Senaste nytt

SAS Seating - en röra

Lite OT men det funkar inte på DY heller fast du köpt en seat är den inte garanterat och du kan bli kastat från seat 1A till t.ex. 5B. Några veckor hände exakt samma på en Lifthansa avgång HEL - MUC vi hade platser 7 A, C och 8 A, men när vi lämnade väskor fick vi nya platser som 23 A, B och C. Jag godkände inte detta och personal flyttade oss tillbaka till seats som jag hade valt vid incheckning på Internet. Summa summarum, det är andra bolag också vilka har utmaningar med detta och inte bara SAS.
 

Jonas C

Medlem
Det måste ju vara detta som gjorde att jag med biljett i Go fick sitta i plus i onsdags. Åkte CPH-ARN och valde själv en stol i sista raden på plus (som jag trodde var första raden på Go). Fick plusförmåner på planet men poäng för en go-resa. Resan var operated by Jettime, det var väldigt trevlig kabinpersonal.

Vilken tur du hade! Jag har aldrig råkat ut för något sådant, trots att jag i många av fallen brukar välja första raden. Kan det möjligtvis ha berott på att flygplansbyte i sista minut, eller var det JetTime besättningen som inte hade någon koll?
 

rob74

Medlem
Lite OT men det funkar inte på DY heller fast du köpt en seat är den inte garanterat och du kan bli kastat från seat 1A till t.ex. 5B. Några veckor hände exakt samma på en Lifthansa avgång HEL - MUC vi hade platser 7 A, C och 8 A, men när vi lämnade väskor fick vi nya platser som 23 A, B och C. Jag godkände inte detta och personal flyttade oss tillbaka till seats som jag hade valt vid incheckning på Internet. Summa summarum, det är andra bolag också vilka har utmaningar med detta och inte bara SAS.

Lifthansa??? Får man åka med gratis då? :D Det ultimata lågprisflyget.
Sorry, kunde inte låta bli...
 

Homer

Medlem
CDG t/r häromdagen, båda vägarna var 1/3 av sätena tilldelade de 3-4 passagera som satt i Plus.
I Go var det inte så Go-sigt, för där var det fullt.
 

Johan_G

Medlem
Kan detta vara ett sätt skapa ökad differentiering mellan Plus och Minus? I sådant fall måste man ju erkänna att SAS för en gångs skull lyckats göra något både smart och billigt. Jag ska säga att jag har inte varit lika imponerad när jag själv valt ett bra säte och sedan blivit autoflyttad till ett kasst men nu vet jag inför framtiden att om jag åker Minus är det bara att välja ett bra säte lite längre bak så får jag sannolikt behålla det.
 

AABack2ARN

Medlem
Tror att det har med en kombination av vikt/balansberäkningar samt att systemen (som ju till stora delar är automatiserade) inte riktigt har tillräckligt med statistik för att dra bra slutsatser. Efter dessa justeringar hamnar flighten i en kö som kan hanteras manuellt då personal har möjlighet att acceptera eller stoppa förändringen. Men med tanke på att det inte finns så mycket personal kvar på SAS så kanske dessa roller har bantats bort och får fokusera på de flighter där systemet inte riktigt får ihop det.

Om jag skulle gissa mig på ett mönster så tror jag systemet blockar hela vikt- och balanssektioner för en klass. Vilket på SAS B736 är rad 1-5 och 6-10 eller 6-11 beroende på konfig.
 
Inte bara SAS som gör motsvarande... råkat ut för på Lufthansa några gånger med, så i economy så brukar det vara säkrast att skippa de 3-4 raderna närmast skylten/skynket.
 

twiggs

Medlem
I och med denna tråd så känner jag att jag måste upp på vinden, till min låda "Märkliga reserelaterade händelser att de var tvungna att dokumenteras för eftervärlden!" för att se om jag kan hitta det boardingkort (plus tillhörande "gatekvitto") som en liten anekdot för hur hjärtligt omtänksamma damerna i SAS loungen på ARN kan vara. Men hur märkligt det kan bli i andra änden också.

Återkommer med berättelse och bildbevis om kort stund! :)
 
Toppen