Jag har mycket svårt att se vad för sorts kund det är som skulle åka T&R till Los Angeles, i princip två gånger i månaden i ett helt år. Jag förstår att det finns många som reser väldigt mycket men en sådan typkund som reser runt halva jorden i ekonomiklass varannan vecka - tror jag man får väldigt svårt att hitta. Det sliter oerhört att flyga så långt varannan vecka och i princip aldrig få tid för återhämtning. Därför får ovanstående ses som högst hypotetiskt och knappast existerande i den riktiga världen. Skulle man mot förmodan åka så ofta i jobbet så utgår jag från att man ganska snabbt, högst troligtvis förhandlar till sig att få flyga i bättre klasser.
Jag tycker det är bra att SAS markerar och gör en tydlig differentiering. Vill man flyga billigt så går det fortsatt alldeles utmärkt. Men då kan man inte ta del av riktigt alla andra generösa delar runtomkring. Att prata om "lojalitet" i det här avseendet blir bara löjligt, kolla bara hur många i den här tråden som omedelbart säger sig vilja lämna till förmån för något annat bolag. Då är man inte ett dugg lojal utan just bara samma sorts lågprisjägare som andra, bara att man möjligen tittar lite bredare än bara precis absolut lägsta tänkbara pris utan även väger in förmåner runtomkring.
Att folk har kunnat bli Diamond genom att ha två kreditkort och utöver det göra fem tur och returresor i SAS Go, köpta på kampanj för cirka 3000 kronor per biljett är lite av en skymf mot dem som faktiskt åker mycket, exempelvis varje vecka. Att kunna "köpa" sig ett Diamondkort för under 20 000 kronor totalt per år, det är helt enkelt inte rimligt alls och det är bra att den obalansen nu rättas till. Till råga på allt har man med ovanstående strategi fått ihop ungefär 60 000 Eurobonuspoäng med vilka man kunnat köpa sex inrikesresor eller två Europaresor, något som nog får värderas till runt 5-6000 kronor. Det kan svåreligen vara en särskilt lönsam kund och är det någonstans en försämring skall börja, då är det sannerligen där, för den här kunden har haft det alldeles för bra i förhållande till vad man bidrar med.
Vet inte var du jobbar men, i flertalet stora svenska bolag är det otänkbart för annat än ledningsgrupp att åka affärsklss oavsett föyglängd. Har flertalet kollegor som sitter på sådana resor 2 gånger per månad i ekonomi.