Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

SK4628

Medlem
Jar ringde 08-7974040 för en ombokning förra veckan och blev först kopplad till en svensktalande. Hon kopplade dock bort mig när hon skulle kolla upp något och när samtalet återupptogs så var det med en som pratade engelska.
Jag har också blivit kopplad till en engelsspråkig kvinna "amex-avdelningen" enl den svensktalande supporten (på amex-numret) när det gällde återapplicering av en voucher som fallit bort iom ombokning online av en SAS-bokning. Inte helt lätt att förstå hur de jobbar!
 

Tamas

Medlem
Jag hamnade i en märklig situation med min poäng-bokning.
Det var en del ändringar fram och tillbaka och tänkte att kombinera Kanada och Florida under resan. Då blev det flyg till YYZ och hemvägen MIA-YUL-ZRH-GOT med avsikt att boka nåt revenue ner till Florida.
Några dagar innan årsslutet bestämde vi dock oss att inte riskera att åka in/ut USA och Kanada med alla snabb-ändrade regler utan stanna i Kanada, så ringde jag in den 30/12 och bad om att ta bort MIA-YUL benet. Agenten sa att allt bra, skickar bara vidare till skatteomräkning och bekräftelse kommer i mejl sen. Det var inget konstigt med det tyckte jag, men mejlet dök aldrig upp.
Jag ringde flera ggr under januari och fick svaret att allt bra med ändringen och ligger i kö hos EB avdelningen.

Idag fick jag nog, ringde in och sa att jag vill ha det löst. Då kollade upp hjälpsamma agenten och såg att ändringen den 30/12 var bara skatteomräkning men fortfarande med MIA-YUL benet på biljetten, dvs. agenten gjorde ingen ändring i december. I och med att vouchern har gått ut verkar att det är inget att göra, sitter med en resa som vi förmodligen kommer inte kunna utnyttja.

Jag hoppas att mitt samtal den 30:e var inspelad och de kommer hitta den, men undrar om nån vet vad jag har för eskaleringsvägar? Det är omöjligt att få nåt vettigt svar genom vanliga kundsupport kontakt adresser. Vad hade ni gjort?
 

palmen

Moderator
Jag hamnade i en märklig situation med min poäng-bokning.
Det var en del ändringar fram och tillbaka och tänkte att kombinera Kanada och Florida under resan. Då blev det flyg till YYZ och hemvägen MIA-YUL-ZRH-GOT med avsikt att boka nåt revenue ner till Florida.
Några dagar innan årsslutet bestämde vi dock oss att inte riskera att åka in/ut USA och Kanada med alla snabb-ändrade regler utan stanna i Kanada, så ringde jag in den 30/12 och bad om att ta bort MIA-YUL benet. Agenten sa att allt bra, skickar bara vidare till skatteomräkning och bekräftelse kommer i mejl sen. Det var inget konstigt med det tyckte jag, men mejlet dök aldrig upp.
Jag ringde flera ggr under januari och fick svaret att allt bra med ändringen och ligger i kö hos EB avdelningen.

Idag fick jag nog, ringde in och sa att jag vill ha det löst. Då kollade upp hjälpsamma agenten och såg att ändringen den 30/12 var bara skatteomräkning men fortfarande med MIA-YUL benet på biljetten, dvs. agenten gjorde ingen ändring i december. I och med att vouchern har gått ut verkar att det är inget att göra, sitter med en resa som vi förmodligen kommer inte kunna utnyttja.

Jag hoppas att mitt samtal den 30:e var inspelad och de kommer hitta den, men undrar om nån vet vad jag har för eskaleringsvägar? Det är omöjligt att få nåt vettigt svar genom vanliga kundsupport kontakt adresser. Vad hade ni gjort?
Det går tyvärr inte eskalera på sas vilket är frustrerande men kan ändå förstå att man inte låter kunder eskalera ärenden.
Det du kan göra är att ligga på tills någon tar tag i det och gör sitt jobb. Ring 1-2 ggr per dag och var lugn och sansad och be om hjälp då de onekligen missat något. Rent tekniskt kan de förlänga vouchern, men det kräver att någon tar det internt dit och där är du tyvärr utlämnad till personen du pratar med.
 

