Senaste nytt

SAS stänger, Göteborg till Stansted, Paris och Bryssel

MarcusC

Medlem
Regionen Göteborg växer ju inte så det knakar direkt och med typ en halv miljon invånare är ju inte upptagningen jättestor. Känslan är ju att folk från Varberg/Falkenberg och neråt tar tåget till CPH och flyger därifrån. Att det blir ATR från GOT är ju snudd på rimligt, givet förutsättningarna.

Har på senaste tiden flugit ut från GOT ett par gånger och även om det är ögonblicksbilder av trafik och beläggning så är det nog fler bolag som kämpar med just beläggningen på GOT. Häromveckan på AMS-GOT med KL så var vi 75 pax i en 737-800. Veckan innan det så var vi 85 pax i en 737-900 från TK till IST.
Visst, ögonblicksbilder, men det säger ändå en del. En flygplats får den trafik den förtjänar.

GOT är ju numer den femte största flygplatsen i Norden med 6 miljoner passagerare. Storgöteborg definieras som en region med ca 920 000 invånare.

De flesta bolag växer. Sedan är ju konkurrensen tuff både från lågprisbolag och de stora bolagen (lufthansa,Ba, KL) samt i viss mån Kastrup. (Samtidigt tror jag inte många i varberg åker till Kastrup om de skall till Stansted?)

Men jag tycker det snarare är SAS som misssköter sin närvaro (Alternativt inte bryr sig) London situationen är ju ett debakel, visst SAS behövde pengar och sålde två slottar på LHR, GOT - LHR fick stryka med. Men det som hänt därefter är som agö skriver amatörmässigt. Först lanserar man att man ska köra samma frekvens till STN som man hade på LHR. Sedan inser man det inte är hållbart, öppnar lite på måfå BRU&CDG. Frågan är om man gjort någon research? Jag är övertygad SAS skulle kunna operera ett antal rutter från GOT om man analyserar konkurrens & efterfrågan ordentligt.

Vi får se om SAS inser vikten erbjuda mer än bara Arlanda & Köpenhamn från Nordens femte största flygplats...
 

EBGGOT

Medlem

nissefalk

Medlem
BA verkar ha fått en hel del pax från SAS, har flugit GOT-LHR-GOT 4 gånger sedan i Augusti 2015 och det har varit väl över 90% fullt på alla de flygen sedan dess, synd att SAS la ner LHR, det var första gången jag flög ut ensam i Europa när jag fått mitt första jobb, 3 veckor på kurs i London.....
 

fmansson

Medlem
GOT är ju numer den femte största flygplatsen i Norden med 6 miljoner passagerare. Storgöteborg definieras som en region med ca 920 000 invånare.

De flesta bolag växer. Sedan är ju konkurrensen tuff både från lågprisbolag och de stora bolagen (lufthansa,Ba, KL) samt i viss mån Kastrup. (Samtidigt tror jag inte många i varberg åker till Kastrup om de skall till Stansted?)

Men jag tycker det snarare är SAS som misssköter sin närvaro (Alternativt inte bryr sig) London situationen är ju ett debakel, visst SAS behövde pengar och sålde två slottar på LHR, GOT - LHR fick stryka med. Men det som hänt därefter är som agö skriver amatörmässigt. Först lanserar man att man ska köra samma frekvens till STN som man hade på LHR. Sedan inser man det inte är hållbart, öppnar lite på måfå BRU&CDG. Frågan är om man gjort någon research? Jag är övertygad SAS skulle kunna operera ett antal rutter från GOT om man analyserar konkurrens & efterfrågan ordentligt.

Vi får se om SAS inser vikten erbjuda mer än bara Arlanda & Köpenhamn från Nordens femte största flygplats...

Nu skrev jag ju inte exakt att de som åker tåg från Varberg skulle till Stansted, var du fick det ifrån vet jag inte.
Genomgående i tråden så är det ju så att många är i jävsituation, man kanske är från Göteborg eller bor där och så tycker man att va fan finns det ingen trafik från GOT för? Vakna upp och se verkligheten. Hade allt varit så bra som flera ger sken av så hade något eller flera av Gulfbolagen redan öppnat en linje. DY hade säkert redan öppnat ett USA-linje osv osv. Varför har inte detta skett? För att SAS är dåliga eller för att Göteborg inte erbjuder det rätta underlaget? Go figure.
 

