Senaste nytt

SAS startar ny bas på Köpenhamn istället för Malaga

ulagun

Medlem
Läste precis kort notis i Expressen att SAS ska starta lågkostnadsbolag med bas på Kastrup
Facken rasar, men vad kommer det att innebära för oss passagerare
Enligt artikeln ska det ny bolaget inte förväxlas med lågprisbolag. När SAS uttalar sig på sådant diffust sätt blir jag något misstänksam och oroad.
Ett nytt Snowflake?
 

fcx

Medlem
”SAS har ingått ett nytt kollektivavtal för piloter och kabinpersonal med den danska fackföreningen FPU som är en del av FH (Fagbevægelsens hovedorganisation) motsvarigheten till svenska LO. Det nya avtalet gör det möjligt för SAS att etablera en kompletterande bas i Köpenhamn. I och med avtalet förbättras den flexibilitet och säsongsanpassning som krävs för att bibehålla SAS ledande position i Skandinavien. Som ett första steg avser SAS att skapa nya arbetsplatser i Danmark i stället för att återöppna basen i Malaga som stängde tidigare som en direkt följd av pandemin. Den nya danska verksamheten etableras med utgångspunkt i vår europeiska driftlicens, vilket borgar för en snabb och kostnadseffektiv uppstart av driften”.
 

Palazzi

Medlem
Ja, definitionerna flyter väl lite ihop numer.

Finns väl inte många bolag som inte rör sig mot en lägre kostnadsbas. En glidande skala såklart, vilket gör att man adderat begreppen ULCC (Ultra Low Cost Carrier) till ursprungsbegreppet LCC, för att särskilja Ryanair från SAS.

Varken lågprisbolag eller lågkostnadsbolag blir ju fullständigt korrekt längre.

Men visst skulle dagens SAS anses vara ett LCC enligt hur detta definierades för tre år sedan (med förbättrad CASK etc). Expressen söker ju såklart dock bara klick när det anger att denna enskilda händelse är den som tar bolaget från en vertikal till en annan

Ska bli intressant att se hur länge man lyckas fortsätta med alla besparingar. Med möjlig utflaggning, smart slingning med baser i låglöneländer, framtida hybridflyg, mer reklam på stolsryggar, konsolidering som ger stordriftsfördelar.
Snart gratis, såsom det spåddes?
 

Alf

Medlem
Ett lågprisbolag inom SAS betyder ju ännu sämre service än i dag om man åker Plus eller Go. Kommer väl att likna Rajjan och då är det illa. Ryck upp SAS istället och inför en anständig business klass inom Europa. Satsa istället på att ha ett bra flygbolag i alla klasser. Lågprisbolag finns det tillräckligt av.
 

ulagun

Medlem
Ett lågprisbolag inom SAS betyder ju ännu sämre service än i dag om man åker Plus eller Go. Kommer väl att likna Rajjan och då är det illa. Ryck upp SAS istället och inför en anständig business klass inom Europa. Satsa istället på att ha ett bra flygbolag i alla klasser. Lågprisbolag finns det tillräckligt av.

Instämmer.
Snowflake ochh Spanair är/var enligt min mening kortvariga och avskräckande exempel.
Vi är väl en hel del, inte minst i detta forum som trots allt vill flyga "anständigt".
 
Last edited by a moderator:
  • Gilla
Reactions: Alf

Mr Basic

Medlem
Ett lågprisbolag inom SAS betyder ju ännu sämre service än i dag om man åker Plus eller Go. Kommer väl att likna Rajjan och då är det illa. Ryck upp SAS istället och inför en anständig business klass inom Europa. Satsa istället på att ha ett bra flygbolag i alla klasser. Lågprisbolag finns det tillräckligt av.
Säger inte att du har fel men om det är SAIL vi pratar om så är min subjektiva upplevelse att service/bemötande är bättre där än på mainline, tyvärr. :(
 

Tomas E

Medlem
Ett lågprisbolag inom SAS betyder ju ännu sämre service än i dag om man åker Plus eller Go. Kommer väl att likna Rajjan och då är det illa. Ryck upp SAS istället och inför en anständig business klass inom Europa. Satsa istället på att ha ett bra flygbolag i alla klasser. Lågprisbolag finns det tillräckligt av.
Nu handlade det ju inte om lågprisbolag utan lågkostnadsbolag, så det lär väl inte bli någon direkt skillnad att flyga med dem eller annan del av SAS i en given klass? Effekten är nog mest att sannolikheten ökar att SAS överlever på några års sikt.

Det här med att SAS skulle kunna återinföra business class inom Europa åtta år efter att den avskaffades 2013, och dessutom köra "riktig" business class, är nog bara att fetglömma! Effekten av pandemin förväntas vara snålare resbudgetar, lägre andel affärsresenärer och ytterligare konkurrens från lågprisbolagen. Inget av det pekar mot att särskilt många av resenärerna kommer att vara villiga att betala mer.
 
Toppen