Senaste nytt

SAS slutar med gratis läsk på long-haul resor

rvarttinen

Medlem
Spara på service -> spara på passagerare -> färre som vill åka med dem (som mig själv t.ex.). .... det blir en nedåtgående spiral ...

Ingen på SAS som kommer ihåg när de var rankade som ett världens bästa flygbolag? Då var det just service som de vann på!
 

Roger J

Medlem
Jag tycker denna förändring är OK. Givet att det som står i artikeln stämmer - att det handlar om att frigöra resurser för Business Class.
Nu får man alltså valfri dryck till maten i Economy Class. Vill man köpa läsk eller alkohol utanför matserveringen så får man betala. Vatten, kaffe, te gratis. Ingen "deal breaker" för mig så länge de slutar försämra i Y och C.
Detta är väl i linje med de amerikanska bolagen. Kan förstå att man gör så här faktiskt.
 

Adam

Medlem
Det tar mer tid för personalen att gå och sälja mellan måltiderna. Förstår inte hur de kan frigöra personal till C och Y då. För extra bemanning lär det ju inte bli...
 

Roger J

Medlem
Nej, det är klart att snacket om att förstärka närvaron i Y och C är just snack. Men om man nu ska spara så är det ändå rätt att göra det på Economy.
 

Unicornone

Medlem
Problemet i att ta bort bubbelvatten och pilsner ligger väl i historik? Allt sedan det var glamoröst att flyga har vi fått skumpa, mat etc från flygbolag som velat överglänsa varandra. Nu när tiderna är annorlunda så upprörs vi av nedmonteringen av service.

men för att dra en paralell så får du inte någon dricka, mat eller annat om du bokar en hytt till Helsingfors med Silja. (tänker nu reguljärt inte kryssning men även där får man ju köpa till buffé, frulle etc) På dessa kryssningar har vi inte förväntan att få något, vi är vana att betala men på flyget är det en annan pilsner.

Personligen har jag inte något problem med att SAS plockar bort drickaservicen i Eco, de har ju redan tagit bort mellan målen leveranser av dricka. Jag klarar mig fint på vatten men det är ju jag det. Sen blir jag konstigt snål när de ska ta 20 pix för en dricka, kommer klockrent att hålla mig till vatten:rolleyes:
 
Toppen