Senaste nytt

SAS strejken kan bli samhällsfarlig

mha321

Medlem
Nu är förvisso SAS ett privat aktiebolag, men då dess ägare är staten torde det vara betydligt enklare för staten att agera (dvs gå in och avbryta konflikten) om denna konflikt drar ut på tiden och hamnar i ett läge där den är att betrakta som samhällsfarlig. En utförsäljning av SAS skulle göra den process, om kanske inte omöjlig, åtminstone betydligt svårare.
Rätt mycket inrikesterafik går ju med CityJet, och där har ju staten ännu mindre inflytande :)

Rent krasst kanske det är där någonstans man har en framtid -- ett bolag med tydligt statlig ägande som enbart flyger inrikes, och sedan har avtal för att leverera ner i Europa med andra bolag, som utför den trafiken med marknadskonkurrens. På det sättet kan man säkerställa den så viktiga inrikestrafiken.
 
Rätt mycket inrikesterafik går ju med CityJet, och där har ju staten ännu mindre inflytande :)

Rent krasst kanske det är där någonstans man har en framtid -- ett bolag med tydligt statlig ägande som enbart flyger inrikes, och sedan har avtal för att leverera ner i Europa med andra bolag, som utför den trafiken med marknadskonkurrens. På det sättet kan man säkerställa den så viktiga inrikestrafiken.
Ja, det går ju givetvis att diskutera om den nuvarande lösningen är den bästa. Att flyga chartersvenskar till Las Palmas är väl knappast samhällsviktig verksamhet, men däremot fungerande inrikesflyg i ett avlångt och glesbefolkat land. Poängen är att staten, enligt mig, ska kunna garantera att inrikesflyget går vid tillfällen när privata aktörer inte kan göra det (ekonomisk kollaps, allvarlig samhällskris, krig osv).
 

Homer

Medlem
I Spanien, där det inte längre finns statligt ägda flygbola (20 år sedan Iberia privatiserades)
bestämmer Ministerio de Fomento (ungefär Transportstyrelsen) hur omfattande en strejk får vara.
Brukar handla om att inte alla flyg på rutter som t.ex Almería-Sevilla, Badajoz-Madrid, Badajoz-Barcelona, fastlandet till de olika kanarieöarna osv. får ställas in

Exempel: Air Nostrum strejken för några veckor sedan Google Översätt
 
Last edited:

Ricci

Medlem
SAS hade väl trafikplikt på vissa sträckor även när de var ute på börsen....
Men nu handlas vissa flygsträckor upp av staten som ingen vill trafikera.
 

Valley

Medlem
Kanske lite stärka ord, men SAS (och Widerøe) har varit en del av norsk distrikts- och säkerhetspolitik under många år. Ett antal linjer till Nordnorge är kanske inte ekonomiskt bärkraftiga utan stöd. Kirkenes och Alta är destinationer där alternativen kräver rätt så lång resväg (Hurtigruten eller bilfärd genom Sverige).

Det är lätt att kritisera från läktarplats i storstadsområden :)

Så har det väl varit även med vissa SAS-linjer också. Hur det är nu för tiden vet jag inte. Med liten överdrift. SAS lovade att upprätthålla trafiken mot att x antal myndigheter gav fan i att åka tåg.
Har en kompis som på den tiden alltid blev "tvungen" att flyga till Stockholm. Fanns väl ett namn också på den typ av linjer vill jag minnas
 
Är inte taktiken att göra slut på piloternas strejk kassa och visa kabinpersonal och markpersonal som ska förhandla nästa år att SAS inte tänker ge efter....? Man tar fighten nu ordentligt för att slippa den senare.
Det verkar som det. Om de ger efter så riskerar de nya strejker. Det enda jag kan sympatisera med är schemaläggningen. Där verkar det behövas förbättringar. Att ingångslönen är låg får nya piloter acceptera. Annars kan de söka sig någon annan stans. Slutlönen är fortfarande ganska bra och om de vill jämföra löner med andra flygbolag finns det inget som hindrar dem att söka sig dit. Problemet är att de inte är så attraktiva för t ex. Lufthansa så de blir därför kvar på SAS..
 

NotRyan

Medlem
Det verkar som det. Om de ger efter så riskerar de nya strejker. Det enda jag kan sympatisera med är schemaläggningen. Där verkar det behövas förbättringar. Att ingångslönen är låg får nya piloter acceptera. Annars kan de söka sig någon annan stans. Slutlönen är fortfarande ganska bra och om de vill jämföra löner med andra flygbolag finns det inget som hindrar dem att söka sig dit. Problemet är att de inte är så attraktiva för t ex. Lufthansa så de blir därför kvar på SAS..
Problemet är inlåsningen. Det är inte så attraktivt för en kapten på SAS med 70-80K i månaden och ett antal tjänsteår att börja på Lufthansa som styrman med deras ingångslön och noll i ancennitet. Även om kaptenslönerna ligger en bit högre än SAS och schemat är bättre. Det är inte riktigt som när du och jag byter jobb för att få bättre lön.
 

apknug

Medlem
Problemet är inlåsningen. Det är inte så attraktivt för en kapten på SAS med 70-80K i månaden och ett antal tjänsteår att börja på Lufthansa som styrman med deras ingångslön och noll i ancennitet. Även om kaptenslönerna ligger en bit högre än SAS och schemat är bättre. Det är inte riktigt som när du och jag byter jobb för att få bättre lön.
Sen har ju iof facket skapat dess "inlåsningeffekter" iom avtalen. Det måste ju stå i avtalen att en nyanställd pilot med mångårig tjänstgöring som kapten och 10 000 flygtimmar inte skall ha samma lön som sina nya kollegor. Ganska unikt och intressant. Vad hände med lika lön för lika arbete? Vad tog det mantrat vägen ? Och att sätta honom i högerstolen i 10 år är inget bra argument alls. Det är bekräftar bara att man vill gynna sina egna och då de som är inne i systemet. Sänk gärna lönerna för de nyanställda men inte för oss seniorer.
 
Toppen