Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

palmen

Moderator
Jag ringde vanliga supporten nyligen för att göra ändringar till min 2-4-1 bokning som jag lyckades boka igår, fredag. Killen jag pratade med nu sa att han kunde inte göra ändringar till en AmEx bokning utan jag måste vänta tills måndag och ringa dem direkt. Är det sant? Jag trodde att vanliga support kunde också hjälpa.
Det är så det "alltid" varit. Om man haft tur har man ibland kunnat byta via vanliga supporten om den man pratar med har access till detta (vilket är relativt ovanligt). Har funnits några tillfällen tidigare när vanliga supporten hjälpt till under kortare perioder, men det är snarare undantaget som bekräftar regeln.
 

Baker421

Medlem
Tack för svaret! Jag ringde igen bara att se (väntetiden idag var bara ca 12-15 minuter). Pratade med en trevlig kvinna som kunde faktiskt göra ändringar, men tyvärr kunde inte hitta just de platserna jag vill ha. Då blir det ett nytt försök på måndag!
 

011430121

Medlem
Har en bokning som var från början ARN-AMS-IAH-MSY-EWR-ZRH-ARN det finns en annan BC medlem som har samma bokning

Självklart har vi fått många ändringar på MSY-EWR men detta har oftast bara varit några minuter hit och dit, en ändring var dock på en timme

AMS-IAH Har ändrats till AMS-EWR-IAH med ca 3 timmars senare ankomst

I veckan kom att SAS har ändrat ARN-AMS tidigarelagd avgång med ca 1,5 timme ( detta är dagen före vår avgång AMS-EWR-IAH)

Med tanke på läget i USA tror jag att vi inte kommer in i USA, resan skall åkas i början av oktober.

Ringde idag och skulle avboka, agenten sa du kommer att få tillbaka dina poäng men vi behåller 450 kr eftersom ändringen är mindre än 3 timmar, (Jag hade inte en aning om 3 timmarsregeln) du är inte berättiga att ändra och att få tillbaka 450 kr
Jag påpekade om ändringen AMS-IAH, agenten sa att det var mer än 15 dagar sedan jag hade fått ändringen det kunde jag inte begära nu, jag fick informationen för 3,5 veckor sedan

Jag förstår att det finns regler och jag känner till 15 dagars regalen ibland är den 10 dagar och har väl även varit 5 dagar

Jag kommer inte att sitta utanför ICA och tigga om jag inte får tillbaka de 450 kr, men attityden ha sa det på retar mig så mycket, undrar om han vet vem som ser till att han har ett jobb och får lönen.

Sedan frågade jag om en London resa jag har, undrade om man kunde få en voucher om jag avbokade den, jo det skulle jag få, bad honom att avboka resan, då svarar han det kan du göra på hemsidan, frågade återigen om han inte kunde göra det ( jag var lite förbannad över hans ovilja) gå in på hemsidan sa han så gör en robot det åt dig!

Avslutade samtalet med att jag var besviken över den service jag fick och de finns ju fler bolag att flyga med, fick till svar ”valet är ju ditt”

Jag skiter i 450 kr, men det som gör mig upprörd är hur han behandlarn kunderna och speciellt i dessa tider

Ringde SAS idag igen om denna bokning, fick tala med en lugn och sansad yngling, bokade av biljetten och frågade vad kommer du att kreditera förbelopp, han svarade hela beloppet efter som vi har bytt nummer på flygningen och ändrat avgången.
Här var det inget snack om tre timmar som den personen jag talade med i förra veckan sa att de inte kunde betala tillbaka 450 kr för att de var en för liten tidtabellsändring, jag hade inte koll på att det var ett nytt SK nummer.

SAS med en sådan trevlig person som jag talade med idag så får ni även i fortsättningen förtroendet att flyga mig!
 

