Senaste nytt

SAS points pooling

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Pratade en hel del med de som jobbar med detta och detta är informationen som jag uppfattade den
  • Kommer att lanseras under 2018
  • Man kan vara 8 personer i en "pool"
  • Den som skapar poolen blir också "admin" och kan bestämma vem eller vilka som kan nyttja poäng från poolen
  • Poäng kommer att dras med de som har lägst giltighet först
  • [Hört från annan person]Man kan inte hoppa mellan olika pooler, har man gått med i en är man bunden och kan itne gå med i en annan på 6 månader. Detta är soms agt vad jag hörde från en person som inte jobbade på SAS så jag vet inte om det stämmer.
Det låter bra på pappret i alla fall, återstår att se när det är live och hur det kommer att fungera.
Det lät på de som jobbar med detta att produkten faktiskt är klar nu och att det var några små saker kvar innan go live.
Jag hoppas man kan sticka ut hakan och säga att det kommer i år, men med tanke på vad som sagts om detta senaste 3-4 åren så ska man väl trots allt vänta med att ropa hej tills det är live.
 

DanielKif

Medlem
@Thornado jag tror fullt och fast på vad du har fått sagt till dig men ansvarige för Eurobonus, J... M..., som jag själv tillsammans med @agehall och @NotRyan pratade med ganska länge, vidhöll väldigt fast att det är de poängen som är intjänade längst tillbaka i tiden, det vill säga de äldsta poängen, oavsett vilket konto de kommer ifrån, som dras först vid en poolbokning. Vidare ska man inte kunna vara med i mer än en pool åt gången och i dagsläget tänker de sig att man bara ska kunna byta pool var sjätte månad, vilket är bra.
Till mig sa SAS personalen att de poäng som förfaller först kommer användas. Inte de som är äldst.
Byta pool var 6:e månad var också en trevlig nyhet jag hörde.
 
@Thornado jag tror fullt och fast på vad du har fått sagt till dig men ansvarige för Eurobonus, J... M..., som jag själv tillsammans med @agehall och @NotRyan pratade med ganska länge, vidhöll väldigt fast att det är de poängen som är intjänade längst tillbaka i tiden, det vill säga de äldsta poängen, oavsett vilket konto de kommer ifrån, som dras först vid en poolbokning. Vidare ska man inte kunna vara med i mer än en pool åt gången och i dagsläget tänker de sig att man bara ska kunna byta pool var sjätte månad, vilket är bra.

Det bör tilläggas att hon också sa att eftersom EBD’s poäng inte förfaller så kommer dennes poäng att användas först när de andras poäng är slut. Och om det är flera EBD i samma pool kommer det då att gå på de äldsta poängen först.
 

Thornado

Medlem
Som sagt var - vi får se hur det faktiskt kommer att funka med vilka poäng som faktiskt dras först då det verkar vara lite olika bud. Jag hoppas att hon jag pratade med hade rätt då det skulle passa mig betydligt bättre, men svaret jag fick kan mycket väl ha berott på sättet jag formulerade frågan också, så vi får se helt enkelt.

Låter även bra med en viss "tröghet" i hur ofta man får byta pool. 6 månader låter rimligt för att inte vara alltför restriktivt, men samtidigt undvika att funktionen missbrukas på fel sätt.
 

Kimmen00

Medlem
Det är VERKLIGEN på tiden.... otroligt om det nu faktiskt dyker upp i år.
Men med poolingen så spelade det ju mindre roll än om man jämförde med tidigare familjekonton där endast nya poäng fördes över. Nu blir det ju en stor drös poäng när allt ackumulerat från resten av familjen hamnar ihop.

Påminner lite om Miles&More-poolingen, där är det oxå är 6-månads regel men dock max 2 vuxna och 5 barn i samma Pool och även där används först poängen som "går ut" först.

För mig som ständig diamond vore det bra om de poäng hos resten av familjen dras först så man "tömmer" deras konton först.
 

agehall

Medlem
[Hört från annan person]Man kan inte hoppa mellan olika pooler, har man gått med i en är man bunden och kan itne gå med i en annan på 6 månader. Detta är soms agt vad jag hörde från en person som inte jobbade på SAS så jag vet inte om det stämmer.
Det bekräftades från högsta håll igårkväll i diskussioner så det stämmer nog.

Däremot måste jag säga att jag inte uppfattade det som att kvarvarande livslängd på poängen skulle vara det som avgör vilka poäng som används utan snarare åldern på poängen. Efter att ha sovit på saken så tror jag inte att det i praktiken spelar någon större roll.
 

WF789

Medlem
Däremot måste jag säga att jag inte uppfattade det som att kvarvarande livslängd på poängen skulle vara det som avgör vilka poäng som används utan snarare åldern på poängen. Efter att ha sovit på saken så tror jag inte att det i praktiken spelar någon större roll.

Jeg spurte spesifikt om dette i Oslo på onsdag, og fikk bekreftet av representanten deres at poengene som går ut først brukes først.
 
Då ser man en framtid att hoppa i lyxpool med några som åker Business
Som familjen med stora barn skulle det vara enorm uppskattat om alla 4 i familjen kunde poola status till ”kaptenen” i poolen. Alltså inte att alla ska få status i poolen. I ett familjesammanhang skulle detta betyda att man får större incitament att vara lojal mot sas och fortsätta köpa 4x fullprisbiljetter till ett lite högre pris, för att kunna ta med familjen in i sas loungen och fast track som EBG.

Nu får vi istället ingen som helst belöning för att poola poäng, eftersom de poolade poängen från just flyg inte kommer generera något anmärkningsvärt.

Nu blir family pooling mer en AMEX/AVIS-pool.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen