Senaste nytt

SAS Presskonferens 2020-03-15 17:30

Xpressen

Medlem
Förvånande och något oseriöst att det skedde på svenska, och att man inte återupprepade frågorna från journalisterna innan svar.

Norrmän har visserligen inga problem att förstå såpass tydlig svenska, men danskarna...

Min känsla var att en stor anledning till presskonferensen var att sätta press på just den svenska staten så förmodligen därför den kördes på svenska.
 

pswe

Medlem
Bra framträdande av Rickard som vanligt. Men rent allmänt, hur ska stater och försäkringskassor kunna hjälpa alla företag och anställda i detta läge om det håller på flera månader, tanken svindlar. Puh.
Det blir en utmaning, men det är klart att det går att hantera.
Blir väl en bra väckarklocka om att beredskap, globalisering, tillväxt och fungerande kommunikationer trots allt är en bra mix, nu får alla prova på motsatsen i praktiken och inte bara i teorin i plenisalen eller på Mynttorget.
 

airborn

Medlem
är dålig påläst om permittering. Vem betalar lönerna? om SAS är det ju knappt någon besparing, Om staten, varför gör inte fler detta?
 

palmen

Moderator
är dålig påläst om permittering. Vem betalar lönerna? om SAS är det ju knappt någon besparing, Om staten, varför gör inte fler detta?
Det är inte SAS som betalar i det läget utgår jag ifrån, i Sverige blir det ju varsel istället även om det är temporärt.
 

Niclas.J

Medlem
är dålig påläst om permittering. Vem betalar lönerna? om SAS är det ju knappt någon besparing, Om staten, varför gör inte fler detta?

Det är inte SAS som betalar i det läget utgår jag ifrån, i Sverige blir det ju varsel istället även om det är temporärt.

Jag tror man får väga in språkaspekterna här. Permittering på norska innebär att arbetstagaren inte är skyldig att arbeta, och att arbetsgivaren inte är skyldig att betala, men att anställningen fortgår.

I Sverige är det tal om varsel, och inte permittering, så som jag förstått det.
 

molntankar

Medlem
är dålig påläst om permittering. Vem betalar lönerna? om SAS är det ju knappt någon besparing, Om staten, varför gör inte fler detta?

Jag läste följande i DN:
Dan Lucas: SAS existens är hotad om krisen blir långdragen - DN.SE

DN.se skrev:
Det märktes dock att Gustafson var irriterad över att Sverige ännu inte har en lag om korttidsarbete. En sådan regel gör det möjligt för ett bolag under en tillfällig kris att dra ned på de anställdas arbetstid utan att de förlorar motsvarande lön. Staten går in och betalar då en del av lönen.

En utredning föreslog det redan 2018, men den har ännu inte klubbats av riksdagen, trots att det finns en majoritet för den. Först den 1 maj träder den i kraft.

En sådan finns i Norge och även nu i Danmark. Rickard Gustafson gjorde klart att SAS kommer att utnyttja regelverken i dessa länder, men det går inte att använda för personalen baserad i Sverige.
 
Toppen