Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

walle33

Medlem
Jag har mycket svårt att se vad för sorts kund det är som skulle åka T&R till Los Angeles, i princip två gånger i månaden i ett helt år. Jag förstår att det finns många som reser väldigt mycket men en sådan typkund som reser runt halva jorden i ekonomiklass varannan vecka - tror jag man får väldigt svårt att hitta. Det sliter oerhört att flyga så långt varannan vecka och i princip aldrig få tid för återhämtning. Därför får ovanstående ses som högst hypotetiskt och knappast existerande i den riktiga världen. Skulle man mot förmodan åka så ofta i jobbet så utgår jag från att man ganska snabbt, högst troligtvis förhandlar till sig att få flyga i bättre klasser.

Jag tycker det är bra att SAS markerar och gör en tydlig differentiering. Vill man flyga billigt så går det fortsatt alldeles utmärkt. Men då kan man inte ta del av riktigt alla andra generösa delar runtomkring. Att prata om "lojalitet" i det här avseendet blir bara löjligt, kolla bara hur många i den här tråden som omedelbart säger sig vilja lämna till förmån för något annat bolag. Då är man inte ett dugg lojal utan just bara samma sorts lågprisjägare som andra, bara att man möjligen tittar lite bredare än bara precis absolut lägsta tänkbara pris utan även väger in förmåner runtomkring.

Att folk har kunnat bli Diamond genom att ha två kreditkort och utöver det göra fem tur och returresor i SAS Go, köpta på kampanj för cirka 3000 kronor per biljett är lite av en skymf mot dem som faktiskt åker mycket, exempelvis varje vecka. Att kunna "köpa" sig ett Diamondkort för under 20 000 kronor totalt per år, det är helt enkelt inte rimligt alls och det är bra att den obalansen nu rättas till. Till råga på allt har man med ovanstående strategi fått ihop ungefär 60 000 Eurobonuspoäng med vilka man kunnat köpa sex inrikesresor eller två Europaresor, något som nog får värderas till runt 5-6000 kronor. Det kan svåreligen vara en särskilt lönsam kund och är det någonstans en försämring skall börja, då är det sannerligen där, för den här kunden har haft det alldeles för bra i förhållande till vad man bidrar med.

Vet inte var du jobbar men, i flertalet stora svenska bolag är det otänkbart för annat än ledningsgrupp att åka affärsklss oavsett föyglängd. Har flertalet kollegor som sitter på sådana resor 2 gånger per månad i ekonomi.
 

Lasse Kongo

Medlem
Tänkte åka och kolla på Spanien-Sverige i EM kvalet i juni. SAS åker ju till några destinationer där så borde ju kunna gå och hitta en biljett till ett ok pris tänkte jag. Stanna borta en vecka. Sökte till Barcelona.

5468:- och 500 eurobonuspoäng på SAS eller 1900:- och inga eurobonuspoäng på valfritt lågpris. För mig ser jag ingen som helst anledning och välja SAS. Tror SAS kommer tappa många kunder på deras sämre intjäning av eurobonuspoäng.
 

Taggen

Medlem
Tänkte åka och kolla på Spanien-Sverige i EM kvalet i juni. SAS åker ju till några destinationer där så borde ju kunna gå och hitta en biljett till ett ok pris tänkte jag. Stanna borta en vecka. Sökte till Barcelona.

5468:- och 500 eurobonuspoäng på SAS eller 1900:- och inga eurobonuspoäng på valfritt lågpris. För mig ser jag ingen som helst anledning och välja SAS. Tror SAS kommer tappa många kunder på deras sämre intjäning av eurobonuspoäng.
Eller typ 3568 SEK i prisskillnad?
 

imartin

Medlem
Tror SAS kommer tappa många kunder på deras sämre intjäning av eurobonuspoäng.
I min vänskaps- och bekantskapskrets (som består huvudsakligen av storstadsmänniskor mellan 30 och 40 år) är det ingen förrutom jag som bryr sig tillräckligt mycket om poängintjäning för att göra det till ett kriterium för val av flyg. Jag tror framförallt här på BC sker det lätt att man överskatta poängens betydelse för "vanligt folk". Eller jag känner fel folk och underskattar betydelsen av poängen :p

Om SAS prisar detta flyg som bolaget gör görs det väl av en anledning: Att tillräckligt många åndå väljer SAS, oavsett (enligt prisalgoritmens prognos iaf).

