Genomgående i tråden så är det ju så att många är i jävsituation, man kanske är från Göteborg eller bor där och så tycker man att va fan finns det ingen trafik från GOT för? Vakna upp och se verkligheten. Hade allt varit så bra som flera ger sken av så hade något eller flera av Gulfbolagen redan öppnat en linje. DY hade säkert redan öppnat ett USA-linje osv osv. Varför har inte detta skett? För att SAS är dåliga eller för att Göteborg inte erbjuder det rätta underlaget? Go figure.
Nu är jag ju jävig i allra högsta grad, men att SAS har haft många fler longhaul från CPH än från ARN, är det för att Stockholm är dåligt, med Köpenhamn är så fantasiskt? Knappast, det finns andra skäl för besluten.
Frågan om SAS insatser i Göteborg är helt klart under all kritik. Det var mycket som gick fel när GOT-LHR drogs in, ex. att bytet i CPH inte gick att genomföra p.g.a. -5 min mot MCT. Hade SAS behållit morgonflighten som gick bra och var utan konkurrens, så kanske fler hade varit benägna att åka via CPH hem. Det finns mycket att säga, men tyvärr är det historia.
Sen att SAS försöker satsa på Bryssel med ett par flighter i veckan är galet, då Brussels flyger flera gånger (4?) om dagen. Paris som weekendlinje var kanske klokt, men kom mycket fel tiden - vilket dock knappast är SAS fel.
SAS skulle behöva fundera över hur de kan erbjuda linjer som näringslivet i Göteborg efterfrågar. Dessutom behöver de väga in aspekter som destnationer som möjliggör bytesmöjligheter. Jag har i en tidigare tråd föreslagit Wien. Det tror fortfarande att det vore en mycket bra satsning:
Swedavia lyfter fram två oserverade destinationer på sin 10-topp för hela Sverige, från Göteborg: Prag och Wien.
Otrafikerade destinationer | Swedavia
Jag tror på Wien, men även Prag. De är både intressanta för turism och affärsresenärer. Många av bilindustrins underleverantörer finns i Tjeckien och Slovakien. Men även Slovenien som också nås lätt från Wien. Wien hade även varit intressant om det gett möjlighet till anslutningar med Austrian. Viktigt att SAS löser så att Austrian säljer biljetter med SAS flight som delresa.
Sen finns det även en linje som Lyon. Den flyger Hop! måndag, torsdag och fredag. Kollar jag på platser i näst-nästa vecka kostar det 12'000 att åka dit måndag-torsdag. Kollar jag en månad framåt så finns det biljetter till den billigaste kategorin om 4'000kr, vill du ha bagage kostar det mer... Tiderna för utresan från Göteborg på måndagen är 20:35-23:00, vilket knappast är någons dröm. Trots priser och tider är planen ofta fulla.
Jag vet flera som jobbar som konsulter åt den stora lastbilstillverkaren i Göteborg med verksamhet i Lyon, som inte får åka direktflyget då det är för dyrt. Det är i princip bara anstälde som får den "förmånen". Här skulle förmodligen SAS kunna ha goda chanser at lyckas med bra tider/priser om det är konkurrens de vill ge sig in på.
Klart SAS kan tjäna pengar i Göteborg om det bygger ett kompetent linjenät för området som passar näringsliv etc...
Word!
GOT är nu indirekt en renodlad feeder till CPH,ARN och vi kan hoppas att @olu förslag blir av med mer frekventa turer till OSL. (SAS)
Mm, jag hoppas på SAS CRJ till Oslo. Det hade varit grymt.
Men om man skall se GOT som en feeder-flygplats så måste de framförallt göra något åt förbindelserna och priser på GOT-CPH. Det är galet att SAS verkar tänka "Göteborg, det ligger i Sverige låt oss slussa alla där via Arlanda", när oftast CPH ligger på vägen och ARN och helt andra hållet.
ATR driten - fortfarande inget fan - likt CRJ'sen har varit fullproppade till sista plats de senaste gångerna jag varit iväg (middagsturer har jag dock ingen jättekoll på.) Tittar man efter ser man att SAS kommer nyttja B736'an frekvent framöver mellan GOT och CPH (120+ platser ist. för 70-80) vilket får ses som åtminstone en liten vinst.. Typ ett finger i ögat istället för en fot i röva.
Det här var ändå en riktigt bra nyhet, om det blir frekvent Men det verkar när jag kollar i Mars, enbart bara vara CRJ-turen (08:20 CPH- 09:10 GOT, 09:40 GOT - 10:25 CPH.) som är ersatt av 736? I april är CRJn tillbaka på den turen.
Kan det vara så att man lägger ner BRU/CDG/STN tidigare till följd av CRJ-bristen och använder 736 för att lösa dessa problem?
Det är Göteborgs sak att sälja Göteborg och inte flygbolagens.
Jag har fått en känsla av att Go:teborg&co och BRG jobbar rätt hårt för det.
@GOT Landvetter Airport växar kraftigt och det är nog till stor förtjänst av just en satsning från Göteborg, inkluderat nära samarbete med Swedavia.