Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

squeezen

Medlem
Äntligen!
Tänk om detta ändå kunde vara sant?! Det hade varit ett första steg mot att faktiskt just ta hand om sina mest trogna och samtidigt lönsamma kunder. Sluta ge förolämpande många poäng på de billigast biljetterna, såsom lägsta SAS Go och ungdomsbiljetterna. Det är en ren skymf mot de som verkligen är trogna, flyger mycket och faktiskt jobbar för sin status att det samtidigt finns exempelvis ungdomar som studerar och samtidigt flyger in ett Diamondkort för några knappa tusenlappar. Nu kanske det äntligen kan bli lite ordentliga förmåner för både Guld och Diamond istället om man faktiskt gör det en smula svårt att uppnå. Idag är det alldeles för lätt för alldeles för många!

Lägg till att man utöver själva statusintjäningen även fått tillräckligt med poäng för att kunna köpa exempelvis en inrikesbiljett med SAS. Då blir priset på de billigaste Go och ungdomsbiljettenra, som ofta kan hittas runt 3-4000 kr helt enkelt för billigt. Det här är en förändring jag har hoppats på länge och som jag verkligen ser fram emot.
Håller med i viss mån men samtidigt inte. Själv haft guld+ i flera år.
Har dock company policy som säger ”lowest logical fare”. Vilket dessvärre innebär icke flexibla biljetter. Om jag de senaste 5 åren gjort 100-120 alet flighter med SAS kanske jag anses vara icke-trogen hos vissa och att det är ”för lite” men jag kan tycka att även de som flyger med SAS fast billigare biljetter är värda något för SAS.

Vill de ha färre guld/diamond kan de ju istället börja titta in på andra saker såsom skänkta guldkort från diamonds, 32.000 årliga statuspoäng via kreditkort.

Nog kan väl nån som åker 6-8 longhaul med SAS även i eco (non flexibel) per år vara värd mer än någon som har två kreditkort och sedan gör en longhaul i plus?

Kan förstå att nuvarande intjäning sticker i ögonen på de som köper dyrare biljetter och kan tycka en större skillnad borde göras på diamond mot guld. Vilket på så vis hade premierat diamonds.

Detta är väl dock det bästa som kan hända för amex och mastercard, intressant se hur många som kommer teckna elite nu.
Sedan så kommer det ju definitivt göra att till och med lufthansas 25% blir worthwhile. Så SAS riskerar tappa resenärer som mig. Jag anser mig lönsam för SAS men uppenbarligen inte SAS eller du i ditt resonemang.

Kan de lika gärna vara utan mig kan jag vara utan dem. Ser nu ingen anledning flyga SAS över andra bolag i alliansen. Får väl se över bonusprogram med bara. Väljer man bort SAS missar man ju de 25%
 

aldrighemma

Medlem
En youth biljett till LAX t&rger 800 poäng. Youth Cph-Arn t&r ger 500 poäng. Känns inte helt rimligt. Det känns som att det hade varit bättre att gå över till spend based.
Ännu värre om man jämför ARN-EWR i Go som ger 200p, med t ex ARN-GOT i Go som ger 250p... Tjänar SAS verkligen så lite på långflygningar?
 
Håller med i viss mån men samtidigt inte. Själv haft guld+ i flera år.
Har dock company policy som säger ”lowest logical fare”. Vilket dessvärre innebär icke flexibla biljetter. Om jag de senaste 5 åren gjort 100-120 alet flighter med SAS kanske jag anses vara icke-trogen hos vissa och att det är ”för lite” men jag kan tycka att även de som flyger med SAS fast billigare biljetter är värda något för SAS.

Vill de ha färre guld/diamond kan de ju istället börja titta in på andra saker såsom skänkta guldkort från diamonds, 32.000 årliga statuspoäng via kreditkort.

Nog kan väl nån som åker 6-8 longhaul med SAS även i eco (non flexibel) per år vara värd mer än någon som har två kreditkort och sedan gör en longhaul i plus?

Kan förstå att nuvarande intjäning sticker i ögonen på de som köper dyrare biljetter och kan tycka en större skillnad borde göras på diamond mot guld. Vilket på så vis hade premierat diamonds.

Detta är väl dock det bästa som kan hända för amex och mastercard, intressant se hur många som kommer teckna elite nu.
Sedan så kommer det ju definitivt göra att till och med lufthansas 25% blir worthwhile. Så SAS riskerar tappa resenärer som mig. Jag anser mig lönsam för SAS men uppenbarligen inte SAS eller du i ditt resonemang.

Kan de lika gärna vara utan mig kan jag vara utan dem. Ser nu ingen anledning flyga SAS över andra bolag i alliansen. Får väl se över bonusprogram med bara. Väljer man bort SAS missar man ju de 25%

Samtidigt som de lite dödar hela grejen med att ungdomsbiljetterna ska skapa lojalitet. Om sas tycker det är rimligt att jag ska betala 5 ggr mer för att flyga CPH-LAX än valfri inrikeslinje och få nästan lika mycket poäng känns det ju inte som att dem är aktuella längre..
 

ldmnt

Medlem
Screen Shot 2018-10-01 at 10.32.54.png


Bra med poäng för en businessresa till hongkong
 

Hachans

Medlem
En märklig bieffekt är ju att balansen mellan hur mycket (lite) poäng man tjänar på själva flygandet och hur mycket poäng man tjänar på annat, även om de andra poängen inte är statusgrundande.

Nu blir det ju i extremfallet så att man kan tjäna mer poäng på att beställa några glödlampor än på en long haul-flygning. Det kanske är så SAS vill ha det, men det känns lite märkligt.

Det handlar ju om var SAS tjänar sina pengar och de räknar ju också utväxling krona/poäng precis som vi gör. Nu har de räknat fram att poäng som vi flyger in på billiga biljetter till USA eller Asien kostar dem väldigt många kronor, medan Eurobonupoäng intjänade genom glödlampor ger dem väldigt mycket mer pengar per poäng.

Vi får inte glömma att lojalitetsprogrammet inte är ett program till resenärens fördel, utan det är till flygbolagets. Som att spela på kasino. Ibland vinner man, men i slutändan vinner alltid banken.
 
Toppen