Sedan så var det väl inte så många fler EB poäng man fick för denna typ av resa även innan försämringen av intjäningen.
 

mha321

Medlem
5468:- och 500 eurobonuspoäng på SAS eller 1900:- och inga eurobonuspoäng på valfritt lågpris. För mig ser jag ingen som helst anledning och välja SAS. Tror SAS kommer tappa många kunder på deras sämre intjäning av eurobonuspoäng.
Om du hade tjänat poängen enligt det gamla systemet, hade du valt SAS då, trots att det kostar 3 gånger så mycket?
 

Lasse Kongo

Medlem
Självklart hade jag valt SAS om poängintjäningen motsvarat vad biljetten kosta. Är det nåt konstigt?
Kom på nu att jag kanske inte skulle skrivit inlägget i denna tråden. Menade rent allmänt att intjäningen är för dålig för att välja SAS före något annat bolag. Sen att dom nyligen försämrade ännu mer gör det ju såklart inte bättre.
 

M.K

Medlem
Självklart hade jag valt SAS om poängintjäningen motsvarat vad biljetten kosta. Är det nåt konstigt?
Kom på nu att jag kanske inte skulle skrivit inlägget i denna tråden. Menade rent allmänt att intjäningen är för dålig för att välja SAS före något annat bolag. Sen att dom nyligen försämrade ännu mer gör det ju såklart inte bättre.

Tips: Köp lite SAS-aktier och handla resan under januari-rean efter nyår med en miljon billiga biljetter. Då får du ytterligare 10-20% rabatt på rea priset plus vanlig GO med bagage och normal upptjäning av eb-poäng.
 
Tips: Köp lite SAS-aktier och handla resan under januari-rean efter nyår med en miljon billiga biljetter. Då får du ytterligare 10-20% rabatt på rea priset plus vanlig GO med bagage och normal upptjäning av eb-poäng.
Rätta mig gärna om jag har fel - men den normala upptjäningen för "vanlig Go" (om än i Shareholder-klass) är väl just i det närmaste obefintlig?
 

ekf

Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel - men den normala upptjäningen för "vanlig Go" (om än i Shareholder-klass) är väl just i det närmaste obefintlig?
Jag tror att poängen var att priset i förhållande till intjäning var dåligt, så om priset går ner så blir ration bättre...
Men för att svara på din fråga: på intra-europa är intjäningen i Go samma som innan, med undantag för O-klass. Däremot har de förvirrat det hela genom att inte ta ut nya bokningsklasser till Go Light, så nu kan E både betyda Go Light och ge 100p eller Dyr-Go och ge 1000p...

D1609221-A0CE-4B1B-8A04-D6F366AA566F.jpeg

Poängtabeller | SAS (Min färgmarkering)
 

Kimmen00

Medlem
I min vänskaps- och bekantskapskrets (som består huvudsakligen av storstadsmänniskor mellan 30 och 40 år) är det ingen förrutom jag som bryr sig tillräckligt mycket om poängintjäning för att göra det till ett kriterium för val av flyg. Jag tror framförallt här på BC sker det lätt att man överskatta poängens betydelse för "vanligt folk". Eller jag känner fel folk och underskattar betydelsen av poängen :p

Om SAS prisar detta flyg som bolaget gör görs det väl av en anledning: Att tillräckligt många åndå väljer SAS, oavsett (enligt prisalgoritmens prognos iaf).

Sedan så var det väl inte så många fler EB poäng man fick för denna typ av resa även innan försämringen av intjäningen.

+1
I stort sett alla jag känner är helt ovetande alt bryr sig inte.
 
Toppen