SAS service-Suck!

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av chrloc, 1 Mars 2014.

  1. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Eva Air står ut som du säger men som champagnenörd måste jag förtydliga att de kör Krug, senast jag flög med dem var det årgång 2004. De står dock ut och är bättre (vad gäller champagne) än flera bolag i First.

    Jag håller annars med om att SAS med den nya champagnesatsningen i business satt ribban högt och för mig står de ut som en av få som försöker höja kvaliteten - hoppas man får testa det snart.
     
    Gus och Remington Steele gillar detta.
  2. Wayne

    Wayne Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jäklar vilket snack det blev om just champagnen, kan förstå att man inte kan ha mer än standardchampagne i business, så vi stryker den. :)
    Men presentationen med champagne glas borde bytas ut tycker jag för att få snyggare upplevelse.

    Ok, intressant att höra era åsikter kring swiss, de två flighter jag har åkt måste jag haft tur på då. Flög till tokyo i deras gamla plan för två år sedan och det slog sas nya kabin enligt mig....nej naturligtvis inte på hårdvaran, men servicen och mat och dryck och presentation av mat och dryck slog de sas tyckte jag.

    Verkar lite som att det irriterar folk när man klankar ner på sas här inne på forumet? inte meningen att klanka ner, jag gillar sas och stolt över att vi har den businessklassen som vi har tillgång till, men tycker ändå man kan vara lite objektiv och realistisk. :) Lite som att jämföra ett av de bättre hotellen i usa, dubai, london i service jämfört med grand hotel i stockholm. Grand hotel är fint, men servicen är lite sisådär. Lite typisk svensk service i sas business också tycker jag.
     
  3. igelkotten

    igelkotten Medlem

    Ort:
    London
    For what it’s worth, helt med dig om svensk service och servicen på SAS. Jämfört internationellt, så är SAS ombordsservice aldrig mer än 7/10 i min bok, på en bra dag. En dålig dag, är det nere på 2-3/10.

    Vad du säger om hotell är 100% sant i min mening. Svårt, om inte omöjligt, att få en topp-upplevelse i landet. Gäller till stor del även för restauranger.

    sen vet ju jag hur det är och justerar mina förväntningar därefter, så jag blir inte besviken :)
     
  4. Jag har inte åkt så himla mycket med SAS Business senare åren men jag kan hålla med både @Wayne men också @palmen ;)

    Jag tycker där SAS har lyckas är investeringarna i skandinaviska produkter på sprint och öl-fronten. Kul satsning på Champagne från småproducenter. Löjrom är också väldigt uppskattat och hårdvaran absolut bland de bättre. Gratis wi-fi är en annan sak som jag tycker man har gjort rätt.

    Däremot tycker jag inte resten av maten är särskilt spännande och jag håller med @Wayne att hela upplägget från glas, porslin till bestick inte är särskilt lyxigt. Men SAS svagheter är det den alltid har varit: enorma toppar och dalar i servicen ombord. Allt från kunskap till surt. När SAS är bra, ja då är det världsklass. När det är dåligt, med de anställda som räknar timmar till pensionen, ja då är det hemskt. Det får jag aldrig ombord Gäsphansa eller Swiss. Kanske tråkigt, men korrekt.

    SAS är Sverige för mig: tråkigt lagom.
     
    NotRyan, jerixon, Rickard_O och 3 andra gillar detta.
  5. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är förvisso inte så frekvent resenär med SAS i business men kan inte annat än hålla med om att jag tycker drycken är bra hos SAS. Jag har upplevt väldigt blandad service (värsta var när jag råkade ut för trasig stol och när jag frågade personalen så var svaret "ser jag ut som en ingenjör"...) men har tyvärr svajiga serviceupplevelser med Swiss, TAP, Lufthansa, Singapore Airlines, Thai. Det har dock inte varit samma bottennapp undantaget Singapore Airlines då jag vid flera tillfällen fått riktigt dålig service. Ska dock sägas att jag flugit klart mest Singapore Airlines longhaul senaste åren så procentuellt ser det inte så dåligt ut.

    Maten har dock hållit ganska medioker klass men är sällan man äter så bra på flygplan.

    Min stora invändning handlar annars om att värdet för pengarna är dåligt, när jag har rest så har SAS ofta varit 10-15k dyrare per person än andra likvärdiga (i antal byten/restid och klass) alternativ och jag har i princip ingen vilja att betala mer för att resa med SAS.
     
  6. Rebel

    Rebel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Klockren analys.:)
    Tar man bort botten i kundservicen så är ju sas riktigt bra
     
  7. HMJ

    HMJ Medlem

    Ort:
    Stockholm City
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tillhör dem som verkligen gillar SAS hårdvara på long-haul.
    Det mjuka kan vara riktigt, riktigt bra, men, dessvärre, kan det också vara riktigt riktigt dåligt....

    Hade en top notch flight på gamla hederliga Sk939 år 2017, crew var bra, mat var bra, service var bra, hårdvara bra... Sedan hemvägen hade jag min sämsta long-haul upplevelse ever på SK940, helt crews fel. Det är så otroligt synd när man får en sådan upplevelse.
     
    Scanwing och zippan gillar detta.
  8. Joanna

    Joanna Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som en tidigare anställd flygvärdinna på SAS som (frivilligt) slutade för något år sedan efter drygt 20 års anställning så är det tråkigt att läsa
    om de mindre positiva upplevelserna som kunder har haft.

    Jag delar åsikten om att när människor arbetar inom ett serviceyrke så behöver de anstränga sig - även om de har en mindre bra dag. Inget ursäktar ett dåligt bemötande.

    Personligen är jag glad över de många år jag spenderade hos SAS. Jag saknar inte arbetet för fem öre men nostalgi kan uppstå när man tänker på alla platser man besökt, och alla flygplanstyper man flugit genom åren (DC-9 och MD-80 i dess olika modeller, Boeing 737, Q400, Fokker 28... samt en massa andra).

    Riktigt tråkigt för er som har fått ett dåligt bemötande eller en dålig upplevelse ombord.
     
    Last edited: 15 November 2020
    Nikje, martin.agren, Delayed och 20 andra gillar detta.
  9. Gus

    Gus Medlem

    För att förtydliga, är det dessa champagneglasen du inte gillar? Alla får tycka olika men jag tycker de är otroligt läckra, de sticker verkligen ut från mängden. Jag tycker vi som svenskar ska vara stolta över att det fina glasriket med hundraåriga anor får representera SAS. De enda champagneglas som jag tycker är finare än dessa är de som Finnair använder (har dock aldrig fått chansen att flyga Finnar business).

    sas.PNG

    Om det däremot är dessa glasen du menar så är jag beredd att hålla med att de inte är så roliga. För övrigt håller jag med @Senator att SAS porslin inte är så spännande. Min dröm är att få flyga Thai First och njuta av en grön curry och en Singha på deras makalöst fina porslin. (kanske räkchips också om de har)
    glas 2.PNG
     
    Million Miler, martin.agren, Agö och 7 andra gillar detta.
  10. pswe

    pswe Medlem

    Ort:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    De hundraåriga anorna i det Danska porslinet tycker jag ändå har viss stil och elegans. Besticken från Georg Jensen är också trevligt att de får leva kvar tycker jag.

    Frågan som hänger kvar är vad Norge fick med på bordet, kanske anar vi här varför endast två stater är kvar som ägare ;)
     
    Agö, Berglund, Juancarlos och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×