Senaste nytt

SAS plus under pandemin

pswe

Medlem
Ja, om man ser det på det sättet.
Men jag undrar om någon frivilligt väljer ett mittsäte.
Jag tror att det är någon som inte gjort ett aktivt val och bara får tilldelat ett random säte, vilket blir bredvid mig.
Där skiljer vi oss åt, du tror och undrar, jag har frågat ett antal mittsätesryttare och baserar mina teorier på fakta.
Sedan finns det säkert undantag, men prova något av mina förslag ovan så får du skönare flygningar framöver. Låga radnummers lockelse på många resenärer ska inte underskattas, mitten på rad 2 värderas ofta långt högre än fönster på rad 9...
 

ante_77

Medlem
Där skiljer vi oss åt, du tror och undrar, jag har frågat ett antal mittsätesryttare och baserar mina teorier på fakta.
Sedan finns det säkert undantag, men prova något av mina förslag ovan så får du skönare flygningar framöver. Låga radnummers lockelse på många resenärer ska inte underskattas, mitten på rad 2 värderas ofta långt högre än fönster på rad 9...
Även du tror.
I detta tillfället så tror du att jag sitter på någon attraktiv rad i plus.

Nu kan jag sitta på fönster på rad 15 och det är sällan jag sitter i plus.
I dessa tider med ett övrigt ganska så tomt plan
 

pswe

Medlem
Även du tror.
I detta tillfället så tror du att jag sitter på någon attraktiv rad i plus.

Nu kan jag sitta på fönster på rad 15 och det är sällan jag sitter i plus.
I dessa tider med ett övrigt ganska så tomt plan
Vet inte om du i din iver att försöka svara spetsigt missar själva poängen.
Att blocken trumfas har inget med radens nummer i sig att göra, inte heller Plus spelar in. Exemplet med rad 2 kan lika gärna appliceras längre bak.
Min poäng är att risken för trumfad block är högre ju längre fram du sitter så länge det finns fler som föredrar lägre sätesnummer än högre.
 

ante_77

Medlem
Vet inte om du i din iver att försöka svara spetsigt missar själva poängen.
Att blocken trumfas har inget med radens nummer i sig att göra, inte heller Plus spelar in. Exemplet med rad 2 kan lika gärna appliceras längre bak.
Min poäng är att risken för trumfad block är högre ju längre fram du sitter så länge det finns fler som föredrar lägre sätesnummer än högre.

Då vi pratar Covid-tider och jag ser både vid bokning, incheckning och dessutom skriver ut en biljett på flygplatsen och vid dessa tillfällen inte har någon vid sidan av mig, så existerar ingen seatblock, då det är tydligt att det finns massor av ledig plats runtom. Sitter jag på 15A så kan jag få passagerare bredvid mig, samtidigt som både 14B,C 14 D,E och 15D,E är tomma.
Det existerar således ingen egentlig Seatblock. Att overrida den seatblocken ska således vara mer eller mindre omöjlig i ett flyg med fyllnadsgrad på 30%.
Seatblock har således inte existerat under denna pandemi. Det verkar som att man har slått av alla tänkbara funktioner.
Innan Covid så fungerade Seatblock mycket bättre och då var beläggningen på flygen mycket högre.
 

ante_77

Medlem
Spärren, seat block, försvinner (väl?!) när incheckningen börjar. Väl på flygplatsen är alla platserna ”up for grabs” inom den klass man har biljett för.
Kanske det är så.
Men att folk aktivt väljer ett mittensäte, då det är en massa tomma platser, förvånar mig.
Jag gissar att folk tar sin slumpmässiga plats som har kommit ut ur tombolan.
 
Toppen