligger mest mindre paket i dessa påsar dock så är man fortsatt petig så är det inte post.

Det ursprungliga inlägget handlade om postgången vilket i princip är synonymt med PostNord när det gäller postflyg (det är inte en speciellt attraktiv marknad för privata aktörer om vi säger så). Men visst kan det vara så att de väljer dessa linjer för att kunna upprätthålla infrastruktur för expressförsändelser, inte just specifikt för post.
 

Homer

Medlem
Haha, visst är det så om det ligger brev i. Det ligger mest mindre paket i dessa påsar dock så är man fortsatt petig så är det inte post..

Är man petig så är definitionen enligt postlagen

postförsändelse: en adresserad försändelse som väger högst 20 kg och som överlämnas i den slutliga form i vilken den ska transporteras av en tillhandahållare av posttjänster
Postlag (2010:1045) Svensk författningssamling 2010:2010:1045 t.o.m. SFS 2018:370 - Riksdagen
 

palmen

Moderator
Party pooper, men vi avbryter härmed diskussionen om vad som är post eller inte och liknande diskussioner. Fortsätt gärna diskutera de fåtal linjer som nu sas kommer att trafikera.

/Moderator
 

fcx

Medlem
Party pooper, men vi avbryter härmed diskussionen om vad som är post eller inte och liknande diskussioner. Fortsätt gärna diskutera de fåtal linjer som nu sas kommer att trafikera.

/Moderator

Den där varningen kom som ett brev på posten (förlåt).

On topic: nu har SAS laddat tidtabellerna, och tidigare mediaspekulationer om att trafiken skulle ske med bara en maskin visade sig felaktiga. Dessutom så handlar det enbart om direktflighter till/från Stockholm:

ARN-KRN 1200-1330 SK 1042
KRN-ARN 1400-1530 SK 1045
ARN-VBY 1215-1300 SK 79
VBY-ARN 1325-1415 SK 80
ARN-UME 1745-1845 SK 2030
UME-ARN 1920-2025 SK 2031
ARN-LLA 1750-1905 SK 16
LLA-ARN 1930-2045 SK 19


Mer normala tidtabeller inrikes är laddade från 14 april just nu, med andra destinationer än ovanstående. Gissar att det datumet kan komma att justeras.
 

lucasd

Medlem
Den där varningen kom som ett brev på posten (förlåt).

On topic: nu har SAS laddat tidtabellerna, och tidigare mediaspekulationer om att trafiken skulle ske med bara en maskin visade sig felaktiga. Dessutom så handlar det enbart om direktflighter till/från Stockholm:

ARN-KRN 1200-1330 SK 1042
KRN-ARN 1400-1530 SK 1045
ARN-VBY 1215-1300 SK 79
VBY-ARN 1325-1415 SK 80
ARN-UME 1745-1845 SK 2030
UME-ARN 1920-2025 SK 2031
ARN-LLA 1750-1905 SK 16
LLA-ARN 1930-2045 SK 19


Mer normala tidtabeller inrikes är laddade från 14 april just nu, med andra destinationer än ovanstående. Gissar att det datumet kan komma att justeras.
Det är ju dock SAS själva som påstått att det ska ske med ett flygplan: SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik - SAS

Och är tidtabellerna verkligen förändrade? Tiderna har ju sett ut sådär tidigare för de aktuella SK-numren... Har du fått info om att det är de NYA tiderna och inte bara de flighter som ska gå, men ska förändras tidtabellsmässigt?
 

Tongen2

Medlem
Det är ju dock SAS själva som påstått att det ska ske med ett flygplan: SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik - SAS

Och är tidtabellerna verkligen förändrade? Tiderna har ju sett ut sådär tidigare för de aktuella SK-numren... Har du fått info om att det är de NYA tiderna och inte bara de flighter som ska gå, men ska förändras tidtabellsmässigt?

Kör inte SAS ATR 72 till Visby rätt ofta? Dvs inte SAS egna plan?
Har flugit rätt många ATR72 till SDL det senaste som är opererad av Nordica och reggade i Estland.
Så rent tekniskt är det ju inte SAS egna plan. (?) Råder tolkningsfråga på vad ett plan egentligen betyder här tror jag!
 
Toppen