SAS strejken kan bli samhällsfarlig

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Robert flysas, 29 April 2019.

Tags:
  1. Robert flysas

    Robert flysas Medlem

    Ort:
    Åre kommun
    Land:
    Sverige Sverige
    Remington Steele gillar detta.
  2. Ja, inrikes och då särskilt i Nordnorge är det stora problem nu att tex ta sig till Oslo för specialistvård.
     
    Robert flysas gillar detta.
  3. Hachans

    Hachans Medlem

    Hahaha, är du allvarlig? Samhällsfarlig? Efter ett par dagar?

    Jämför du en pilotstrejk med ett tillfälle då militären inte skulle komma till jobbet?

    Och ett kommunalråd i Östersund som gråter över att flyg till Bromma är inställt och menar att turisternas inställda resor är samhällsfarliga går inte att ta på allvar heller. Ta tåget.
     
    Cremant, Frisk78, Johan Hbg och 1 annan gillar detta.
  4. mha321

    mha321 Medlem

    Tåget är tyvärr fullt kan jag tänka mig.

    Visst är det så att strejken skadar samhället. Men det gör den inte samhällsfarlig. Det krävs en helt annan nivå.
     
    Cremant gillar detta.
  5. Kanske lite stärka ord, men SAS (och Widerøe) har varit en del av norsk distrikts- och säkerhetspolitik under många år. Ett antal linjer till Nordnorge är kanske inte ekonomiskt bärkraftiga utan stöd. Kirkenes och Alta är destinationer där alternativen kräver rätt så lång resväg (Hurtigruten eller bilfärd genom Sverige).

    Det är lätt att kritisera från läktarplats i storstadsområden :)
     
    lit01, obs, Voyageur och 12 andra gillar detta.
  6. Hachans

    Hachans Medlem

    Finns plats på samtliga tågavgångar från Östersund idag ser jag vid en snabb provbokning.
     
    Jönsson gillar detta.
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Ytterst tveksamt om det fortsätter vara det om man faktiskt blir långvarig/permanent. När folk faktiskt måste börja åka tåg. Än så länge skjuter men nog bara på resan.. Med tanke på hur lång tid det tar så funkar det nog oftast inte att bara byta rakt av utan man måste planera om, och därmed syns inte effekterna ännu.
     
    drW gillar detta.
  8. Herr Sjödin

    Herr Sjödin Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är väl kanske svårt att argumentera för att strejkens effekter redan skulle vara att betrakta som samhällsfarliga, men i en bredare kontext så tycker jag att denna strejk illustrerar vilka potentiella samhällsfaror som inställd flygtrafik kan innebära och sedermera varför SAS bör förbli under statligt ägande. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap pekar ut bl.a. flygtrafiken som s.k. samhällsviktig verksamhet. Med det menas att minst av följande rekvisit är uppfyllda:
    • Ett bortfall av eller en svår störning i verksamheten kan ensamt eller tillsammans med motsvarande händelser i andra verksamheter på kort tid leda till att en allvarlig kris inträffar i samhället.
    • Verksamheten är nödvändig eller mycket väsentlig för att en redan inträffad kris i samhället ska kunna hanteras så att skadeverkningarna blir så små som möjligt
    Lagstiftningen kring reglering av stridsåtgärder inom samhällsviktig verksamhet är mycket knapphändig, och det har istället lämnats till parterna att avgöra om strejken kan anses vara samhällsfarlig. Detta innebär inga större problem så länge parterna agerar ansvarsfullt. Det finns dock exempel på att så dock inte alltid är fallet. Det främsta exemplet är givetvis SACO-SR-konflikten 1971, men i modern tid höll det på att gå riktigt illa under avtalsrörelsen 2016 i samband med det strejkvarsel som riktades mot Almegas medlemmar inom IT- och Telekombranscherna. En strejk som, om den brutit ut, hade kunnat leda till mycket allvarliga samhällsstörningar med bl.a. direkt fara för liv och hälsa.

    Nu är förvisso SAS ett privat aktiebolag, men då dess ägare är staten torde det vara betydligt enklare för staten att agera (dvs gå in och avbryta konflikten) om denna konflikt drar ut på tiden och hamnar i ett läge där den är att betrakta som samhällsfarlig. En utförsäljning av SAS skulle göra den process, om kanske inte omöjlig, åtminstone betydligt svårare.
     
    Lagerman, Robert flysas och gastronaut gillar detta.
  9. ELOS

    ELOS Medlem

    Är inte taktiken att göra slut på piloternas strejk kassa och visa kabinpersonal och markpersonal som ska förhandla nästa år att SAS inte tänker ge efter....? Man tar fighten nu ordentligt för att slippa den senare.
     
    MrDollar gillar detta.
  10. Robert flysas

    Robert flysas Medlem

    Ort:
    Åre kommun
    Land:
    Sverige Sverige

    Östersund är EN av alla städer som drabbas, men tänk lite på hur många andra städer som står utan flygtrafik från Norrland. Dämpa tonen, när alla andra skriver på ett förstående sätt här.
     
    Abbs gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×