Senaste nytt

SAS Seating - en röra

twiggs

Medlem
Nu hittar jag inte boardingkortet (det måste åkt ut i min utrensning för några månader sedan), men själva händelsen kan vara lite rolig ändå.

Var incheckad och i loungen en helgeftermiddag på väg ner till Malmö (fast flygets destination var CPH) när min chef plötsligt uppenbarar sig i loungen – resandes i M – på väg till UK med samma flyg som jag. Nåväl, eftersom chefen är en rätt glad prick så börjar vi prata en del informellt och när vi var på väg ut från loungen så undrar jag vart i planet han sitter för att kunna spinna vidare på en del av det vi hade börjat snacka om.
"Rad 20 nånting gångplats, första raden i economy iaf" får jag till svar.

I receptionen frågar jag om en gångplats på sista raden i Y är ledig och får först en lite udda blick men när jag pekat ut situationen så fattar damen läget och printar ut ett boardingkort med rad 25D (?!?) till mig. I gaten går vi ombord men då plingar både min och min chefs boardingkort till. Rad 27D till mig och 28C till honom var det nya budet. Stackars kabinpersonal hann jag tänka fast rätt snart efter att den gruppen som samlats i gaten efter oss så hörde man "boarding completed". Märkligt värre!

Utan att räkna allt för noga så fick jag det till tio passagerare i Y den eftermiddagen , inklusive mig själv. Med 27 rader till godo. M relativt fullt. Fick om inte sur, så åtminstone påpekande kommentar av en yngre förmåga i besättningen att jag valt att sätta mig så långt bak när all serviceutrustning för Y-klass var lastad i galley längst fram (och dessutom har mage att inte vilja flytta fram). Funderade på att fråga varför man då sträcker ut Y-kabinen så enormt men kände att något annat svar än det danska himlandet med ögonen hade jag inte fått varför jag avstod.


Med just sååååå många rader antar jag att det bör vara något annat än ren jävelskap eller idioti som styr antal rader i Plus (eller Economy som det handlade om ovan). Exempelvis sektionerna i planet som någon redan påpekat.
Å andra kan jag förstå att det känns lite, om inte väldigt, torftigt och konstigt av SAS att ha en mängd rader för Plus med få passagerare och sen klämma ihop massa passagerare i Go. Speciellt när det inte är något draperi som skiljer klasserna åt och paxen där bak ser att det nuförtiden inte är något skiljer i princip.
 

telelina

Medlem
Vilken tur du hade! Jag har aldrig råkat ut för något sådant, trots att jag i många av fallen brukar välja första raden. Kan det möjligtvis ha berott på att flygplansbyte i sista minut, eller var det JetTime besättningen som inte hade någon koll?

Jag vet faktiskt inte, men jag brukar åka den turen & kan inte minnas att just den någon gång varit operated by Jettime, så kanske gjordes det ett byte nära avgång...?
 
Har inte alls samma upplevelse kring detta...
Sist jag flög SAS Plus ARN GOT en söndag på en av deras Boeing 737-600 var situationen helt tvärtom.
när jag bokade resan på sas.se fanns det tre rader med SAS Plus, jag valde 1F då jag vill ha service först och gå av först, så vad som hände påverkade inte mig men, när jag kommer ombord på planet var maskinen helt full och SAS Plus reducerat till enbart rad 1 vilket består av tre stolar då rad 1 på 737-600 bara finns på högersidan.
väl uppe i luften sa jag tydligt till pursern att jag ville ha en flaska vitt vin utöver det som ingår i Plus, denna fick jag dock gratis, och jag anser inte att det är min sak att förklara om alkohollagen för dom...
fick inte alls känslan av plus på flyget den kvällen då det bara var en halv rad som var Plus ...
Däremot gillar jag det nya konceptet på intraskand samt domestic.
 

ulagun

Medlem
Visst kan det synas lite märkligt ibland när 5-10 rader i Plus står helt tomma.
Kan det vara en markering, man får vad man betalar för?
Men jag uppskattar verkligen att i stort sett alltid numera få mellanraden tom när jag reser Plus. (undantaget när det är 100% fullbokat).
Framförallt inrikes med gamla systemet så var det ofta tvärtom, Helt fullt första raderna och gott om plats längst bak.
Avsevärd förbättring när det gäller seating sedan Plus infördes i mitt tycke.
 

erc

Medlem
Ombord på SK1605 ARN-ZRH (Boeing 737-600) i fredags fanns nio stolar vigda för Go Plus, rad ett två. Satt i Go på 3A. I Go Plus satt tre personer - dvs en på sätesgrupp.

Ombord på SK2616 GVA-ARN (Boeing 737-800 WL) i går fanns ta mig tusan tio rader reserverade för Go Plus. För en handfull resenärer. Mycket glest även bak i Go.

Min första tanke var viktdistribution. men det ser allt bra knasigt ut med fem gubbar på tio rader. Seatblocking i all ära - men rowblocking blir lite fånigt. :)
 

niksal

Medlem
Blue1 höll på med detta redan för ett par år sedan. Kommer inte ihåg om jag skrev om det här eller på FT. Jag fick svar från customer services att det är pga bränsleförbrukning. Ett plan som är baktungt förbrukar mindre bränsle. Därför har man maximalt mycket tomt där framme.
 

Nystrom

Medlem
Precis som många skriver handlar det om vikt och balans för flygplanet. Antalet rader som viks för Plus beror på bokningsläget. Är kabinen till 50 % fylld är det en stor avdelning Plus och betydligt mindre om fyllnadsgraden är högre. Vad jag däremot kan irritera mig lite på är när endast rad 1 är tillgänglig för Plus och man för säkerhets skull har blockat den. Den knuten löser man inte via kundservice i Sveg utan där gäller det att gå via SAS servicedesk på flygplatsen.
 

telelina

Medlem
Nu har jag möjligen hamnat på en plusrad igen med go-biljett. Resan har inte varit än så vi får väl se. Sitter på rad 5 och om jag vill byta plats finns det bara val från rad 6 på SAS web. Om jag kollar biljetten hos Lufthansa står det dock: "5D not possible/cancelled". Tror ni att jag kommer att få åka plus igen eller bli omflyttad vid check-in?
 
Toppen