EBGGOT

Medlem
Nu skrev jag ju inte exakt att de som åker tåg från Varberg skulle till Stansted, var du fick det ifrån vet jag inte.
Genomgående i tråden så är det ju så att många är i jävsituation, man kanske är från Göteborg eller bor där och så tycker man att va fan finns det ingen trafik från GOT för? Vakna upp och se verkligheten. Hade allt varit så bra som flera ger sken av så hade något eller flera av Gulfbolagen redan öppnat en linje. DY hade säkert redan öppnat ett USA-linje osv osv. Varför har inte detta skett? För att SAS är dåliga eller för att Göteborg inte erbjuder det rätta underlaget? Go figure.

Lite som Ullared då ... det tjänar ju bara pengar för det ligger så jäkla centralt och nära allt! (läs sitt underlag)

Eller var det så att det är så ruskigt duktiga att det kan locka kunder mitt ut i skogen?! Go figure ....

Klart SAS kan tjäna pengar i Göteborg om det bygger ett kompetent linjenät för området som passar näringsliv etc...
 
Last edited:

HCas

Medlem
Surt för er som flyger ex-GOT, men SAS tjänar väl mer på att mata till sina hubbar. Betydande storstäder som London och Paris borde ju kunna bära sig tycker man men planen avkastar kanske mer på annat håll?
 

iRobert

Medlem
Vad är det för jäkla klåpare SAS satt som ansvarig för GOT egentligen? Amatörmässigt skött är bara förnamnet. I synnerhet sedan vi lekmän förutspådde hela händelseförloppet långt, långt i förväg..

ATR driten - fortfarande inget fan - likt CRJ'sen har varit fullproppade till sista plats de senaste gångerna jag varit iväg (middagsturer har jag dock ingen jättekoll på.) Tittar man efter ser man att SAS kommer nyttja B736'an frekvent framöver mellan GOT och CPH (120+ platser ist. för 70-80) vilket får ses som åtminstone en liten vinst.. Typ ett finger i ögat istället för en fot i röva.
 

fmansson

Medlem
Lite som Ullared då ... det tjänar ju bara pengar för det ligger så jäkla centralt och nära allt! (läs sitt underlag)

Eller var det så att det är så ruskigt duktiga att det kan locka kunder mitt ut i skogen?! Go figure ....

Klart SAS kan tjäna pengar i Göteborg om det bygger ett kompetent linjenät för området som passar näringsliv etc...
Ja svaret på din fråga är ju givet;-) Har man något att sälja som alla vill ha kan man öppna upp i stort sett var som helst. Det är Ullared.
Om Göteborg hade varit något som flygbolag ser sig göra vinst på så hade ju saken redan varit löst. Det är Göteborgs sak att sälja Göteborg och inte flygbolagens.
 

olo

Medlem
Genomgående i tråden så är det ju så att många är i jävsituation, man kanske är från Göteborg eller bor där och så tycker man att va fan finns det ingen trafik från GOT för? Vakna upp och se verkligheten. Hade allt varit så bra som flera ger sken av så hade något eller flera av Gulfbolagen redan öppnat en linje. DY hade säkert redan öppnat ett USA-linje osv osv. Varför har inte detta skett? För att SAS är dåliga eller för att Göteborg inte erbjuder det rätta underlaget? Go figure.
Nu är jag ju jävig i allra högsta grad, men att SAS har haft många fler longhaul från CPH än från ARN, är det för att Stockholm är dåligt, med Köpenhamn är så fantasiskt? Knappast, det finns andra skäl för besluten.

Frågan om SAS insatser i Göteborg är helt klart under all kritik. Det var mycket som gick fel när GOT-LHR drogs in, ex. att bytet i CPH inte gick att genomföra p.g.a. -5 min mot MCT. Hade SAS behållit morgonflighten som gick bra och var utan konkurrens, så kanske fler hade varit benägna att åka via CPH hem. Det finns mycket att säga, men tyvärr är det historia.