Tamas

Medlem
Det går tyvärr inte eskalera på sas vilket är frustrerande men kan ändå förstå att man inte låter kunder eskalera ärenden.
Det du kan göra är att ligga på tills någon tar tag i det och gör sitt jobb. Ring 1-2 ggr per dag och var lugn och sansad och be om hjälp då de onekligen missat något. Rent tekniskt kan de förlänga vouchern, men det kräver att någon tar det internt dit och där är du tyvärr utlämnad till personen du pratar med.
Det krävdes inte fler än 1 till samtal. En ännu hjälpsammare agent fixade allt, sa att eftersom det var omräkning i dec utan egentligen ändring kan man ana att nåt var inte helt rätt, så fixade han allt. Guldstjärna för honom!
 

palmen

Moderator
Det krävdes inte fler än 1 till samtal. En ännu hjälpsammare agent fixade allt, sa att eftersom det var omräkning i dec utan egentligen ändring kan man ana att nåt var inte helt rätt, så fixade han allt. Guldstjärna för honom!
Ja det finns riktiga stjärnor som gör det som är rätt istället för att vilja ta nya samtal utan att försöka lösa fel.
 

henke12

Medlem
Alltså hur svårt kan det vara?

5 personer på 3 olika PNR.

Umeå-Toronto-Umeå samt Stockholm-Toronto-Stockholm

På hemresan ställs ZRH-ARN in vilket medför 6h+ väntan i ZRH.
Hittar smidigare hemresa via FRA.

Agent 1: nä, det går inte. Men det är ju 8 lediga platser Toronto-Frankfurt? Ja, men om du tar 2 på första bokningen försvinner resten.

Agent 2: ja, det går. efter 20-30 minuters knappande så bryts det...

Agent 3: Swish swosh, 2 första bokningarna fixade på 5 minuter. Sista bokningen behövde dock HOLD på 15 minuter. Sen upptäckte jag att han även bokat av sista benet på utresan. Men som tur var fanns det fortfarande platser..


Men omskrivningen kunde ta uppåt 1 vecka så jag är inte övertygad ännu
 

Tamas

Medlem
Alltså hur svårt kan det vara?

5 personer på 3 olika PNR.

Umeå-Toronto-Umeå samt Stockholm-Toronto-Stockholm

På hemresan ställs ZRH-ARN in vilket medför 6h+ väntan i ZRH.
Hittar smidigare hemresa via FRA.

Agent 1: nä, det går inte. Men det är ju 8 lediga platser Toronto-Frankfurt? Ja, men om du tar 2 på första bokningen försvinner resten.

Agent 2: ja, det går. efter 20-30 minuters knappande så bryts det...

Agent 3: Swish swosh, 2 första bokningarna fixade på 5 minuter. Sista bokningen behövde dock HOLD på 15 minuter. Sen upptäckte jag att han även bokat av sista benet på utresan. Men som tur var fanns det fortfarande platser..


Men omskrivningen kunde ta uppåt 1 vecka så jag är inte övertygad ännu

Ligga på dem efter 2-3 dagar om du inte får mejlet om ändringarna. Jag hamnade i en sån situation just med en AC bokning att de har inte gjort ändringen i tid och försvann platserna.
 

Sir Lemon

Medlem
Ville bokat en GOT-ARN-HEL igår inför flight idag. Insåg på sidan att min flight hade 55 minuter vändtid. Ringde därför in. Får då beskedet att ”poängistfcash” enbart kan bokas online. Agenterna hävdar att det de har möjligheter att boka är cash eller ren poängresa. Är det verkligen så här det är tänkt? Mitt samtal hade inget med platstillgång att göra utan ville köpa en biljett cash-+points) trots att det fattades fem min i SAS angivande av minimum Connection Time.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Ville bokat en GOT-ARN-HEL igår inför flight idag. Insåg på sidan att min flight hade 55 minuter vändtid. Ringde därför in. Får då beskedet att ”poängistfcash” enbart kan bokas online. Agenterna hävdar att det de har möjligheter att boka är cash eller ren poängresa. Är det verkligen så här det är tänkt? Mitt primtal hade inget med platstillgång att göra utan ville köpa en biljett trots att det fattades fem min i minimum Connection Time.
Är det under MCT så är det under MCT, då får man boka två enkelbiljetter med de risker som det innebär...
 
Toppen