SK989

Medlem
Idag var det premiär för mig att ringa "nya Tallinn". Beräknad väntetid (är EBS) skulle bli 17 minuter men det gick nog på 12 - 13 minuter (mitt på dagen en vardag). Jag skulle boka fyra personer i Plus Stockholm - Washington med SAS och hade i förväg kollat på nätet att det fanns tillgänglighet. Eftersom jag ville använda två Amex-vouchers och ha en och samma bokning går det inte att boka på nätet utan jag var tvungen att ringa in.

Killen som svarade lät inte jätteengagerad utan typiskt norrländsk sävlig. Jag sa precis vad jag ville ha och det hittade han snabbt. Allt som allt tog samtalet två-tre minuter inklusive att lämna namn m.m. för samtliga passagerare. Jag betalade ingen serviceavgift alls utan bara för skatterna (885 kr per person) och då sa jag ingenting om att det inte går att boka på nätet när man vill använda två vouchers i samma bokning. När vi la på luren hade betalningslänken från SAS kommit och när jag betalat trillade biljetterna in i mejlen. Precis så här ska det ju funka! Är helt nöjd.
 

Mr Basic

Medlem
Ringde SAS idag igen om denna bokning, fick tala med en lugn och sansad yngling, bokade av biljetten och frågade vad kommer du att kreditera förbelopp, han svarade hela beloppet efter som vi har bytt nummer på flygningen och ändrat avgången.
Här var det inget snack om tre timmar som den personen jag talade med i förra veckan sa att de inte kunde betala tillbaka 450 kr för att de var en för liten tidtabellsändring, jag hade inte koll på att det var ett nytt SK nummer.

SAS med en sådan trevlig person som jag talade med idag så får ni även i fortsättningen förtroendet att flyga mig!

Idag var det premiär för mig att ringa "nya Tallinn". Beräknad väntetid (är EBS) skulle bli 17 minuter men det gick nog på 12 - 13 minuter (mitt på dagen en vardag). Jag skulle boka fyra personer i Plus Stockholm - Washington med SAS och hade i förväg kollat på nätet att det fanns tillgänglighet. Eftersom jag ville använda två Amex-vouchers och ha en och samma bokning går det inte att boka på nätet utan jag var tvungen att ringa in.

Killen som svarade lät inte jätteengagerad utan typiskt norrländsk sävlig. Jag sa precis vad jag ville ha och det hittade han snabbt. Allt som allt tog samtalet två-tre minuter inklusive att lämna namn m.m. för samtliga passagerare. Jag betalade ingen serviceavgift alls utan bara för skatterna (885 kr per person) och då sa jag ingenting om att det inte går att boka på nätet när man vill använda två vouchers i samma bokning. När vi la på luren hade betalningslänken från SAS kommit och när jag betalat trillade biljetterna in i mejlen. Precis så här ska det ju funka! Är helt nöjd.
Det finns fortfarande hopp för SAS. :) Synd bara att det går hundra gruskorn per guldkorn….bara sätta igång och vaska.
 

Maja

Medlem
Vet inte vad jag ska säga om dagens samtal. Inledningen kändes så sannerligen inte trygg...

Behövde boka av min resa till Tokyo i början på november då det i veckan äntligen kom en ombokning. Har varit A340 länge på hemresan, och vi vet ju alla vad det innebär. Fick en ombokning till dagen innan och därmed ett solklart fall där jag får boka av resa, få tillbaka poängen och vouchern ska förlängas.

Inget bra intryck alls då agenten först skulle undersöka om poängen hade gått ut (jag är EBD) så fick upplysa honom att det inte var aktuellt med tanke på min status, nästa steg är att han säger att vouchern då brinner inne, men fick även där upplysa honom om vad som gällde då det faktiskt är SAS som bokat om mig med över ett dygn. Efter många om och men är resan avboka och det återstår att se när vouchern kommer åter (skulle skickas till någon särskild avdelning), skatterna skulle jag ha inom 7 arbetsdagar och poängen skulle komma direkt (vilket de har gjort).

