SAS slutar att flyga till Hong Kong, stängs permanent!

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Ricci, 20 April 2020.

1. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt mycket frakt på dessa linjer från fastlandskina till CPH

2. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Även jag sitter i samma sits.
    Har 2st enkla resor i sommar ARN-CPH-HKG, blivit ombokad till ARN-CPH-PEK men inte mer än så!

3. FlyHi

FlyHi Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS skriver:

Passengers that still want to fly to/from Hong Kong can be rebooked through SAS flights to Beijing (PEK) and Shanghai (PVG), and then onward to/from HKG through the reprotection agreement signed with Cathay Pacific, Hong Kong Dragon Airlines (CX/KA) and Hong Kong Airlines (HX).

mackan33, Gus, Million Miler och 1 annan gillar detta.
  4. flygfanten

flygfanten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu blev min retur också ombokad via PEK.

Hur många extra timmar bör man vänta sig att transfern lägger på? Istället för att vara runt 13:40 i HK landar jag nu 11:50 i PEK.

Och i stället för att lämna HK 01:00 på natten behöver jag ta flighten i PEK 14:50...

Sista dagen går i princip förlorad med andra ord.

Tror jag bokar något annat. Försvinner ens amexvoucher om man avbokar via knappen på hemsidan? (Min löpte ut vid årsskiftet nämligen)

Last edited: 22 April 2020
  5. Gus

Gus Medlem

Spännande att testa de bolagen i business :). Synd jag inte har en resa till HKG bokad, hade ÄLSKAT få göra denna omvägen. Undrar vilken bokningsklass det blir.

Är det för övrigt inte konstigt att SAS inte samarbetar med Air China, Star Alliance?

6. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan inte MCT i huvudet för SK->Cathay Pacific/KA/HX Men jag har bytt på PEK ett antal gånger Internationellt till Internationellt och med passkontrollen och security får man räkna med att det kan ta över 1h för bara dessa moment. Lägg sedan till en 40 minuter promenad, behöver man hämta ut nytt boardingkort så ytterligare 1h för transferdesken. Efter Corona kanske det går fortare, eller tar längre, vem vet. Minst 3h hade jag siktat på om du har genomgående biljett.

aruba1, Niclas Persson och flygfanten gillar detta.
  7. Niclas Persson

Niclas Persson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förstår inte hur Kina tycker detta är en vettig lösning! Undviker alltid byten i Peking pga av ovanstående. Pudong är lite bättre men inte mycket!

8. Niclas Persson

Niclas Persson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har också landat på ett gäng flighter med KA och Eastern men aldrig Air China från HKG, PVG och PEK !!!

9. flygfanten

flygfanten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack. Ja, det låter inte supersmidigt.

10. JacobGBG

JacobGBG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta är förstås väldigt tråkigt, men handen på hjärtat är någon förvånad? Lönsamheten var redan skrall från ARN. Med alla oroligheter, och en post-corona värld där det redan finns omfattande diskussioner att minska Kina-beroendet så känns beslutet fullt rimligt.

Berglund gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!