Senaste nytt

SAS trafikerar endast Umeå, Kiruna, Luleå och Visby from 06APR-2020

Ricci

Medlem
Att det går snabbtåg till Malmö?
Det går tåg till/från Umeå också....och jag tror det är fler människor från Skåne som behöver ta sig till/från Stockholm än från Umeå?
Med tanke på att vi inte får resa till Kastrup även om vi har dagsaktuell flygbiljett.
 

Canadien

Medlem
Det går tåg till/från Umeå också....och jag tror det är fler människor från Skåne som behöver ta sig till/från Stockholm än från Umeå?
Med tanke på att vi inte får resa till Kastrup även om vi har dagsaktuell flygbiljett.
?
Ett om dagen utan byte STO-Umeå
Fem om dagen till Malmö

Dessutom 6h20 till Umeå vs 4h20 till Malmö.

Till Umeå

SmartSelect_20200403-201455_Firefox.jpg



Till Malmö

SmartSelect_20200403-201543_Firefox.jpg



Edit, skrev Luleå först men det är Umeå tabellen gäller, och tiden 6h20
 

lucasd

Medlem
Varför inte flyga 1-2 flyg om dagen till/från MMX också?
Antagligen för att marknaden inte ser ett intresse av det. Det finns en anledning till att SAS har valt linjerna de har valt.

Ingen här kommer kunna svara på varför man inte valt att flyga till Malmö, men det finns garanterat flera olika anledningar till det. Tåget till/från Malmö är nog en större konkurrent än man kan tro.

Linjen ARN-MMX anses väl inte heller vara samhällskritisk, säkerligen tack vare flertalet avgångar med tåg.
 

Ricci

Medlem
Antagligen för att marknaden inte ser ett intresse av det. Det finns en anledning till att SAS har valt linjerna de har valt.

Ingen här kommer kunna svara på varför man inte valt att flyga till Malmö, men det finns garanterat flera olika anledningar till det. Tåget till/från Malmö är nog en större konkurrent än man kan tro.
Helt klart!
Förra året hade SAS från MMX konkurrens från Norwegian, BRA och med tåg SJ och Snälltåget.
Dessutom konkurrerade SAS själv ut sig med flyg CPH - ARN och med Norwegian.
Från måndag finns bara SJ kvar och hur var det nu med trängsel med tåg..?!
Så jag tror fortfarande att våra myndigheter inte behövt stoppa in många pengar för att hålla linjen MMX-ARN levande ( t ex 7-12 avgångar i veckan) tills vi Sydsvenskar får resa från CPH igen.

Edit: Nu tänker jag själv inte resa de närmaste veckorna men jag bryr mig om tex våra riksdagsledamöter som måste sitta på ett överfullt tåg.
 

Hachans

Medlem
Helt klart!
Förra året hade SAS från MMX konkurrens från Norwegian, BRA och med tåg SJ och Snälltåget.
Dessutom konkurrerade SAS själv ut sig med flyg CPH - ARN och med Norwegian.
Från måndag finns bara SJ kvar och hur var det nu med trängsel med tåg..?!
Så jag tror fortfarande att våra myndigheter inte behövt stoppa in många pengar för att hålla linjen MMX-ARN levande ( t ex 7-12 avgångar i veckan) tills vi Sydsvenskar får resa från CPH igen.

Edit: Nu tänker jag själv inte resa de närmaste veckorna men jag bryr mig om tex våra riksdagsledamöter som måste sitta på ett överfullt tåg.
Riksdagsledamöterna är redan hemma. Riksdag och utskott sker med minimalt antalet ledamöter just nu. Känner flera i riksdagen och det är spännande att se hur de leder landet just nu i sociala medier. De flesta av dem stannar uppe i Stockholm i sina övernattningslägenheter. Det är knappt någon som åker tåg. SJ har ingen personalbrist, de ställer in pga ingen efterfrågan. De har börjat med seatblock i vagnarna dessutom. Och den enda riksdagsledamoten jag vet som reser åker nattåg, i egen kupé.

Att SAS fortsätter flyga till vissa orter har mer att göra med postgången misstänker jag. Postengår delvis med flyg till Norrland och Gotland fortfarande, medan den går med tåg och lastbil söderut.
 

SK989

Medlem
Efterfrågan på inrikes resor är mycket låg. En normal vardag har SJ hela 18 avgångar med X2000 på sträckan Stockholm - Göteborg. Många av dessa avgångar är som regel helt fullbokade. Idag har SJ 4 avgångar med X2000 på sträckan och med glest antal passagerare. Det är nog förklaringen till att SAS släpper Göteborg samt Malmö - efterfrågan är för låg helt enkelt. Umeå har väl helt enkelt en tillräcklig efterfrågan på flygresor till Stockholm för att köra en tur per dag.
 

Abbs

Medlem
Riksdagsledamöterna är redan hemma. Riksdag och utskott sker med minimalt antalet ledamöter just nu. Känner flera i riksdagen och det är spännande att se hur de leder landet just nu i sociala medier. De flesta av dem stannar uppe i Stockholm i sina övernattningslägenheter. Det är knappt någon som åker tåg. SJ har ingen personalbrist, de ställer in pga ingen efterfrågan. De har börjat med seatblock i vagnarna dessutom. Och den enda riksdagsledamoten jag vet som reser åker nattåg, i egen kupé.

Att SAS fortsätter flyga till vissa orter har mer att göra med postgången misstänker jag. Postengår delvis med flyg till Norrland och Gotland fortfarande, medan den går med tåg och lastbil söderut.
SJ har visst personalbrist, du har direkt fel.
 
Toppen