Sen att SAS försöker satsa på Bryssel med ett par flighter i veckan är galet, då Brussels flyger flera gånger (4?) om dagen. Paris som weekendlinje var kanske klokt, men kom mycket fel tiden - vilket dock knappast är SAS fel.

SAS skulle behöva fundera över hur de kan erbjuda linjer som näringslivet i Göteborg efterfrågar. Dessutom behöver de väga in aspekter som destnationer som möjliggör bytesmöjligheter. Jag har i en tidigare tråd föreslagit Wien. Det tror fortfarande att det vore en mycket bra satsning:
Swedavia lyfter fram två oserverade destinationer på sin 10-topp för hela Sverige, från Göteborg: Prag och Wien. Otrafikerade destinationer | Swedavia
Jag tror på Wien, men även Prag. De är både intressanta för turism och affärsresenärer. Många av bilindustrins underleverantörer finns i Tjeckien och Slovakien. Men även Slovenien som också nås lätt från Wien. Wien hade även varit intressant om det gett möjlighet till anslutningar med Austrian. Viktigt att SAS löser så att Austrian säljer biljetter med SAS flight som delresa.
Sen finns det även en linje som Lyon. Den flyger Hop! måndag, torsdag och fredag. Kollar jag på platser i näst-nästa vecka kostar det 12'000 att åka dit måndag-torsdag. Kollar jag en månad framåt så finns det biljetter till den billigaste kategorin om 4'000kr, vill du ha bagage kostar det mer... Tiderna för utresan från Göteborg på måndagen är 20:35-23:00, vilket knappast är någons dröm. Trots priser och tider är planen ofta fulla.
Jag vet flera som jobbar som konsulter åt den stora lastbilstillverkaren i Göteborg med verksamhet i Lyon, som inte får åka direktflyget då det är för dyrt. Det är i princip bara anstälde som får den "förmånen". Här skulle förmodligen SAS kunna ha goda chanser at lyckas med bra tider/priser om det är konkurrens de vill ge sig in på.
Klart SAS kan tjäna pengar i Göteborg om det bygger ett kompetent linjenät för området som passar näringsliv etc...
Word!
GOT är nu indirekt en renodlad feeder till CPH,ARN och vi kan hoppas att @olu förslag blir av med mer frekventa turer till OSL. (SAS)
Mm, jag hoppas på SAS CRJ till Oslo. Det hade varit grymt.
Men om man skall se GOT som en feeder-flygplats så måste de framförallt göra något åt förbindelserna och priser på GOT-CPH. Det är galet att SAS verkar tänka "Göteborg, det ligger i Sverige låt oss slussa alla där via Arlanda", när oftast CPH ligger på vägen och ARN och helt andra hållet.
ATR driten - fortfarande inget fan - likt CRJ'sen har varit fullproppade till sista plats de senaste gångerna jag varit iväg (middagsturer har jag dock ingen jättekoll på.) Tittar man efter ser man att SAS kommer nyttja B736'an frekvent framöver mellan GOT och CPH (120+ platser ist. för 70-80) vilket får ses som åtminstone en liten vinst.. Typ ett finger i ögat istället för en fot i röva.
Det här var ändå en riktigt bra nyhet, om det blir frekvent Men det verkar när jag kollar i Mars, enbart bara vara CRJ-turen (08:20 CPH- 09:10 GOT, 09:40 GOT - 10:25 CPH.) som är ersatt av 736? I april är CRJn tillbaka på den turen.
Kan det vara så att man lägger ner BRU/CDG/STN tidigare till följd av CRJ-bristen och använder 736 för att lösa dessa problem?
Det är Göteborgs sak att sälja Göteborg och inte flygbolagens.
Jag har fått en känsla av att Go:teborg&co och BRG jobbar rätt hårt för det. @GOT Landvetter Airport växar kraftigt och det är nog till stor förtjänst av just en satsning från Göteborg, inkluderat nära samarbete med Swedavia.
 

Bryant

Medlem
Visade GOT-LHR svarta eller röda siffror?

Det var helt klart att märkligt beslut att flytta till STN. Någonting säger mig att man flyttade till STN för att man var tvungen och att planen hela tiden varit att lägga ner London från GOT.

Däremot så håller inte den teorin eftersom man öppnade CDG och BRU.
 
Toppen