Nästa ombokning var där jag fått ett förslag på nytt anslutningsflyg från MUC-LHR vilket innebär att jag hade 55 min på LHR. Fick påtala att det är under minimum connection time. Fick igenom min ombokning och får gilla läget att jag har över 8h på Heathrow på nyårsdagen... Får innerligt hoppas att loungerna är öppna.

Dock går jag helt bet på att ens hitta en ynka plats (behöver egentligen 3 platser) GOT-SFO.

Har hittat tillgänglighet med United för 1 person, men den hittade man inte heller. AirCanads tillgänglighet har jag helt gett upp. Det finns hur många platser som helst, men ingen tillgänglighet till Eurobonus. :eek::(
 

Davvelavve

Medlem
Har hittat tillgänglighet med United för 1 person, men den hittade man inte heller. AirCanads tillgänglighet har jag helt gett upp. Det finns hur många platser som helst, men ingen tillgänglighet till Eurobonus. :eek::(

Jag har svårt att förstå varför andra *A bolag ska ha bättre tillgänglighet än andra (på andra bolags awards) . Det verkar ju inte vara en ömsesidigt samarbete eller så är det sas som begränsar det själva.
Jag hittar samma resor jag kollat på United, air Canada och copa som visar tillgänglighet på samma flighter men ändå så finns det inte hos sas.
 

Senator

Moderator
Jag har svårt att förstå varför andra *A bolag ska ha bättre tillgänglighet än andra (på andra bolags awards) . Det verkar ju inte vara en ömsesidigt samarbete eller så är det sas som begränsar det själva.
Jag hittar samma resor jag kollat på United, air Canada och copa som visar tillgänglighet på samma flighter men ändå så finns det inte hos sas.

Just relationen United/Air Canada/Lufthansagruppen skulle det finnas en logik som heter Star Alliance North Atlantic Joint Venture. Att dessa bolag skulle ha mer/extra platser inom denna konstellation skulle vara naturligt. Samma när SAS och Singapore startade en Joint Venture. Bättre blev det när SQ öppnade ARN-SIN. I det fallet i fördel SAS EuroBonus. Men att t.ex. Avianca skulle ha mer tillgänglighet på Lufthansa känns märkligt.

En spekulation är att SAS för tillfälle inte vill ta all inventory som finns av kostnadsskäl. Alternativt har kostnaderna mellan bolagen ändrats. Jag har ingen statistik, men jag spekulerar att andelen av resor som bokas på andra Star Alliancebolag är proportionerligt mycket högre bland EuroBonusmedlemmar jämfört med andra bolag inom alliansen. Det skulle kunna medföra att den andel av platser som allokeras är redan tagna.

Men det som verkar var tydligt är att EuroBonusmedlemmar har svårt att hitta platser som andra verkar kunna komma åt.
 

inka

Medlem
När vi la på luren hade betalningslänken från SAS kommit och när jag betalat trillade biljetterna in i mejlen. Precis så här ska det ju funka! Är helt nöjd.
Brukar man kunna välja att få betalningslänk istället för att betala via telefon?
 
Last edited:
Just relationen United/Air Canada/Lufthansagruppen skulle det finnas en logik som heter Star Alliance North Atlantic Joint Venture. Att dessa bolag skulle ha mer/extra platser inom denna konstellation skulle vara naturligt. Samma när SAS och Singapore startade en Joint Venture. Bättre blev det när SQ öppnade ARN-SIN. I det fallet i fördel SAS EuroBonus. Men att t.ex. Avianca skulle ha mer tillgänglighet på Lufthansa känns märkligt.
Jag ville nyligen byta datum på några Lufthansa-flyg och jag såg tillgänglighet hos AeroPlan, United, Aegean samt LifeMiles och jag gjorde 3 HUACA, men ändå gick det inte att boka om. @LSH har en teori här: Frågor om att boka Eurobonus award resa | Sida 529 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Toppen