SAS ställer in flyg närmaste dagarna inför julen.

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Karlssonskan, 21 December 2021.

Tags:
  1. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju knappast så att sas flygande personal jobbar gratis. De har helt ok löner rent generellt även om vissa tjänar extremt mycket och tidigare tjänade de juniora desto mindre och inte på något sätt hög lön.

2. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan du utveckla det här lite?

Menar du att biljetterna inte säljs på kommersiell grund, utan att SAS styr priserna och väljer att sätta priset till noll?
    Och sedan att SAS gör löneavdrag så att de kommer upp i motsvarande vad en kommersiellt sålt biljett skulle kosta?

Nä, det är verkligen inte normalt på några marknader.

3. KalleSus

KalleSus Medlem

Intressant att så många här har tagit mitt inlägg så totalt bokstavligt när det bara handlar om en allmän reflektion över en företeelse som jag ställer mig lite undrande inför.
    Jag skulle kunna gå in och kommentera i stort sett alla inlägg här, men avstår på grund av risken att missförstås ännu mer.

Vi kan ha olika åsikter om mycket, olika ingångsvinklar till hur vi beskriver och belyser allehanda ämnen, men jag tillåter mig åndå fortsatt att få uttrycka mina åsikter i både kåserande, överdriven och i viss mån raljerande ton även med risken att majoriteten av läsarna förutsätter att mitt inlägg ska tolkas precis som det skrivits.

Sir Lemon, Berglund och Worldtraveller gillar detta.
  4. pswe

pswe Medlem

Risken att missförstås får man nog ta om man skriver i ett forum. Att bli ifrågasatt när man skriver direkta felaktigheter med politiska undertoner kan man ju välja att hantera på olika sätt, noterar hur du valde att göra.

Tveket, Christiansson och Tomas E gillar detta.
  5. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja så är det. Jag är dock benägen att luta åt ”team @KalleSus” i den här frågan. I vart fall i så måtto att det stora flertalet inte är beredda att betala lite mer för schyssta villkor för arbetstagarna (handlar om helheten, inte bara lön utan andra arbetsvillkor som arbetstider med mera). @Alf brukar argumentera för att vara beredd att betala mer för premiumprodukter (t ex till Kanarieöarna), men det är uppenbart att det saknas en marknad för det. Det är billigast möjligt som vinner och det är ju där problemet ligger för SAS. Personalen drömmer om ”den goda tiden” som numera sedan många år tillbaka är ett minne blott. Och ja visst. I botten finns det kanske politiska undertoner, men den delen av saken lämnar jag helt därhän.

Sir Lemon, Mr Basic, Berglund och 1 annan gillar detta.
  6. Hachans

Hachans Medlem

Det är inte bara SAS. Googla nyheterna så ser du att Lufthansa, British Airways med flera har samma problem.

Och det är inte bara flygsektorn. Det är SJ och MTR. Det är brittiska tågen, det är DB osv.

Men vi ser ju SAS för det är närmast.

Det är otroligt mycket smitta och det är delvis omikron, men också vanlig influensa, vinterkräksjuka och förkylningar. Tröskeln för när man ska vara hemma och sjuk har sänkts, samtidigt som vissa länder har krav på att man ska isolera sig bara man varit i närheten av någon med covid och i väntan på resultat tar det typ två dagar.

Sir Lemon, Gnopps och adhoc76 gillar detta.
  7. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Samtidigt går ju kabinfackets ordförande ut och säger att de är överarbetade och går på knäna. Väldigt märkligt att det blev så precis i julveckan.

Många sjukskriver sig nog nu rent generellt vid minsta symptom för att inte smitta andra, oavsett var man arbetar. Men om det nu var orsaken till det höga antalet sjukskrivningar just nu hade man ju lätt kunna säga det och alla skulle förstå. Istället så blir det konspirationsteorier nu när det råkar sammanfalla med julen.

Sir Lemon och adhoc76 gillar detta.
  8. Hachans

Hachans Medlem

Men det ena kan ju vara sant samtidigt som det andra också är det.

Det är ju inte otänkbart att personalen är få och slits hårt, framförallt när fler och fler kollegor faller från. Och det finns ingen extra kapacitet för de är alla uppsagda.

Sir Lemon gillar detta.
  9. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu försökte jag i och för sig få dig att utveckla, just för att inte missförstå.

Ett kåseri kan vara roligt att läsa och har såklart ett stort värde. Jag vet bara inte hur bra det fungerar att vara kåsör i enskilda poster, det blir nog svårläst för alla? I en egen tråd fungerar det kanon-bra, tex många reserapporter är skriva ungefär som ett kåseri.

Raljera har nog många av oss gjort någon gång, men det gör det inte till bra innehåll på ett forum. Det innehåller sällan något konstruktivt, sällan några argument som forumet kan ta till sig, kommentera, utveckla eller argumentera mot. Istället är det typiskt ett destruktivt innehåll. Personligen är jag sjukt trött på raljerandet, som bara syftar till att sprida missnöje och skapa en allmän känsla av kris.

Överdrifter är också ganska enkelt att ta till, men också något jag tycker man ska vara sparsam med för att överdrifter förstör ordens värde. Om jag är missnöjd med min lön och konsekvent kallar det för en "slavlön" för att alla ska förstå hur missnöjd jag är, blir det ett problem när jag sedan ska säga något om en papperslös som bor i en skrubb innanför köket. När "arbetsgivaren" har dragit av för "fri mat och bostad" är det 500 kr kvar på den lönen. Min egen slavlön är 100 gånger så hög och då har arbetsgivaren betalt alla mina skyddsnät.

Sir Lemon, Christiansson, Tomas E och 1 annan gillar detta.
  10. Sir Lemon och Million Miler gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!